handdator

Visa fullständig version : Räcker det med Mark, böj och bänkpress?

skoggshuggaren
2008-10-03, 18:30
Som titeln beskrev. Räcker det med Bänkpress, marklyft och knäböj för att bli stor och stark i hela kroppen?

Jag känner några enstaka som ENDAST tränar dessa tre övningar och ökar fortfarande bra i till exempel biceps och rygg...

Funderar faktiskt starkt på att börja köra endast de tre övningar.

Vad tror ni?

skoggshuggaren
2008-10-03, 18:34
När ni ändå håller på så kan ni kunniga beskriva vilka muskler som används i respektive övningar...

Jag vet ju självklart att Mark tränar korsrygg och bakre underkroppen, Bänk tränar bröst, triceps och axlar och sånt men ni kan gärna förklara mera invecklat

the dutch lumberjack
2008-10-03, 18:38
Varför köra en pressövning för överkroppen om man inte har en dragövning?
Måste ha symmetri.
Är hellre utan bänkpress än pullups tex.

Nimille
2008-10-03, 18:43
Med skivstångsrodd och militärpress så fungeraar det nog bra.
Kolla in Bill Starr's 5x5 rutin http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Floddan
2008-10-03, 18:45
Man drar mark.

Pompere
2008-10-03, 19:59
Skulle ge upp styrketräningen direkt om jag bara körde 3 övningar. Skulle bli sjukligt tråkigt ju...

Neco
2008-10-03, 20:15
lägg till chins/pullups och någon övning av typen fällkniven så är det väl helt okej tycker jag om målet är att göra så få övningar som möjligt.

Sniggel
2008-10-03, 20:44
När ni ändå håller på så kan ni kunniga beskriva vilka muskler som används i respektive övningar...

Jag vet ju självklart att Mark tränar korsrygg och bakre underkroppen, Bänk tränar bröst, triceps och axlar och sånt men ni kan gärna förklara mera invecklat

Mark tränar även övre rygg, ja faktiskt hela ryggen skulle jag vilja påstå. Det är den enda övning jag kunnat se förändringar i min ryggutveckling en överskådlig tid. samma sak med böj.

Man kan bygga i princip hela kroppen med böj bänk och mark vill jag påstå. De musklerna som jag själv upplevt behöver extra stimulans utöver dessa för att växa bra är vader, mage, biceps hamstrings och baksida axlar.
Andra bra övningar som kan täcka detta är En rodd övning eller Chins/latsdrag-liknande övning (lats, biceps, baksida axlar täcker den bl a in). Raka marklyft för hamstrings och en typisk magövning för magen.

50cent
2008-10-03, 21:03
dom 3 + en valfri dragövning tränar hela kroppen riktigt bra. Mark tränar hela kroppen speciellt benen, bålen och ryggen, Böj tränar mest benen och korsryggen men även axlar, övre rygg och bålen får stryk, bänkpress tränar hela överkroppen men bröst, triceps och fram axlar får arbeta mest.

ChrisDEFC
2008-10-03, 21:19
ja det räcker, iaf till en början. kör det i några månader om du så känner för det. gillar du inte att träna så kommer du söka dig till nya övningar och tycker du det är skoj och vill fortsätta så kommer nog intresset för att lära dig mer övningar och hur dom hjälper dig lite på köpet, det är min gissning.

delta_mats
2008-10-03, 21:42
Jag skulle nog lägga till en specifik magövning också.

ChrisDEFC
2008-10-03, 21:49
Jag skulle nog lägga till en specifik magövning också.

hmm, men magen får ju träning all dom 3 övningarna men du kanske inte tycker det blir tillräckligt?

Mark_Lyft
2008-10-03, 21:50
Som titeln beskrev. Räcker det med Bänkpress, marklyft och knäböj för att bli stor och stark i hela kroppen?

Jag känner några enstaka som ENDAST tränar dessa tre övningar och ökar fortfarande bra i till exempel biceps och rygg...

Funderar faktiskt starkt på att börja köra endast de tre övningar.

Vad tror ni?

Ja - det räcker. För funktionell styrka kan du lägga till en pressövning t.ex. militärpress eller stötpress. Som komplement kan du lägga till latsdrag + en roddövning.

Det viktigaste är att du utför basövningarna med riktigt bra teknik.

Madame
2008-10-03, 21:54
Ja som flera sagt så saknas det väl nåt latsdrag/chins/rodd-aktigt så får du bredd på ryggen också, och även lite annat smått o gott på köpet :)

L-Sami
2008-10-03, 22:08
Latsen aktiveras inte i någon av de övningarna, vilken är en av kroppens större muskler. Biceps aktiveras endast som en stabiliserande muskel vid bänkpress. Bakre huvudet av deltoideus aktiveras inte. Så svar på din fråga, nej de tre övningarna räcker inte enligt mig.

Barca
2008-10-03, 22:15
Lägg till Chins också, då blir det mer komplett! :thumbup:

petah
2008-10-03, 22:17
hmm, men magen får ju träning all dom 3 övningarna men du kanske inte tycker det blir tillräckligt?

lycka till att få fina abs med bänk, mark, och böj, om du inte har monstergener.

bertbert
2008-10-03, 22:20
Latsen aktiveras inte i någon av de övningarna, vilken är en av kroppens större muskler. Biceps aktiveras endast som en stabiliserande muskel vid bänkpress. Bakre huvudet av deltoideus aktiveras inte. Så svar på din fråga, nej de tre övningarna räcker inte enligt mig.

Jag var själv av åsikten tidigare att marklyft inte var någon bra övning för lats, men har tvingats revidera min åsikt. Jag har fått 1) brutal träningsvärk i latsen av att köra mark 2) ökat min styrka i roddövningar 3) in kört någon form av latsdrag/rodd/chins under denna tid.

Med andra ord, man kommer långt med bara böj/bänk/mark, under förutsättning att man inte använder bälte och kör med god form.

Om det är optimalt är en helt annan fråga.

Barca
2008-10-03, 22:28
Jag var själv av åsikten tidigare att marklyft inte var någon bra övning för lats, men har tvingats revidera min åsikt. Jag har fått 1) brutal träningsvärk i latsen av att köra mark 2) ökat min styrka i roddövningar 3) in kört någon form av latsdrag/rodd/chins under denna tid.

Med andra ord, man kommer långt med bara böj/bänk/mark, under förutsättning att man inte använder bälte och kör med god form.

Om det är optimalt är en helt annan fråga.

Jag förstår inte hur latsen isåfall aktiveras i en sådan övning som marklyft?
Om man utför marklyft "rätt", skall väl inte latsen aktiveras?

Jag ifrågasätter inte ditt utförande, jag tror ju självklart på det du beskriver.
Dock så förstår jag inte hur det är möjligt :)

bertbert
2008-10-03, 22:30
Jag förstår inte hur latsen isåfall aktiveras i en sådan övning som marklyft?
Om man utför marklyft "rätt", skall väl inte latsen aktiveras?

Jag ifrågasätter inte ditt utförande, jag tror ju självklart på det du beskriver.
Dock så förstår jag inte hur det är möjligt :)

I princip hela ryggtavlan aktiveras, dock huvudsakligen statiskt.

Barca
2008-10-03, 22:32
I princip hela ryggtavlan aktiveras, dock huvudsakligen statiskt.

Det var mer än jag visste, trodde allt aktiverades i ryggen förutom just lats.
Tack för svaret iaf!

bertbert
2008-10-03, 22:34
Det var mer än jag visste, trodde allt aktiverades i ryggen förutom just lats.
Tack för svaret iaf!

Kvällsläsning om startposition och dess betydelse för aktivering av latsen
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Barca
2008-10-03, 22:51
Kvällsläsning om startposition och dess betydelse för aktivering av latsen
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Lättläst och enkel att förstå!
Tack!

ChrisDEFC
2008-10-03, 23:09
lycka till att få fina abs med bänk, mark, och böj, om du inte har monstergener.

tack, har gått skapligt bra, tror jag har mark och böj att tacka för det. sen som bertbert skrev om ryggen och mark så är det samma med magen att det mesta blir statiskt men jag kör nästan aldrig någon magövning då jag tycker att jag får tillräckligt av att köra basövningar i gymmet. jag kör dock inte bara dom 3 utan kör alla möjliga övningar men nästan helt skippat magträningen.

petah
2008-10-03, 23:20
tack, har gått skapligt bra, tror jag har mark och böj att tacka för det. sen som bertbert skrev om ryggen och mark så är det samma med magen att det mesta blir statiskt men jag kör nästan aldrig någon magövning då jag tycker att jag får tillräckligt av att köra basövningar i gymmet. jag kör dock inte bara dom 3 utan kör alla möjliga övningar men nästan helt skippat magträningen.

Med "fina abs" menade jag byggar abs, alltså rejäla saker. Inte lite rutor som vilken fotbollspojk som hälst har om han är tillräckligt smal. Men tror du inte specifik magträning behövs för dig är ju det bara att gratulera.

dellan
2008-10-04, 10:35
Med "fina abs" menade jag byggar abs, alltså rejäla saker. Inte lite rutor som vilken fotbollspojk som hälst har om han är tillräckligt smal. Men tror du inte specifik magträning behövs för dig är ju det bara att gratulera.

Aaaa, för alla som gymmar satsar ju på byggar abs.....

bertbert
2008-10-04, 18:01

Byggarabs - rejäla saker?

En styrkelyftare har behov av att ha ett så starkt midjeparti som möjligt för att kunna bära stora vikter på axlarna. Det medför stora muskler runt midjan.

En byggare har ofta den motsatta målsättningen - dvs väldefinierade muskler i midjepartiet, men de får absolut inte förstora midjan för då störs "symmetrin".

Men visst, ofta förekommer direkt magträning bland styrkelyftare. Men underskatta inte vad mark och böj utan bälte kan göra för midjan.

Baan
2008-10-04, 18:50
Nej, för fan, inte om man strävar efter byggarideal.

petah
2008-10-04, 20:35

+1

Damien Thorne
2008-10-04, 21:12
Detta är det enda jag kör:

böj
bänk (+ smalbänk)
mark
rodd
mage

(rodd och mage supersettar jag 2ggr/vecka)

Ibland blir det biceps och vader också, men det är sällan.

skoggshuggaren
2008-10-05, 11:02
Jag känner två personer som började träna ungefär samtidigt... Den ena tränar en massa små övningar (hela kroppen) medan den andra bara tränade bänk, böj o mark.

Det visade sig senare att den som tränade böj, bänk o mark blev starkare i hela kroppen, även i biceps och sånt.

bertbert
2008-10-05, 11:20

Ska man bli kroppsbyggare, förefaller det ju lämpligt att träna just kroppsbyggning. Det tror jag ingen ifrågasätter.

Frågan är snarare - får hela kroppen träning av att bara köra bänk, böj, mark?

Jag påstår att så är fallet. Om man sedan tolkar in att man kan bli lindansös eftersom balansen tränas i knäböj är det kanske upp till betraktaren. :)

Wiktor
2008-10-05, 11:30
Jag känner två personer som började träna ungefär samtidigt... Den ena tränar en massa små övningar (hela kroppen) medan den andra bara tränade bänk, böj o mark.

Det visade sig senare att den som tränade böj, bänk o mark blev starkare i hela kroppen, även i biceps och sånt.
Det finns för många andra faktorer för att kunna dra några slutsatser från det.

petah
2008-10-05, 11:43
Det finns för många andra faktorer för att kunna dra några slutsatser från det.

Bra sagt, det säger ingenting.

ChrisDEFC
2008-10-05, 12:12

Frågan gällde väl aldrig -Får jag killer-abs av böj, mark och bänk? utan -Räcker det med Bänkpress, marklyft och knäböj för att bli stor och stark i hela kroppen?
Eller har jag missat nått på vägen?

Baan
2008-10-05, 12:41
Ska man bli kroppsbyggare, förefaller det ju lämpligt att träna just kroppsbyggning. Det tror jag ingen ifrågasätter.

Frågan är snarare - får hela kroppen träning av att bara köra bänk, böj, mark?

Jag påstår att så är fallet. Om man sedan tolkar in att man kan bli lindansös eftersom balansen tränas i knäböj är det kanske upp till betraktaren. :)

Jag menade snarare att om man var ute efter att bygga muskler över hela kroppen. Därmed kan man säga att jag räknade med alla som tränar där ute för att bygga muskler jämnt till kroppsbyggargruppen. Kanske lite dumt med tanke på att dom flesta andra tänker på tränande som tränar för att tävla i kroppsbyggning, men ja, nu har jag förklarat det iaf.

Även om en del muskler få jobba dynamiskt i dom tre övningaran så är det fortfarande en del jag skulle vilja träna extra för att få jämna resultat. På så sätt räcker det inte med styrkelyftsövningarna.

dyxeldoff
2008-10-05, 12:46
Varför köra en pressövning för överkroppen om man inte har en dragövning?
Måste ha symmetri.
Är hellre utan bänkpress än pullups tex.

han ahr vist en dragöving för överkroppen??

ja det funakr bra att bara köra bänk böj och mark man blir starkare i alla muskler av det.

bertbert
2008-10-05, 13:33
Jag menade snarare att om man var ute efter att bygga muskler över hela kroppen. Därmed kan man säga att jag räknade med alla som tränar där ute för att bygga muskler jämnt till kroppsbyggargruppen. Kanske lite dumt med tanke på att dom flesta andra tänker på tränande som tränar för att tävla i kroppsbyggning, men ja, nu har jag förklarat det iaf.

Även om en del muskler få jobba dynamiskt i dom tre övningaran så är det fortfarande en del jag skulle vilja träna extra för att få jämna resultat. På så sätt räcker det inte med styrkelyftsövningarna.

Det man bör väga in i bilden av "om det räcker" är naturligtvis hur länge individen har tränat och vad som ska åstadkommas med träningen.

För en nybörjare tror jag det är ytterst lämpligt att skippa merparten av isolationsövningarna och bara köra några enstaka "stora" övningar per pass. Då kommer man långt med mark, bänk och böj.

Hur man sedan går vidare bör rimligen baseras på målsättningarna.

petah
2008-10-05, 13:51
Frågan gällde väl aldrig -Får jag killer-abs av böj, mark och bänk? utan -Räcker det med Bänkpress, marklyft och knäböj för att bli stor och stark i hela kroppen?
Eller har jag missat nått på vägen?

Med stor och stark antar jag att han menar en stor jämn fysik, och det tror inte jag man får, bla för lite abs.

Martin Löwgren
2008-10-05, 13:55
Om du lägger till någon form av roddövning så har du valt övningar som kommer ge dig en stark kropp. Inte optimalt med kanske bara dessa övningar men helt klart tillräckligt för att bli stark.

bubbe
2008-10-05, 14:01
Jag tror de flesta klarar sig med mark, böj, bänk + rodd. Det antagandet gör jag därför att de allra flesta som tränar för att bli stora, tränar som krukor.

Tränar man för att bli stark så måste man träna med hög intensitet och lära sig TA I. Får man aldrig lära sig hög intensitet och vad det innebär så missar man mycket av effekten av träningen.

Naturligtvis klarar man sig utan stora basövningar och man kan träna jättebra ändå, men fortfarande tror jag det är lättare att bli stor med hjälp av tung hård träning.

För egen del har jag tränat extremt lite normal byggar-gymträning, i princip aldrig över 5 reps och väldigt inriktat på böj-bänk-mark (styrkelyft alltså). Och nej, armarna är inte stora och jag har inga snygga fotomodell abs men de flesta som träffar mig anar att jag gör något annat än jobbar som IT-konsult......

På frågan om jag tränar svarar jag alltid, "nej, jag bara lyfter".

Så ja man blir stor och stark, men man skaffar inga sexy beachabs (vilket man lika gärna kan skaffa genom anorexidiet under 2 mån innan sommaren).

doommessiah
2008-10-05, 14:08
För egen del har jag tränat extremt lite normal byggar-gymträning, i princip aldrig över 5 reps och väldigt inriktat på böj-bänk-mark (styrkelyft alltså). Och nej, armarna är inte stora och jag har inga snygga fotomodell abs men de flesta som träffar mig anar att jag gör något annat än jobbar som IT-konsult......

På frågan om jag tränar svarar jag alltid, "nej, jag bara lyfter".

Så ja man blir stor och stark, men man skaffar inga sexy beachabs (vilket man lika gärna kan skaffa genom anorexidiet under 2 mån innan sommaren).

De flesta strandraggare skulle nog säga att du har ett par rejäla armar, dessutom skulle man nog kunna säga att du har ett par kraftigt utvecklade bröstmuskler vilket verkar vara hög prio bland dylika...träna som bubbe, deffa efter några års träning så hade nog de flesta ansett att det räcker med basövningar:)

bubbe
2008-10-05, 14:14
De flesta strandraggare skulle nog säga att du har ett par rejäla armar, dessutom skulle man nog kunna säga att du har ett par kraftigt utvecklade bröstmuskler vilket verkar vara hög prio bland dylika...träna som bubbe, deffa efter några års träning så hade nog de flesta ansett att det räcker med basövningar:)

:laugh:

Har jag nämnt att jag säljer, bubbelitos hardcore flexmachine traning program (BHFM)?

Kostar endast 150kr, PMa adress!

:D

Nimille
2008-10-05, 14:16
Vad? :)

Baan
2008-10-05, 17:21
Vad? :)

I princip allt. Det är lättare börja från andra änden, d.v.s diskutera vad som kan tränas bra bara med dom nämnda övningarna, om man nu av någon anledning är så jävla lat att man inte orkar köra något mer. Där skulle jag främst säga korsrygg (jag kör inget mer än marklyft själv), sen kanske bröst och ben. Ben är den svagaste punkten av dom tre, då jag själv känner ett behov av att köra fler övningar än bara knäböj för att träna igenom framsida och baksida ordentligt.

jwzrd
2008-10-05, 17:25
I princip allt. Det är lättare börja från andra änden, d.v.s diskutera vad som kan tränas bra bara med dom nämnda övningarna, om man nu av någon anledning är så jävla lat att man inte orkar köra något mer. Där skulle jag främst säga korsrygg (jag kör inget mer än marklyft själv), sen kanske bröst och ben. Ben är den svagaste punkten av dom tre, då jag själv känner ett behov av att köra fler övningar än bara knäböj för att träna igenom framsida och baksida ordentligt.

Testat att böja hela vägen?

Baan
2008-10-05, 17:30
Testat att böja hela vägen?

Nej, jag vill inte få för stora biceps.

jwzrd
2008-10-05, 17:33
Nej, jag vill inte få för stora biceps.

Se det som en rationalisering. Du slipper träna så mycket biceps och kan koncentrera dig på spegelbilden.