handdator

Visa fullständig version : Förändringar i blodsockret - sämre kondition?

Jsvensson
2008-10-01, 22:08
Hej.

Jag har inte alls ätit något speciellt onyttigt de senaste månaderna och har märkt att min kondition har förbättras ganska mycket. Men här om dagen klämde jag i mig en hel paj. Och efter någon stund kände jag av mitt blodsocker. Iallafall tränade dagen efter och kändes som konditionen försämrats en del, kan ha varit inbillning, men det kändes så iallafall. Och nu har ju clementinsäsongen kommit och har så har jag ätit stora mängder clementin. Idag när jag var ute och sprang kändes det inte rätt. Hjärtat slog riktigt snabbt och jag blev trött snabbt. När jag kom hem så kändes det som jag skulle svimma. Jag var alldeles yr.

Eftersom jag inte är allt för insatt i hur kroppen fungerar och reagerar på sånt här så frågar jag, är det så att konditionen har försämrats för att jag helt plötsligt tryckt i mig lite mer socker än vad jag vanligt skulle göra?
Om den har försämrats, hur lång tid tar det innan jag är tillbaka i samma form då?

Kan vara dumma frågor, men jag är tacksam för svar.

Sahlen
2008-10-02, 15:33
Blodsockernivån är viktig vid träning, och framförallt vid aerob träning.

Det som händer när du äter är att maten spjälkas i magsäck och tarmsystem. Kolhydraterna i maten skickas ut i blodet som glukos, dvs energi. För att dina celler ska kunna tillgodogöra sig energin krävs insulin som fungerar som en nyckel för glukoset in till cellerna. Utan insulin skulle endast blodsockret höjas utan att cellerna fick någon energi alls. Det är det som händer när man får diabetes. Blodsockernivån bör ligga stabilt på en lagom nivå för att kunna förse cellerna med ett jämnt och tillräckligt energitillskott.

När man tränar behöver cellerna inte lika mycket insulin för att tillgodogöra sig energin i blodet.

Eftersom olika kost spjälkas olika fort kan blodsockret stiga olika fort efter att man ätit. Om blodsockret stiger väldigt fort utsöndras en större mängd insulin ut för att motverka detta. Det kan leda (eller leder till) att blodsockret sänks relativt snabbt. Om man kombinerar en sådan snabb sänkning med fysisk träning kan man uppleva det som en diabetiker skulle kalla för insulinkänning. Blodsockret blir för lågt och man upplever orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, yrsel, hunger osv. Du har helt enkelt ingen energi kvar i musklerna, eller i kroppen överhuvudtaget.

Det du kände efter din clementinrunda kan mycket väl ha varit för lågt blodsocker. För att undvika detta kan man se till att äta långsam mat en stund (1-3 timmar) före träning. Snabba kolhydrater bör, om man vill äta det, intas direkt före eller tom under träningen. Då hinner kroppen uppfatta att den extra blodsockerhöjningen är nödvändig eftersom den då har registrerat en högre energiåtgång. Kroppen kommer då inte att producera lika mycket insulin.

Kort sagt. Svajigt blodsocker ger dig sämre prestationsförmåga, men inte sämre kondition.

Eddie Vedder
2008-10-02, 16:56
Vem skulle inte känna sig tung dagen efter att ha tryckt i sig en hel paj? Då skulle jag inte heller prestera så bra med löpningen antar jag, äter jag supermycket känner jag mig tung och seg dagen efter.

Visst kan det finnas andra orsaker men jag tycker det mest logiska helt enkelt är vanligt hederligt paltkoma, en tung kropp efter en jäkla massa mat.

Jsvensson
2008-10-02, 21:47
Tack för svaren!
Var lite orolig de senaste dagarna, så jag är väldigt tacksam för svaren. Men jag kom att tänka på att jag för två veckor sedan hade en förkylning som var ganska allvarlig, jag var inte bara snuvig eller så. Kan viruset vara kvar i kroppen så att den också tillfört lite? Kände mig lite snuvig när jag väl var på väg hem från min runda, dock inte så allvarligt. Men det finns kanske en möjlighet att de också påverkade? Hur ska jag göra då om jag fortfarande har viruset i mig? Ska jag skita i att träna i helgen eller ska jag ta det lite lugnare?
Och det är inte så att viruset kan försämra konditionen?

Väldigt tacksam för svar.

Guddi
2008-10-02, 22:11
Klart som f** att du presterar sämre om du har en infektion i kroppen. Om du känner att du inte är fullt friskt ska du inte gå ut och anstränga dig. Vill du ha frisk luft så ta en lugn promenad och vänta tills du känner dig fullt frisk igen.

För att åka på ett blodsocker fall av att äta Clementin som Sahlen påstår så måste du stoppa i dig bra många Clementiner på en väldigt kort tid, det va inte det som hände.