handdator

Visa fullständig version : Rebas träningsdagbok - Absolut nybörjare

Rebafusion
2008-10-04, 21:36
Hej, jag är en kvinna på hela 47 år, så jag är väl en tant då. Men jag ser nog inte ut som en typisk tror jag. Det få bli nån slags presentation så här första inlägget också. Därför blir det långt idag. Alla verkar så unga på forumet, men ni blir ju äldre ni med :D så jag bestämde mig för att jag fick va me, jag också! hahaha
Tänkte att eftersom jag uppdaterar min träningsdagbok på gymmets hemsida utan att kunna fråga nån ett endaste dugg :confused: eller få nån feedback alls, så verkar det faktiskt roligare att skriva den här istället, trots att vikter och träningsformen förmodligen är i fånigaste laget :em: .

Mina mått.
Längd 168cm
ca 59 kg (otränad..)
Rak kroppsbyggnad 98/80/94 (kommer att bli 70 i midjan, sen..)
Bredare upptill med liten häck och långa smala spiror.

Jag behöver inte gå ned i vikt, vilket jag tyvärr började göra direkt trots att jag försöööker käka rätt. Jag har en trasig axel, problem med ryggskott ibland och halvtaskiga knän. Överrörlig som fasen. Tränade ca 2 år för viktnedgång och diverse skador men var tvungen att sluta för 4 år sedan pga sjukdom. Då tränade jag mycket lätt hos sjukgymnast för att jag var tvungen. Nu vill jag träna hårdare på gym för att bygga muskler eftersom jag tycker det är snyggt.

Jag tränar ca 3 ggr/vecka sedan i juli i år (även om det kan bli bara 2 ibland) och startade med bodypump 3 ggr veckan eftersom det är roligt. Jag får snabba resultat. Kroppen verkar minnas. Jag tränar inte med fria vikter ännu.
Jag är även tvungen att köra 1 pass i veckan med stabiliseringsträning, typ pilates, tråkyoga etc. Ingen kondition eftersom jag ändå går 2-3 timmar om dagen med hundarna (små). Jag har ett svintrist schema men tränar ändå lite som det blir pga att jag upptäcker muskler jag inte trodde fanns på pass och sen kör jag dem i gymmet. Newbeeee *screwy*

Dagens pass:Helkropp ca 1 timme.
Denna ordning

Ryggdrag mest för uppvärmning. 3 x 25
Triceps 3x10 16 kg, fattar aldrig vilket jag ska ta först så jag byter ibland.
Biceps 3 X 10 16kg
Bröst 3x10 15 kg
Axlar 2 maskiner, 3x10 10kg (jobbigt ändå, funderar att lägga ned de maskinerna eftersom de verkar kopplas in med andra)

In och utsida lår. 3x10 ca 20, 25 kg.

Sittande benpress. 3 x 10 + 3 x 10 + 3 x 10 60kg
Jag lägger tyngre på benen men törs inte testa mycket mer ändå.

Jag kör högt upp för lår och ju högre verkar häcken "kopplas på med tyngre vikter. Ryggen verkar skonas mer så också. Jag byter fotställning 2 ggr eftersom det verkar ta på olika ställen. Så länge knäna känns okey så kör jag så slut jag kan på benen i lägre position innan jag stapplar från den skojiga maskinen.

Vader. Brukar köra vader för sig i benpressen om jag går ett corepass. Men idag ställde jag ned till 45 kg efter benen och körde 3 x 3 X 10 /bytte fotställning för att det verkar bränna på utsida/insida och "mitten"

Stående häck, mest för sakens skulll ca 20 kg 3x10 på varje skinka. Jag har svårt att hitta muskeln, känns i benen och överallt. Konstigt. Dampfanskapet/perception.

Glömde sittande baksida lår-maskinen för nån satt i den.

Mage, sidor. 15 minuter Core typ. och stretch på det.

Plan inför nästa träning: Pilates 40 min-1tim om ett par tre dar. Sen ett bodypump-pass för uthållighet. Börja om.

Min plan är att träna ca 4 dagar i veckan med tiden. Trust me, jag har ett rastlöst hyperfokus om jag inte tränar så det kommer att bli av.
2 dar i gymmet, ett corepass för mage rygg då och ett pilates, eller nåt liknande.

Har som sagt ingen större koll på när man ska köra olika övningar, men tycker det är roligast med ben och vader. Och jag hade gärna kört bodypump 3 dar i veckan om det hade räckt. Det är så befriande med instruktioner på plats ;)