handdator

Visa fullständig version : Onormal viktnedgång?

CX3
2008-09-27, 16:07
Jag är just nu med om en onormal viktnedgång. Jag hade tänkt att pröva mig på en deff, och slutade äta snabbmat, dricka läsk och äta sötsaker för cirka 6 veckor sedan. Då vägde jag 85 kilo. Nu, 6 veckor senare, så väger jag 78 kilo. (-7 kg) Det värsta är att jag alltid lyckas hålla mig mätt mellan målen, och endast ligger 2-300 kalorier under vad jag behöver, cirka 3000 kcal om dagen, allt enligt KingGrub's deffguide.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka denna extremt snabba viktnedgåg? Jag vet att jag inte förlorat speciellt mycket muskelmassa, då jag innan deffen skrev ned exakt vad jag klarade på specifika övningar för olika muskelgrupper, och på vissa övningar tar lite mer än vad jag gjorde i början av deffperioden.

Eddie Vedder
2008-09-27, 16:29
Till stor del har du förlorat vätskevikt, något man alltid gö initialt vid underätning.

Utöver det beror din "onormala" viktnedgång i själva verket inte alls på något onormalt utan på ett energiunderskott som är större än du tror. Alltså helt normalt med andra ord.

Vad menar du för övrigt med att "det värsta är att jag alltid lyckas hålla mig mätt mellan målen..."? Det är väl enbart positivt att du inte är hungrig?

Ellis Wyatt
2008-09-27, 16:45
Till stor del har du förlorat vätskevikt, något man alltid gö initialt vid underätning.

Inte för att vara dryg, men det där stämmer väl knappast?

manekin
2008-09-27, 16:54

Inte för att vara dryg, men har du någonsin deffat? Och i så fall kanske märkt av att det med lätthet kan variera på runt 2kg i kroppsvikt om du ätit mycket mer salt+kolhydrater en helg? Är detta fett? Knappast.... Så killen har räknat fel på sin energibalans, tappat kanske 3kg i vätskevikt och resten förhoppningsvis fett, för känner han sig lika stark är musklerna nog kvar.

I vilket fall, grattis och var glad att du inte tänker på mat hela tiden! (under mina deffar så drömmer jag tom om mat...sjuk men sant)

Eddie Vedder
2008-09-27, 16:57

Nejdå, det var inte drygt sagt. Men inkorrekt.:) HAde det inte varit så hade jag ju inte skrivit det.

zowie
2008-09-29, 09:09
(under mina deffar så drömmer jag tom om mat...sjuk men sant)

inte sjukt alls, om man sysslar med ämnet hela dagen....när jag var på diet har jag alltid drömt om mat, när jag slutade röka drömde jag om att jag rökte (och var glad att jag inte gjorde det och bara drömde...)

Morty
2008-09-29, 17:51
Nejdå, det var inte drygt sagt. Men inkorrekt.:) HAde det inte varit så hade jag ju inte skrivit det.

Betyder det att du inte KAN göra fel? :O

Tänk över detta, det borde alla som läser sig till kunskap göra:
Du vet att du har rätt, för att du vet att du blivit lärd rätt. Dock så kan du ju aldrig veta att du har blivit lärd rätt, eftersom du inte har utfört någon forskning på området själv (Ok, vissa har gjort det. Kanske har de dock dragit fel slutsatser?). Därför ska man aldrig vara säker på att det varit rätt. Känns lite larvigt att säga såhär när du skriver något som är allmänt känt som "rätt", men jag reagerade mest på "Men inkorrekt.:) HAde det inte varit så hade jag ju inte skrivit det."

Hoppas att du förstod min poäng!

Eddie Vedder
2008-09-29, 17:59
Betyder det att du inte KAN göra fel? :O

Tänk över detta, det borde alla som läser sig till kunskap göra:
Du vet att du har rätt, för att du vet att du blivit lärd rätt. Dock så kan du ju aldrig veta att du har blivit lärd rätt, eftersom du inte har utfört någon forskning på området själv (Ok, vissa har gjort det. Kanske har de dock dragit fel slutsatser?). Därför ska man aldrig vara säker på att det varit rätt. Känns lite larvigt att säga såhär när du skriver något som är allmänt känt som "rätt", men jag reagerade mest på "Men inkorrekt.:) HAde det inte varit så hade jag ju inte skrivit det."

Hoppas att du förstod min poäng!

Jodå, smiley'n var ett sätt att visa att jag inte var 100% allvarlig. Ingen anledning att gå helt offtopic med diskussioner om "sanningar" och kunskap nu.

Vissa saker är mer eller mindre konstaterade och att värskeförluster sker initialt vid en viktnedgång är så bevisat som något kan bli typ. Och jag hade inte varit så tvärsäker om jag inte visste hur stark evidens det finns för det. Vill du diskutera forskningens trovärdighet o.s.v. finns trådar i allmänt, typ om klimathotet och så.;)