handdator

Visa fullständig version : Styrketräning ökar inte testosteronkoncentrationen i muskulaturen.


King Grub
2008-10-04, 13:01
Ny studie visar att människan skiljer sig från råttan på det området, där testosteronkoncentrationerna påverkas av belastningsträning, vilket tidigare varit antagandet att så även gällt för oss.

Circulating testosterone is elevated acutely following resistance exercise (RE) and is an important anabolic hormone for muscle adaptations to resistance training. The purpose of this study was to examine the acute effect of heavy RE on intracrine muscle testosterone production in young resistance trained men and women. 15 young highly resistance trained men (n=8; 21+/-1 years, 175.3+/-6.7 cm, 90.8+/-11.6 kg) and women (n=7; 24+/-5 years, 164.6+/-6.7 cm, 76.4+/-15.6 kg) completed 6 sets of 10 repetitions of Smith's machine squats with 80% of their 1-repetition maximum. Before RE, and 10 min and 70 min after RE, muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis. Before RE, after 3 and 6 sets of squats, and 5, 15, 30 and 70 min into recovery from RE blood samples were obtained using venipuncture from an anticubital vein. Muscle samples were analyzed for testosterone, 17beta-hydroxysteroid dehydrogenase (HSD) type 3, and 3beta-HSD type 1-2 content. Blood samples were analyzed for the glucose and lactate concentrations. No changes were found for muscle testosterone, 3beta-HSD1-2, and 17beta-HSD3 concentrations. However, a change in protein migration in the Bis-Tris gel was observed for 17beta-HSD3 post-exercise; this change in migration indicated ~2.8 kd increase in molecular weight. These findings indicate that species differences in muscle testosterone production may exist between rats and humans. In humans, muscle testosterone concentrations do not appear to be affected by RE. This study expands on the current knowledge obtained from animal studies by examining resting and post-exercise concentrations of muscle testosterone and steroidogenic enzymes in humans.

J Appl Physiol. 2008 Oct 2. Effect of Resistance Exercise on Muscle Steroidogenesis.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91235.2008v1

jwzrd
2008-10-06, 13:52
Vad är Bis-Tris-gele för något och vad kan den där proteinmigreringen tänkas innebära eller indikera?

Langster
2008-10-06, 13:55
Det betyder nog endast att vissa av testosteronets egenskaper eller funktioner skiljer sig lite mellan råtta och människa. Vilket kanske innebär att råttor inte är det bästa försöksdjuret i vissa sammanhang.

Langster
2008-10-06, 13:58
Vad är Bis-Tris-gele för något och vad kan den där proteinmigreringen tänkas innebära eller indikera?

Det undrar jag också, sen undrar jag vad skillnaden blir för människor om det är så att testosteronet ökar i blodet men inte i musklerna? Finns det någon anledning att ha testosteron i musklerna liksom?

King Grub
2008-10-06, 14:01
Bis-Tris Gel är en gel man använder för att separera och överföra proteiner för analys utan att proteinet modifieras.

Proteinmigrationen indikerar antagligen proteinsyntes; proteinkinas måste fosforyleras för att aktiveras, och den aktiviteten mäts via gel.

Langster
2008-10-06, 14:02
Eller vafan det står ju att testosteronproduktionen inte ökar i muskulaturen, jag visste inte ens att man producerade testosteron i muskulaturen. Men den totala testosteronproduktionen ökade ändå, det betyder väl att människan producerar en större del av sin testosteron på annat håll, kanske till viss del kan förklara varför det är svårare för kvinnor att lägga på sig muskelmassa.

Anders The Peak
2008-10-06, 14:03
Den här säger motsatsen, men det står faktiskt bara att det kan kanske vara skillnader....
http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_styrketraning.pdf