Visa fullständig version : Frågor kring muskler samt schema
Tjenare! Jag är en kille på 15 år som nu har tränat helkroppspass i 2 månader med 10*3 set på varje övning, som jag har gjort tre gånger i veckan. Nu vill jag börja gå in mer för träningen för att bli stark samt få muskler som syns rätt rejält. Vad jag har förstått så är det bättre med ett till exempel tre dagars schema när man tränar varje muskelgrupp mer effektivt än ett helkroppspass? Om jag vill få stora och starka muskler, hur många repetioner bör jag ligga på? Ska sista repetitionen vara nästan misslyckad?
Är detta ett bra schema att köra på? Eller ska jag lägga till en dag?
Dag 1: Bröst, triceps, axlar
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Ben, mage
Jag hade tänkt köra detta med tunga vikter i 2-3 månader för att sedan köra lite lättare någon månad, är det ett bra tillvägagångssätt för bra muskeluppbyggnad?
Tack så mycket på förhand!
/Filip
Tjenare! Jag är en kille på 15 år som nu har tränat helkroppspass i 2 månader med 10*3 set på varje övning, som jag har gjort tre gånger i veckan. Nu vill jag börja gå in mer för träningen för att bli stark samt få muskler som syns rätt rejält. Vad jag har förstått så är det bättre med ett till exempel tre dagars schema när man tränar varje muskelgrupp mer effektivt än ett helkroppspass? Om jag vill få stora och starka muskler, hur många repetioner bör jag ligga på? Ska sista repetitionen vara nästan misslyckad?
Är detta ett bra schema att köra på? Eller ska jag lägga till en dag?
Dag 1: Bröst, triceps, axlar
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Ben, mage
Jag hade tänkt köra detta med tunga vikter i 2-3 månader för att sedan köra lite lättare någon månad, är det ett bra tillvägagångssätt för bra muskeluppbyggnad?
Tack så mycket på förhand!
/Filip
Du bör ligga på 8-12 repetitioner på högsta möjliga vikt för störst muskeltillväxt och köra med ganska hög intensitet. Schemat ser bra ut. :)
Tack för snabbt svar! Jag har kört på 10 repetitioner nu, vad blir skillnad om jag kör på 8, blir det mer styrka och mindre tillväxt? En till fråga: Hur många övningar bör jag göra på varje muskelgrupp, är tre bra?
Handcuff
2008-10-04, 19:17
Dina frågor finns besvarade hundra gånger om :)
Kika runt lite på forumet så kommer du hitta dem :thumbup:
Nu är det väl många som anser att man kan köra helkroppspass mycket längre från att man precis börjat. Själv förknippar jag helkroppspassen med det första året jag tränade. Jag var nybörjare och gick igenom maskin för maskin varje träningspass, åt inte heller speciellt bra så ökningarna uteblev så jag gör väl inte helkroppspassen rättvisa men jag föredrar klart en split för jag kan träna oftare och göra slut på mina muskler mer effektivt.
Din uppdelning är väldigt vanlig och kommer fungera utmärkt. Håll dig till den och lägg in vilodagar de dagar du känner det behövs, tänk på att träning skall vara kul och ingen tvång. Jag började tycka det var roligt först nån månad efter att jag började splitta musklerna. Innan dess var det mer "jag-måste-för-jag-ska-må-bra-och-bli-stor".
Repetitionsantalet gillar folk att variera i perioder men nu i början tycker jag inte du behöver tänka så mycket på det, du växer av vad som helst i princip. Jag för ingen journal för stunden utan sätter vikterna till vad jag tror jag kommer klara av givet hur det ungefär gick på det senaste passat för samma muskelgrupp. Repetitionerna varierar således mellan 10 och 5 stycken.
Senaste ryggpasset blev:
Chins 6*4 småset kort vila som uppvärmning
Marklyft 15 (lätt), 5 (tungt!), 8, 8, 7
Latsdrag brett grepp 7 8 9
Sittande kabelrodd 7 7 10
EZ-curl 8 8 6
Hantelcurl 4 5
Lättare perioder har jag aldrig haft mycket för men prova om du gillar att gå över 12 repetitioner ett tag. Om du inte gillar ett schema är det ingen mening att använda det, träning är som sagt inte blodigt allvar om man inte vill det skall vara det.
Är lite dragen så därför jag babblar som en idiot.
Okej, tack för innehållsrikt svar! Så jag kan fortsätta köra 10*3 ett bra tag till innan jag ändrar? Men blir det lika bra träning att köra slut till exempel biceps en gång i veckan i stället för 2 gånger i veckan utan helt slutkörning?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.