Visa fullständig version : Hur snabbt försvinner konditionen?
robrobrobin
2008-10-03, 22:11
Halloj! Nu är det så att jag har efter ca 8-9 månaders konstant löpning mellan 3-5 gånger i veckan tröttnat på skiten och blir enbart sur varje gång jag sticker ut, alltid något som ska jävlas. Råkar trampa snett, slå i knät i andra knät, träningsjackan hoppar omkring och slår i hakan osv, sådana där småsaker som riktigt retar upp mig något *grr27* sen känns det som om att det bara blir jobbigare och jobbigare.
Sen kan jag inte springa med mat i magen, blir som om att hela nedre regionen(inne i magen) hoppar omkring och skapar mig problem som gör så att jag tillslut inte kan springa rakt med ryggen utan måste böjja mig framåt för att kunna fortsätta, ibland kan jag inte ens stå rakt utan måste sätta mig ner.:furious:
Så till saken, tänkte lägga av i en ca 4-5 veckor och gå promenader och springa ca 20 minuter efter styrketräningen i lätt tempo på 10km/h istället. Vet att konditionen är en färskvara. Men tänkte att detta kanske gör så att min kondition inte helt försvinner.
Frågan är alltså hinner konditionen försvinna på denna tid?
Jag kommer inte festa och röka varje dag nu så jag slipper få ett svar som säger: beror på vad du kommer göra annars.
Snorkelfarsan
2008-10-03, 23:19
Det är bra att du tar ett uppehåll fårn joggingen om det bara är jobbigt, men det finns ju annat du kan kan göra för att bibehålla din kondition. Du kan ju t ex cykla eller köra rodd. i princip allt som gör att du får upp pulsen under en längre period, minst 20 min iaf.
Ett annat tips kan ju vara att börja jogga med någon annan, så att du får någon som sporrar dig. Och om du får ont i magen så ät helt enkelt inte före du joggar, slår jackan i hakan så spring i en munktröja. Är du trött på att springa långa distanser så spring kort och snabbt, eller i intervaller. Skit i att springa ett spår och spring rätt ut i skogen över stock och sten - det är jättekul! :) Som du ser finns det massvis med alternativ som gör att joggingen blir rolig, och vill du inte jogga så finns det också en massa andra saker du kan göra för att behålla konditonen på samma nivå.
Och angående konditionen som färskvara så stämmer det nog, jag vet inte exakt hur lång tid det tar innan du märker någon rejäl försämring, men en månad kan nog vara tillräckligt för att tappa formen iaf.
Ju bättre kondition du har desto snabbare förlorar du den om du drar ner på träningen eller blir inaktiv. Står mer om det i boken, Konditionstest på cykel av Gunnar Andersson.
Jag tränade riktigt mkt löpning i somras och lirade innebandy 5-6 gånger i veckan och för en månads sen bestämde jag mig för att ta ett uppehåll från innebandyn och har bara gymmat 3-4 gånger i veckan den senaste månaden och gick ut och sprang idag kan säga att min kondition har försämmrats oerhört trots att jag inte festat nåt under denna perioden;) rådet jag skulle ge dig är att inte träna lika mkt räcker med 1-2 gånger i veckan tills du fått tillbaka suget för löpning, kan erkänna att jag höll på och flippa ur då jag märkte att konditionen jag slitit så försvunnit så snabbt...
Har man konditionsminne likt muskelminne, dvs att om man en gång haft bra kondition så får man snabbare framsteg när man börjar träna i jämförelse med en som aldrig har haft bra kondition?
Det är omöjligt att svara på hur stor försämring du kommer att få men att den blir sämre är nog klart. Är du orolig för att det ska ske så välj några andra konditionsformer och kör några kortare pass med högre tempo i vecka så behåller du i alla fall (delar av) den centrala konditionen.
Annars är kondition av den typen du har byggt upp också något som kommer ganska snabbt tillbaka och med det underhåll du har planerat så blir troligen inte "förfallet" så enormt svårt att få tillbaka tidsmässigt.
Eddie Vedder
2008-10-06, 19:12
Har man konditionsminne likt muskelminne, dvs att om man en gång haft bra kondition så får man snabbare framsteg när man börjar träna i jämförelse med en som aldrig har haft bra kondition?
Nej och ja. Man har ingen "grundkondition" som vissa brukar prata om, d.v.s. ingen latent hjärt- muskelkapacitet som ligger gömd och hoppar fram bara för att man spelade fotboll som ung.;)
Det finns många som tror det dock och som pratar om sin grundkondition. Det som dock skiljer är att en person som idrottat och hållt en bra nivå har tekniken inne och vet hur man springer/cyklar/åker skidor/simmar etc. bättre än en person som aldrig gjort det.
Så om person A och B har exakt samma kardiovaskulära prestationsförmåga fast person A varit duktig löpare för 10 år sedan och person B aldrig sprungit kommer person A springa bättre och även förbättra sig snabbare. Helt enkelt p.g.a. av löpteknik men inte p.g.a. grundkondition.
King Grub
2008-10-06, 19:22
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.
Det är lättare att behålla konditionsförbättringar än att åstadkomma dom.
I studier har man sett, att personer som tränat upp sin kondition med 6 pass i veckan, behöll Vo2Max vid reducerad frekvens till antingen 2 eller 4 pass per vecka, men med lika hög intensitet och varaktighet på själva träningspassen.
Andra studier har visat, att man behåller Vo2Max om man fortsätter träna lika ofta, men reducerar träningspassens varaktighet från 40 till 26 eller 13 minuter, bara intensiteten upprätthålls.
Det är intensiteten som är av största vikt; kraven på både träningspassens frekvens och varaktighet är betydligt lägre för den som vill behålla sin maximala syreupptagningsförmåga, förutsatt att intensiteten är hög nog. Så fort den tränande börjar ta det lugnare och sänka passens intensitet, om än så lite, minskar Vo2Max.
Det finns även andra faktorer som utgör "kondition" och aerob prestationsförmåga; tränande som normalt tränar 6-10 timmar per vecka, men reducerar den mängden rejält men behåller passens intensitet, behåller också sin maximala syreupptagningsförmåga. Däremot innebär en sådan reducering av träningsmängden negativ påverkan på kapaciteten att arbeta på en viss nivå av maximal syreupptagningsförmåga, genom reducerad glykogenlagring och minskad kapacitetet för fettoxidation under träning.
Scratch89
2008-10-07, 06:49
Intressant där, Grub. Något att tänka på när man ska minska på konditionsträningen och istället styrketräna hårdare. Inte roligt att alltid börja om från noll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.