handdator

Visa fullständig version : Övningar för "gamnacke"?

Pontus
2003-06-30, 00:26
Vilka övningar/muskler bör man träna för "gamnacke" som det brukar kallas tror jag. Inte framåtlutande axlar eller framåtlutande rygg utan övningar som förbättrar hållningen runt nackpartiet. Nackövningar tex.

Vilka muskler bör man träna/stretcha och är det någonmuskel man inte bör träna träna/stretcha? Ena sidan av nacken tex (vilket vet jag inte).

I Åse Columbus hållningstråd skriver han att man ska dra bak nacken, trycka in hakan mot halsen osv, dvs en stretchövning. Men finns det inga styrkeövningar man kan göra också?

Jag har ingen tillgång till maskiner utan bara skivstång och hantlar och lösa vikter.

Att lägga en vikt på huvudet och hänga över någon kant och böja på huvudet går fint, men frågan är vilka övningar (vilket sida) man bör träna osv?
Bild på hur jag menar:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Sternocleidomastoid/WTNeckFlexion.gif
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Splenius/WTNeckExtension.gif

Edit: Kom på nu att man kanske inte alls SKA träna nacken för att förhindra "gamnacke"? Men det vill jag å andra sidan då jag har en smal hals, enligt mig.

Hoppas någon förstår vad det är jag försöker få fram, bland allt svammel :)

Pontus
2003-07-09, 21:00
Gör ett sista försök att få ett svar i tråden innan jag låter den falla bort helt...

Ingen som har några kunskaper i detta?

Langster
2003-07-09, 21:36
Att förbättra hållningen är något långsiktigt.
Man bör försöka tänka på hållningen hela tiden och i ditt fall hålla upp huvuidet ordentligt.

Styrketräning i allmänhet förbättrar alltid hållningen, behövs nog inga speciella övningar.

z_bumbi
2003-07-09, 21:45
Gamnacke, att stärka allt på baksidan dvs trapsen, romberna, baksida axel samt att kanske stretcha framsidan gör att allt rätar upp sig men fortsätter man sitta som en gam (Rätar på ryggen. :em: ) så gör nog tyvärr träningen inte så stor nytta.

En kombination av styrketräning och att tänka på hållningen hela tiden är alltså antagligen lösningen.

Pontus
2003-07-10, 22:16
Ok, tackar.. va väl kanske det jag trodde, även om jag inte vill träna trapsen så att de går upp som någon slags flaskhals eller vad man brukar säga (hur bräckligt det än kan se ut enligt BBs).

Men, en fråga bara: romberna, vad är det? Låter inte som någon benämning på en specifik muskel utan mer som något ställe på kroppen, vilket?

Jag sitter ute på landet med ett 56k vilket försvårar sökningar på google mm, vore tacksam om någon kunde förklara!

z_bumbi
2003-07-10, 22:31
Pontus: Romberna = Rhomboid Major m. och Rhomboid Minor m.

Dessa muskler sitter dolda under trapsen (Trapezius m.) och deltar i rodd, latsdrag och andra ryggövningar.

hangatyr
2003-07-20, 11:21
gammal hederlig brottarträning får nacken att bli stark och fin:

Ställ dig i brygga

Lyft upp kroppen med huvudet. Du ska alltså stå i brygga med fötter och huvud som den enda kontakten med marken. Lägg hädnerna på magen eller dylikt.

Rulla nu med huvudet upp och ner, så att du nästan tar i ryggen i golvet och rulla upp till mitt på skallbasen.

Upprepa tills du inte orkar fler.

Du kan även rulla åt sidorna med huvudet. Här kanske du måste hjälpa till lite med händerna om du inte är van.

OBS! Se till att vara uppvärmd i nacken när du kör detta!!