handdator

Visa fullständig version : Konditionsmässigt gynnbar benträning!

the_cube
2008-10-04, 09:49
Tjena, jag har ju en våt fantasi om att man kan gymma benen ganska hårt (5-12 reps) på t.ex. onsdagen och på torsdagen dra ett hyfsat långt distanspass (1.5h+) med löpning/längdskidor/cykling och på så vis omvandla styrkeökningen till något som vore gynnbart för löp/skid/cykelstyrkan.

Har ni några tankar på detta? Hur hade ni lagt upp det för att dra konditions/snabbhetsmässig nytta av benböjen?

:whipped:

Jacksatan
2008-10-04, 10:05
Tjena, jag har ju en våt fantasi om att man kan gymma benen ganska hårt (5-12 reps) på t.ex. onsdagen och på torsdagen dra ett hyfsat långt distanspass (1.5h+) med löpning/längdskidor/cykling och på så vis omvandla styrkeökningen till något som vore gynnbart för löp/skid/cykelstyrkan.

Har ni några tankar på detta? Hur hade ni lagt upp det för att dra konditions/snabbhetsmässig nytta av benböjen?

det känns väl snarare så att benen inte hinner återhämta sig och du bryter ner musklerna ännu mer om du gör så.

the_cube
2008-10-04, 10:09
Borde väl snarare bli som så att de explosiva muskelfibrerna som håller på att skapas blandas med segare muskelfibrer?

TylerDurden84
2008-10-04, 12:24
Vad menar du med omvandla? Styrketräningen kommer främst öka din volym och dina snabba muskelfibrer, medans den aeroba träningen du får genom löpning/längdskidåkning ökar dina uthålliga muskelfibrer. Tränar du båda dessa träningsformer får du även båda dessa egenskaper. Ditt styrkepass för benen lär dock lida av att du tränar kondition 1,5 h dagen efter. En dags vila i mellan hade inte varit fel!

Desiato
2008-10-04, 13:58
Som sagt kan man inte omvandla styrkeökningen.

Problemet för mig som tränar kondition och styrketräning är att veckan är för kort för att jag ska kunna vara optimal vad gäller återhämtning. Ska jag hinna med 4-5 konditionspass, två styrkepass och även ha en dag vila i veckan kan jag inte ta en dags vila efter benpasset på gymet även om det vore att föredra.

Commando1980
2008-10-04, 14:18

kör inte långdistanspasset dagen efter benpasset.

the_cube
2008-10-05, 19:15
kör inte långdistanspasset dagen efter benpasset.

Förklara varför du tycker det! *popcorn*

roosm
2008-10-05, 19:39
Kör din träningssplitt på 8 dagar istället så kan du lägga in en vilodag efter ben-styrkepasset. Blir ju förvisso lite mindre träning, men påverkar säkert inte jättemycket. Annars om du vill träna kondition dagen efter benpasset kör simning. Bra konditionsträning och blir mycket överkropp snarare än ben.

Commando1980
2008-10-06, 14:09
Förklara varför du tycker det! *popcorn*

eftersom du inte kommer få den gynnsamma 'omvandling' du snackar om. lägg distanspasset på ngn annan dag. (beror iofs på vad du prioriterar, men ngn 'omvandling' blir det inte)

Commando1980
2008-10-06, 14:12
Kör din träningssplitt på 8 dagar istället så kan du lägga in en vilodag efter ben-styrkepasset. Blir ju förvisso lite mindre träning, men påverkar säkert inte jättemycket. Annars om du vill träna kondition dagen efter benpasset kör simning. Bra konditionsträning och blir mycket överkropp snarare än ben.

han behöver inte köra en träningssplit över 8 dagar för att få in en vilodag mellan benpasset och långdistanspasset. sen vet vi ju inte hur och hur mkt han tränar i övrigt.