handdator

Visa fullständig version : Knäböjs teknik, skaderisk..

akerstrom
2008-09-30, 19:55
Hej!

har kollat lite filmer på youtube och läst olika texter om teknik i böj..
Undrar vad som är fördelen att böja såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=dMvtBhwt_AM&feature=related
Knäna åker snett utåt, blir lite kortare lyftväg ser det ut som..
när jag kör är knäna mer rakt fram och åker fram en ganska lång bit framför fötterna... har hört att det inte är bra!

Så undrar är det bättre att böja som killen på filmen(som har en kollo t-shirt:D:) ) lr kan man skada sig lättare, har inte tänkt köra med lindor och så.

Arf Pingvin
2008-09-30, 20:16
Att knäna åker framåt gör att det blir lite mer belastning på dem. Har du problem med knäna? Då kan det vara dåligt, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem.

Den bredare SL-böjen är ett måste med lindor, det går inte att böja knäna jättemycket stenhårt lindade. Det blir mycket riktigt lite kortare lyftväg till tävlingsgodkänt djup. Ska du tävla?

Killen på filmen är Börje H*love* http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84216

akerstrom
2008-09-30, 20:26
Att knäna åker framåt gör att det blir lite mer belastning på dem. Har du problem med knäna? Då kan det vara dåligt, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem.

Den bredare SL-böjen är ett måste med lindor, det går inte att böja knäna jättemycket stenhårt lindade. Det blir mycket riktigt lite kortare lyftväg till tävlingsgodkänt djup. Ska du tävla?

Killen på filmen är Börje H*love* http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84216

Nej har inge speciella problem med knäna, men undrar ifall denna teknik är bättre att lära in sig, även fast man inte kör med lindor.. dom som kör sådär med lindor brukar dom köra så utan också eller?

Nej ska inte tävla(inte än iaf, får se om några år..)

Arf Pingvin
2008-09-30, 20:44
Den här tekniken tycker jag man ska lära in sig...

cUHpuMcje84

...om man kan. Det hela hänger på ryggen. Har man tillräcklig rörlighet i baksidan och bålstabiliteten för att böja smalt så kan det funka.

De flesta är lite stela i baksidan och kommer få problem med ryggen om de ens har vinklarna som gör det möjligt att böja smalt, upprätt och utan att skjuta fram knäna särskilt mycket, som herrn på filmen.

Vad man kan säga generellt så är det inte fel att böja lite brett. För quadsen är det samma vilken bredd du har. Träffar lite mer av baksida+insida == mer komplett benträning. Tillåter även stela personer att böja godkänt djupt.

akerstrom
2008-09-30, 21:32
skapligt stark han va då*drool*

om jag fatta rätt så är en bredare stil bättre i byggnings synpunkt(tar mer på insida,baksida)

okey, ska testa båda "stilarna".. är 204cm (116cm, från golvet till höftbenet..) ifall det har någon inverkan på vilken stil som är bäst köra(för mig), är lite stel i baksida lår(ska strecha).. så tror att köra som biffen på filmen kör blir svårt, men ska testa den stilen..

Alucard
2008-10-01, 01:23

cUHpuMcje84

Hoho..Killen lastar på rätt friskt! Grymt att se

Damien Thorne
2008-10-01, 10:09
Så undrar är det bättre att böja som killen på filmen(som har en kollo t-shirt:D:) ) lr kan man skada sig lättare, har inte tänkt köra med lindor och så.

Killen på filmen är Börje H härifrån Kolozzeum.
Här är hans journal http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84216

akerstrom
2008-10-01, 10:36
ingen som har några mer tips och synpunkter?

bubbe
2008-10-01, 10:42
Fördelen med att sära på benen :naughty: är att det är lättare att sätta sig ner djupt. De allra flesta som knäböjer som inte har fått bra knäböjsinstruktioner lägger sig uppe på benen och klarar därför bara av att göra halva lyft. För att gå ner som tyngdlyftaren gör med axelbred fotställning krävs en bra rörlighet och rätt proportioner på benen, dvs det är inte alla förunnat att kunna knäböja på det viset.

Observera dock att även om han står smalt så sätter han sig mellan benen.

Jag tycker förutom det, att genom en något smalare fotställning så kan jag lyfta mer genom att det blir mer tryck i bottenläget vilket skapar momentum uppåt.

Klarar du idag att knäböja djupt genom att sätta dig med rak rygg, mellan benen och ändå stå smalt så kör så. Klarar du det inte så bredda lite mer och lär dig sitta ner, sen börjar du tänja genom att flytta in fötterna en liten bit i taget.

Börje H
2008-10-01, 10:47
Då det är jag på första filmen kan jag ju svara kanske :)
Om du söker på min användare på tuben kommer du set ett gäng olika klipp med böjar. Många med olika tekniska justeringar.

Det du ser på klippet är mycket riktigt en stil där tårna och därmed knäna går snett utåt. Detta för säkerställa att ryggen kan hållas vertikal samt vänja in teknik inför böj med knäböjsdräkt. Då jag böjer utan knälindor så står jag numera en aning smalare än exemplet och vissa av passen körs även med vad som mest kan liknas vid ol-stilen i 2:a exemplet. Skillnaderna har Arf redan pratat om.

Det är tämligen individuellt vilken stil som passar en bäst. det jag tycker du skall göra är att slänga upp en film, i filmtråden, på då du själv böjer. Där kommer du få många intressanta tips!

akerstrom
2008-10-01, 10:52
alltså, när jag böjjer så blir ju inte ryggen spikrak(med samma lutning som en vägg) utan man fäller fram sig lite, är rak i ryggen när jag fäller fram mig..fäller fram mig lika mycket som jag fäller fram smalbenet.. har fötterna lite smalare än axelbrett..

bubbe
2008-10-01, 10:55
alltså, när jag böjjer så blir ju inte ryggen spikrak(med samma lutning som en vägg) utan man fäller fram sig lite, är rak i ryggen när jag fäller fram mig..fäller fram mig lika mycket som jag fäller fram smalbenet.. har fötterna lite smalare än axelbrett..

Som sagt, filma lyftet så kanske det blir lite lättare att se om något kan förbättras.

akerstrom
2008-10-01, 11:02
okey ska försöka filma det..

Men har en annan fråga som är relaterat till böjj http://www.youtube.com/watch?v=AQ5oPx9_CyU

sådana blåa som börje använder över knäna, typ sånna som handbollspelare har.
Vet ni något bra märke som ni tycker att man ska köpa.. känner att jag vill ha det så jag känner mig varm i knäna och ha lite stabilitet..

Har precis börjat köra böjjär klen..(8-10ggr) gjort 1*5 på 120kg (Bälte) men känner att jag ökar snabbt i den, har som mål att ta 150kg 1*5 innan jul (Bälte).. så känner att tekniken ska sitta så man inte skadar sig!

Arf Pingvin
2008-10-01, 11:17
http://www.powerzite.se/ har kvar Rehbands gamla tjocka modell av knäpuffarna, några ex i storlek L, du får mäta om det är rätt för dig. Annars kan du köpa Rehbands nya modell, den är lite tunnare men funkar den oxo. Finns på nästan alla välsorterade sportbutiker.

akerstrom
2008-10-01, 11:22
är det Rehband 7051 knäskydd, som du menar... mätte runt knä(över knäskålen)
ca 40cm L verkar sitta perfekt(lite tajtare) men kan man räkna med att man kör RAW med sådana..?

Damien Thorne
2008-10-01, 11:31
men kan man räkna med att man kör RAW med sådana..?

Ja, iallafall enligt reglerna på raw-tävlingarna på Norrlandsmästerskapen (Umeå, Sundsvall). Då är knävärmeskydd, handledslindor samt bälte tillåtet.

Men jag tror inte att det räknas som raw på raw-tävlingen i Jönköping.

akerstrom
2008-10-01, 11:44
jo men här generellt på kolo:) om jag skulle böjja 200kg med knävärme skydd skulle ni tänka, äh han böjjer ju med knävärmeskydd.. alltså det är så jag menar..

Damien Thorne
2008-10-01, 11:58
jo men här generellt på kolo:) om jag skulle böjja 200kg med knävärme skydd skulle ni tänka, äh han böjjer ju med knävärmeskydd.. alltså det är så jag menar..

Skulle gissa att åsikterna är splittade till hälften.

Jag ska göra en marknadsundersökning här på Kolozzeum för att ta reda på det. Måste bara fundera vilka alternativ jag ska ha med. Jag tycker det är intressant att se vad folk tycker.

Damien Thorne
2008-10-01, 12:07
Skulle gissa att åsikterna är splittade till hälften.

Jag ska göra en marknadsundersökning här på Kolozzeum för att ta reda på det. Måste bara fundera vilka alternativ jag ska ha med. Jag tycker det är intressant att se vad folk tycker.

Nu har jag gjort det

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=119797

akerstrom
2008-10-01, 13:56
beställde dom blåa som arf_pingvin visade mig, ska använda dom när jag känner mig trött och vid Tunga böjar (för mig) för extra stabilitet.

Snorkelfarsan
2008-10-01, 14:43
Är det nåt speciellt man ska tänka på om man gör knäböj i smith?

jwzrd
2008-10-01, 14:47
Är det nåt speciellt man ska tänka på om man gör knäböj i smith?

Att man inte är fullt lika cool som om man inte körde knäböjen där.

akerstrom
2008-10-01, 15:21
Att man inte är fullt lika cool som om man inte körde knäböjen där.

:D.. nej men när man kör knäböj i smith brukar man stå lite längre fram med fötterna och "luta" sig mot stången. Rörelsebanan blir fast, så är svårt att köra som du gör i böj med fristång (om du gör det)

johanw
2008-10-01, 15:34

cUHpuMcje84

...om man kan. Det hela hänger på ryggen. Har man tillräcklig rörlighet i baksidan och bålstabiliteten för att böja smalt så kan det funka.

De flesta är lite stela i baksidan och kommer få problem med ryggen om de ens har vinklarna som gör det möjligt att böja smalt, upprätt och utan att skjuta fram knäna särskilt mycket, som herrn på filmen.

Vad man kan säga generellt så är det inte fel att böja lite brett. För quadsen är det samma vilken bredd du har. Träffar lite mer av baksida+insida == mer komplett benträning. Tillåter även stela personer att böja godkänt djupt.

Så härligt att se. Drömböj!

Snorkelfarsan
2008-10-01, 22:26
:D.. nej men när man kör knäböj i smith brukar man stå lite längre fram med fötterna och "luta" sig mot stången. Rörelsebanan blir fast, så är svårt att köra som du gör i böj med fristång (om du gör det)

Jag försöker göra "vanliga" knäböj trots att jag använder en Smith. (Det är det enda som finns på gymmet där jag oftast tränar.) Men det blir väl lätt att man pressar bakåt med ryggen lite på vägen upp, det är jävligt jobbigt iaf :)

Leop
2008-10-02, 17:26
lånar tråden lite. Jag får iprincip alltid ont i korsryggen när jag böjer lite tyngre.
Svårt att avgöra själv men jag har fått för mig att jag fäller ryggen för mkt och pga detta uppstår smärtan.

kan det stämma och vad kan vara felet?

akerstrom
2008-10-02, 18:13
ha ett bra buktryck och var rak i ländryggen, strecha så du kan vara rakare i ryggen om du inte klarar det.
är mitt tips om du vill ha mindre ont i ryggen, funkar för mig iaf.