handdator

Visa fullständig version : Stel i nacken av baksida axel övningar

ErikWrestlingFreaket
2008-09-29, 00:59
När jag tränar baksida axlar så blir jag så stel i nacken att jag inte kan fortsätta träna dom. Okunnig som jag är så har jag inte en aning om varför, så tänkte därför fråga kolo om detta.

Någon som har något förslag på vad jag ska göra åt detta, någon speciell övning, stretching, något att tänka på?

Övningar jag kört hittills är tex drag till hakan, hantellyft åt sidan osv.

Scratch89
2008-09-29, 06:40
Drag till hakan och hantellyft åt sidan är primärt till för utsidan av axeln.
Drar du upp axlarna mot öronen när du tränar?

Fredriiik
2008-09-29, 19:28
kan de vara så att du kollat åt sidan när du kört någon av dessa övningar?
de small till i nacken när ja körde typ omvända flies när man står upp och lutar sig framåt för baksida axlar..

Martin Löwgren
2008-09-29, 19:46
Drag till hakan och hantellyft åt sidan är primärt till för utsidan av axeln.
Drar du upp axlarna mot öronen när du tränar?

Drag till hakan är primärt för övre trapezius (om du inte håller ett brett grepp vilket väldigt få gör) sen är även mellersta delta med såklart men inte primärt.

Guddi
2008-09-29, 21:24
+1 på Martin.

du skjuter intra fram huvudet eller något liknande, väldigt många som gör det.

Fatcan
2008-09-30, 00:34
Drag till hakan är primärt för övre trapezius (om du inte håller ett brett grepp vilket väldigt få gör) sen är även mellersta delta med såklart men inte primärt.

Hur tänker du då?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Den rörelsen utförs ju främst av mittre delta...det är även där jag känner mest när jag kör den övningen.

AsTfL
2008-09-30, 12:44
Hur tänker du då?

Den rörelsen utförs ju främst av mittre delta...det är även där jag känner mest när jag kör den övningen.

Drag till hakan är en isolationsövning för yttre delta tycker du eller vad?

Det är väl ganska uppenbart att drag till hakan kommer att aktivera trapezius?

Fatcan
2008-09-30, 15:28
Drag till hakan är en isolationsövning för yttre delta tycker du eller vad?

Det är väl ganska uppenbart att drag till hakan kommer att aktivera trapezius?

Nej, hur kom du fram till det?

Självklart är trapezius med mycket i drag till hakan men den muskel som aktiveras mest enligt mig är mittre deltamuskeln. Titta på hur rörelsen ser ut.

MrBulk
2008-09-30, 19:25
Vid abduktion i axelled jobbar deltoideus inte trapezius. Sen om man avslutar med en shrug eller gör en shrug under rörelsen så aktiveras trapezius men inte av själva rörelsen i axelled.

kaffe_psykos
2008-09-30, 22:58
Vid abduktion i axelled jobbar deltoideus inte trapezius. Sen om man avslutar med en shrug eller gör en shrug under rörelsen så aktiveras trapezius men inte av själva rörelsen i axelled.
Och vilken av dem hindrar dig från att fortsätta övningen? Traps eller deltoideus?

AsTfL
2008-10-01, 17:05

Självklart är trapezius med mycket i drag till hakan men den muskel som aktiveras mest enligt mig är mittre deltamuskeln. Titta på hur rörelsen ser ut.
Frågan var väl om man kan bli stel i nacken av rörelsen?

Martin Löwgren
2008-10-01, 19:37

De fungerar i symbios. Om inte trapezius roterar scapula så kan inte armen abduceras överhuvudtaget.

Här är ett litet utdrag ur en artikel jag skrev om ämnet

"När muskeln spänns vrids skulderbladet uppåt och mot mitten av kroppen, vilket ökar armens rörlighet. Om man lyfter armen rakt ut åt sidan så blir det ett ben-mot-ben stopp vid 90 grader, men tack vare Kappmuskeln kan rörelsen fortsätta över 90 grader varvid man kan utföra ett arbete med händerna ovanför huvudet. Dessutom håller muskeln skulderbladet på plats och sträcker halskotpelaren. Det mest intressanta med Kappmuskeln är att den är sin egen antagonist. Den övre delen vill höja skuldran samtidigt som den nedre delen vill sänka skuldran."

Med andra ord. Deltoideus pars medialis är med i rörelsen men med ett smalt grepp aktiveras trapezius pars descendens i större utsträckning än vid ett ett brett grepp.

/Martin

Martin Löwgren
2008-10-01, 19:38
Frågan var väl om man kan bli stel i nacken av rörelsen?

Självklart. En framåtböjd nacke och en övning som lägger enorm belastning på den cervico-thoracala övergången kan ge riktiga problem.

Mvh

nyrjoh
2008-10-01, 20:31
De fungerar i symbios. Om inte trapezius roterar scapula så kan inte armen abduceras överhuvudtaget.

Här är ett litet utdrag ur en artikel jag skrev om ämnet

"När muskeln spänns vrids skulderbladet uppåt och mot mitten av kroppen, vilket ökar armens rörlighet. Om man lyfter armen rakt ut åt sidan så blir det ett ben-mot-ben stopp vid 90 grader, men tack vare Kappmuskeln kan rörelsen fortsätta över 90 grader varvid man kan utföra ett arbete med händerna ovanför huvudet. Dessutom håller muskeln skulderbladet på plats och sträcker halskotpelaren. Det mest intressanta med Kappmuskeln är att den är sin egen antagonist. Den övre delen vill höja skuldran samtidigt som den nedre delen vill sänka skuldran."

Med andra ord. Deltoideus pars medialis är med i rörelsen men med ett smalt grepp aktiveras trapezius pars descendens i större utsträckning än vid ett ett brett grepp.

/Martin

Men hur mycket behöver du rotera skulderbladet vid abduktion till 90°, som de flesta kör till(typ alla) vid drag till hakan?

Martin Löwgren
2008-10-01, 20:36
Men hur mycket behöver du rotera skulderbladet vid abduktion till 90°, som de flesta kör till(typ alla) vid drag till hakan?

Under ett drag till hakan (som jag lär ut iallafall) så kommer axlarna att befinna sig minst vid 130-150graders abduktion.

Kan iofs inte ta ansvar för hur folk kör men i den här videon (och han anser jag inte använda full ROM så är han ju ändå vid 120grader).

Jag själv kör mellan 150-160graders abduktion då jag vill att övningen ska vara en primär övre trapz övning.

Men de e klart kör man den endast till 90 grader så är det mest en mellersta delta övning men jag trodde ingen körde övningen så.

Martin Löwgren
2008-10-01, 20:41
Rätt roligt också att exrx anser trapezius fungera som en stabilisator under övningen och inte en agonist (synergist vid 90gradare) :)

Vad får de stabilisator ifrån? Muskeln utför en aktiv kontaktion och för att en muskel ska fungera som stabilisator ska den ju primärt inte utöva koncentriskt moment under rörelsen.

nyrjoh
2008-10-01, 20:49
Under ett drag till hakan (som jag lär ut iallafall) så kommer axlarna att befinna sig minst vid 130-150graders abduktion.

Kan iofs inte ta ansvar för hur folk kör men i den här videon (och han anser jag inte använda full ROM så är han ju ändå vid 120grader).

Jag själv kör mellan 150-160graders abduktion då jag vill att övningen ska vara en primär övre trapz övning.

Men de e klart kör man den endast till 90 grader så är det mest en mellersta delta övning men jag trodde ingen körde övningen så.

Ja ok men det blir ändå inte en primär övre trapezius övning för att du abducerar så mycket. Inte enligt min definition iaf. Då tycker du isf att stångcurl är primärt en övning för främre delta också lr?:)

Martin Löwgren
2008-10-01, 20:55
Ja ok men det blir ändå inte en primär övre trapezius övning för att du abducerar så mycket. Inte enligt min definition iaf. Då tycker du isf att stångcurl är primärt en övning för främre delta också lr?:)

HAHA! Ja med tekniken man ser många använda på gymmen så skulle jag fan nästan våga påstå de *popcorn*

Nej men skämt och sido. De fungerar i symbios. Men ett smalare grepp ger mer stress på trapz och en bredare mer på delta. Det som dock huvudsakligen styr är abduktionsvinkeln i axelleden.

Mvh

Fatcan
2008-10-02, 07:44

Jag gör det :P. Kör man övningen i avseende att träna just mittre deltamuskeln så.

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:04
Jag gör det :P. Kör man övningen i avseende att träna just mittre deltamuskeln så.

Ja kör du brett och med en abduktion som är mindre än 90 grader i axelled kommer mellersta delta att ta den största delen av belstningen. Jag rekommenderar dock lyft åt sidan för mellersta delta och drag till hakan med full abduktion för komplett axelutveckling (tillsammans med pressar också självklart).