Visa fullständig version : Datorn startar inte! Hjälp!
Min gamla stationära dator startar inte längre. Den går igång när man startar den, fast sen händer det inget mer. Och skärmen står bara på standby-läge. Inte heller några felmedelande i form av "pip" hörs.
Förra veckan krånglade den också lite på samma sätt, men då kunde man bara trycka resetknappen så startade den som vanligt. Men nu går inte det.
Vilken komponent är det som är paj?
petersson
2008-09-30, 14:44
har du testat att dra ur strömsladden och sätta i den igen? brukade funka på min gamla dator när den inte startade
Ja, det har jag gjort flera gånger.
Alltså alla fläktar o så körs igång, men sen händer inget mer.
edgen_ÖSD
2008-10-01, 08:24
Testa att dra ur alla usb-sladdar om du har några sådana i. Det hjälper ibland.
NickeSthlm
2008-10-01, 09:20
Kolla sladden mellan dator och skärm. Verkar ju som att din dator fungerar men att skärmen inte får någon signal?
Kolla med annan skärm?
Funkar inte detta så misstänker jag grafikkortet.
Krånglar nätagget kan mycket konstiga saker hända. Innan jag bytte ut mitt gamla nätagg så kunde datorn slå av sig, krasha applikationer och i vissa fall även starta spontant då den var avstängd.
Nätagg is serious biz.
Musselbank
2008-10-01, 10:49
Nätagg el. moderkort gissar jag
sleep is the enemy
2008-10-01, 10:56
Låter som att du har samma problem som jag råkade ut för. Då var jag tvungen att byta moderkort och minne.
hahavaffan
2008-10-01, 11:12
Jag hade samma skit imorse, och det hjälpte att rycka lite lätt i minnen och grafikkort. Kan dock inte rekommendera dig att prova detta. Men tyvärr med sånna här fel så kan det bero på så sjukt många olika saker :(
Men om datorn startar men skärmen är svart, bör det väll ha med grafikkortet att göra kanske? Felsök genom att sätta dit en ny skärm.Funkar det inte -> Testa att rucka lite i komponenterna (så klart med datorn avstängd) och se om det funkar. Annars kanske du måste byta ut grafikkortet?
forslund
2008-10-01, 12:40
Hade samma problem några år tillbaka. Då var det moderkortet som var tvungen att bytas ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.