handdator

Visa fullständig version : Mer sömn vid mycket gymmande?

rebbin
2008-10-04, 11:50
För mig känns det som att jag behöver minst 2 timmar mer sömn när jag styrketränar än när jag inte gör det,

Är det ett faktum eller inbillar jag mig det?

roosm
2008-10-04, 12:00
Det är inte alls otroligt att ditt behov av sömn ökar vid ju mer styrketräning du utför. Sömnen är till för att "reparera" människan. Både vila hjärnan och återhämta musklerna. Ju mer och hårdare träning du utför desto mer små muskelbristningar orsakar du på musklerna och det krävs alltså mer tid för att reparera och bygga upp musklerna igen. Du kanske inte måste sova mer, men behovet ökar, du blir tröttare just för att kroppen vill att du skall sova mer och om du sover mer så återhämtar du dig förmodligen bättre också.
Lyssna på din kropp och sov när du är trött. Jag har själv inga som helst problem med att sova 10 timmar natten efter ett riktigt hårt marklyfts-pass. =)

Baan
2008-10-04, 12:14
Jag tror inte man behöver överdrivet mycket mer sömn. Jag tror dock man vill och kan sova längre än när man varit ganska inaktiv ett tag, och det har jag själv märkt när jag jämför långa perioder med träning och längre perioder med vila (semmester t.ex.). Å andra sidan kan jag prestera minst lika bra om jag sover sämre två-tre dagar i sträck, därmed vet jag inte om man kan snacka om något akut behov av mycket sömn.

Eddie Vedder
2008-10-04, 12:35
Är det ett faktum eller inbillar jag mig det?

Ett faktum att DU känner så eller ett vetenskapligt faktum att mer träning ökar sömnbehovet?

Att sömnbehovet per automatik skulle bli större p.g.a. att man tränar lite mer styrketräning känns osannolikt, men det innebär ju inte att du inbillar dig för det. Känner du att du kan sova längre och att lika mycket sömn innebär att du inte är lika utsövd så behöver du antagligen mer sömn.:)

Det kan ju finnas fler anledningar till det dessutom, kanske har sömnkvalitén försämrats lite utan att du direkt märker det. Och att kroppen då kompenserar med någon extra timme? Bara rena spekulationer nu men hursomhelst tycker jag du ska sova på, du lär inte förlora något på det i alla fall.:)

rebbin
2008-10-04, 14:54
Ett faktum att DU känner så eller ett vetenskapligt faktum att mer träning ökar sömnbehovet?

Jag känner att även fast jag sovit 8 timmar så känner jag mig fortfarande inte utvilad när klockan ringer.. Som om jag blir väckt mitt under djupsömnen typ.

Eddie Vedder
2008-10-04, 17:07
Jag känner att även fast jag sovit 8 timmar så känner jag mig fortfarande inte utvilad när klockan ringer.. Som om jag blir väckt mitt under djupsömnen typ.

Då känns det ju rent spontant som att du tjänar på att sova lite till. Om du nu har tid.:)