handdator

Visa fullständig version : Skulle ni tillåta detta ?

Gymfjollan
2008-09-25, 22:06
skulle ni låta ert barn göra en köns "förändring" ? hur fungerar det där egentligen ? är inte så insatt..

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3362778.ab

Exdiaq
2008-09-25, 22:08
Absolut inte, de hade fått vänta tills de blev 18. Hade de fortfarande velat det då skulle jag inte stå i vägen för det.

priceless
2008-09-25, 22:09
Tror inte det är något varken föräldrar eller läkare tillåter i första taget dock till höger och vänster på vem som helst.

Gymfjollan
2008-09-25, 22:09
jag fattar bara inte hur fan kan en 2 åring inse att man är homosexuell eller Transexuell ?

Jaws
2008-09-25, 22:12
Är jag äcklig som tycker att personen har potential i utseendet?*rolleyes*

Thobias
2008-09-25, 22:14
Kluven, jag vill inte att mina barn ska göra några förhastade beslut och i åldern runt 12 känns man väldigt lättpåverkad, men om det nu verkligen ska göras känns det som att resultaten borde bli bättre ju tidigare man gör det, fast så är det kanske inte.

Stoltz
2008-09-25, 22:14
Är jag äcklig som tycker att personen har potential i utseendet?*rolleyes*

Varför skulle du vara det?

Stoltz
2008-09-25, 22:16
jag fattar bara inte hur fan kan en 2 åring inse att man är homosexuell eller Transexuell ?

Nu var hon ju dock 12, inte 2...

L-Sami
2008-09-25, 22:16
Man ska väl uppfostra barnen på bästa möjliga sätt så att de inte skapar långsiktiga tankar om att byta kön, om de nu skulle vilja göra det ändå så skulle de få vänta tills de är myndiga. Skulle ändå försöka övertala dem att det är inget fel med könet de har.

magnusasb
2008-09-25, 22:17
Skulle nog kännas ganska skumt faktiskt, har inget riktigt svar på det...

mela
2008-09-25, 22:18
Jag hade nog velat se att min unge var klar med pubeterten och allt det hormonella innan ett könsbyte skulle vara ett alternativ.

Black Star Abyss
2008-09-25, 22:19
Nu var hon ju dock 12, inte 2...

Läs texten, "hon" säger att hon känt sig som flicka sen hon var 2. Det finns forskning som talar tydligt för att könsidentiteten sitter i hjärnan och påverkar vårt betéende under hela livet. Ibland stämmer inte könsidentitéten med det faktiska kön man har. Därför det finns kvinnliga män och manliga kvinnor, homosexuella osv.

mini
2008-09-25, 22:21

Nä, men barn i den åldern lär (börja) vara medvetna om att de är flickor eller pojkar och fundera på skillnaden.

Stoltz
2008-09-25, 22:21
Läs texten, "hon" säger att hon känt sig som flicka sen hon var 2. Det finns forskning som talar tydligt för att könsidentiteten sitter i hjärnan och påverkar vårt betéende under hela livet. Ibland stämmer inte könsidentitéten med det faktiska kön man har. Därför det finns kvinnliga män och manliga kvinnor, homosexuella osv.
Det missade jag faktiskt. Det är vad som händer när man tvingar oskyldigas kolozzeumare att faktiskt gå in på aftonbladet istället för att kopiera in artikeln *grr*

PS. Ber om ursäkt trådskaparn.

mini
2008-09-25, 22:23
Skulle ändå försöka övertala dem att det är inget fel med könet de har.

Men om det fysiska könet inte överensstämmer med könsidentiteten eller det psykologiska/mentala könet, vilket är det som det inte är fel på då?

heltborta_
2008-09-25, 22:37
Absolut inte.

hio
2008-09-25, 22:44
Antingen har något gått fatalt fel i uppfostran eller så lider ungen av någon mental störning. Kanske bådadera. Vid myndig ålder skulle jag göra allt i min makt för att försöka stoppa det. Om barnet fortfarande fullföljer sitt beslut skulle jag förmodligen till slut stödja det. Men egentligen, vem vill ha ett barn som är missbildat? Har någon medfödd sjukdom? Vill göra ett könbyte...? Jag anser att vilja göra ett könsbyte kvalificerar in bland dessa och skulle behandla det likartat.

Tolkia
2008-09-25, 22:49
Antingen har något gått fatalt fel i uppfostran eller så lider ungen av någon mental störning. Kanske bådadera. Vid myndig ålder skulle jag göra allt i min makt för att försöka stoppa det. Om barnet fortfarande fullföljer sitt beslut skulle jag förmodligen till slut stödja det. Men egentligen, vem vill ha ett barn som är missbildat? Har någon medfödd sjukdom? Vill göra ett könbyte...? Jag anser att vilja göra ett könsbyte kvalificerar in bland dessa och skulle behandla det likartat.
Varför är det OK att korrigera en sorts missbildning men inte en annan (det verkar på ditt inlägg som om det är OK att korrigera vilken annan funktion som helst utom könet)?

Pez
2008-09-25, 23:15
Man ska väl uppfostra barnen på bästa möjliga sätt så att de inte skapar långsiktiga tankar om att byta kön, om de nu skulle vilja göra det ändå så skulle de få vänta tills de är myndiga. Skulle ändå försöka övertala dem att det är inget fel med könet de har.

Könsidentitet är djupare rotat än uppfostran, könsroller är inte enbart en social konstruktion - även om en del propagerar för det synsättet.
Sen är det ju även så att den unika miljön för individer sträcker sig utanför hemmet med allt vad det innebär med påverkan och anpassning. Som tur är.

Skulle du även försöka "uppfostra bort" homosexualitet Sami?

Sen är frågan om transsexualitet och könsbyten en väldigt svår fråga. Att debattera om såväl subjektiva uppfattningar som reglering av dessa och att försöka sia om långsiktiga psykologiska effekter i enskilda fall.. det är jävligt vanskligt.
Det man kan säga är att de allra flesta som är transsexuella eller har problem med en diffus könsidentitet lider eller har lidit för detta. Att inte kunna förlika sig med den man är eller enligt omgivning och samhälle bör vara, skulle jag i vart fall uppleva som förknippat med svår ångest. Sen om ett önskat könsbyte är lösningen för den enskilda individen, det är ännu en svår fråga - på många plan.

Lätt illustrerat också - även om denna person som diskuteras nu verkar nöjd med sitt val och sin könsroll så kommer personen vara utsatt för att behöva vara "mittemellan" kön eller varken eller för en del av sin omgivning.
Se bara på "Jaws" kommentar ovan (inte för att döma "Jaws", utan för att göra en poäng).

Krokodil
2008-09-25, 23:19
Aldrig i livet!

Stoltz
2008-09-25, 23:25
På frågeställningen -

Skitsvår fråga. Jag hade inte känt något svar som helt självklart.
Å ena sidan vill jag mitt barns bästa, och att h*n inte ska känna sig fången i en kropp den hatar. Am there, doing that, även om det långt ifrån är könsidentiteten som det handlar om här.

Å andra sidan, det är en ålder där man har så otroligt många identitetskriser och man försöker komma på vem man är på så många olika sätt. Vissa gör det med extreme hår och klädstilar, andra med extrema levnadsstilar, etc.

Hur vet man vad som är vad tro?

Tricklev
2008-09-26, 01:11
Tänkte skriva ett rätt långt inlägg, sedan såg jag att den gode Pez skrivit i tråden, och det kändes rätt överflödigt att själv försöka bidra med något.

Mer Ont: Självklart hade jag tillåtet det, kanske inte som en snabbis efter 2 veckors skrikande ifrån ungen, men om det vore något seriöst, genomtänkt, och att personen under en längre tid känt att könet är fel. Så varför inte, varför skulle jag missunna min unge eftersträvar att må bättre?

Kwon
2008-09-26, 06:51
Kf7cRUL_gEI

dooh
2008-09-26, 07:28
Jag skulle aldrig ha varit emot det. Men det är en ytterst komplicerad fråga. Man får inte all fakta i det här fallet heller. För i många transexuella fall så är könet ofta väldigt underutvecklat och det är ibland tveksamt om personen är en flicka eller pojke. I vissa fall bestäms detta vid födseln av en läkare som "rättar" till anatomin. Utan att överhuvudtaget se till om det är en flicka eller pojke mentalt.

Ytterst komplicerat iaf.
Sambons tre åring säger att han är en tjej? kanske han är en lämplig kandidat;)

Pez
2008-09-26, 17:43
Jag skulle aldrig ha varit emot det. Men det är en ytterst komplicerad fråga. Man får inte all fakta i det här fallet heller. För i många transexuella fall så är könet ofta väldigt underutvecklat och det är ibland tveksamt om personen är en flicka eller pojke. I vissa fall bestäms detta vid födseln av en läkare som "rättar" till anatomin. Utan att överhuvudtaget se till om det är en flicka eller pojke mentalt.

Begreppsförvirring ftw.
Du är klar på skillnaden mellan transsexuell och hermafrodit?

tobbo
2008-09-26, 18:12
Han ser ju redan ut som en tjej, why not.

spange
2008-09-26, 22:04
ptja, vet inte... jag skulle nog ha problem att tro att det inte bara var en övergående fas.
Å andra sidan - har man under hela barnets liv sett det bete sig och se sig själv som en flicka hade man nog vart rätt övertygad om att det inte var en övergående fas, och i sådana fall kanske det är bättre att sätta igång hormonbehandlingar tidigt (kan tänka mig att det blir svårare att lyckas fullt ut med behandlingen efter att alla manligare drag kommit, testosteron nivåer som skjutit i höjden etc..)

bara en spontana reaktion, svårt att sätta sig in i en sådan situation.

Ignatius72
2008-09-26, 22:10
Könsidentitet är djupare rotat än uppfostran, könsroller är inte enbart en social konstruktion - även om en del propagerar för det synsättet.
Sen är det ju även så att den unika miljön för individer sträcker sig utanför hemmet med allt vad det innebär med påverkan och anpassning. Som tur är.

Skulle du även försöka "uppfostra bort" homosexualitet Sami?

Så jävla störigt när folk hinner skriva precis det man tänker :D

miss_incorrigible
2008-10-29, 16:12
Det handlar inte om att tillåta eller inte och det är sannerligen inget val man gör. "Oj nu är det tråkigt att ha snopp så nu ska jag be kirurgen klippa och klistra så får vi se hur det blir." Nej nej. Det handlar om huruvida man vill ha ett mentalt friskt barn eller ej.

Föräldrar kan hålla tillbaka sina barn endast under en begränsad period. I det här fallet misstänker jag att det hade blivit ett könsbyte i slutändan vare sig det är med eller utan föräldrarnas tillstånd. Hon har tur att ha föräldrarna på sin sida för gissningsvis 99,599...% av transsexuella är inte så lyckligt lottade. Om föräldrarna hade motsatt sig kunde det ha lett till revolt där man tar till andra medel (droger och liknande) eller väljer en annan livsstil för att få utlopp för ångest som byggs upp av att man mår jävligt dåligt i sin egna kropp.

Jag som vet (till viss del, för transsexuella har som alla andra olika livshistoria och väljer att leva sina liv på olika sätt osv.) hur det kan kännas hade tyckt det är en katastrof om mitt barn visade sig vara transsexuellt. Katastrof, varför? Jo för att jag vet vilket lidande det är och jag hade inte önskat min värsta fiende, om jag hade en, ett sådant öde.

shut teh face
2008-10-29, 16:16
Mitt barn skulle absolut få genomgå ett könsbyte i åldern tidigast 15 ifall det under en längre tid har varit något barnet velat. Och uttryckt sig på diverse sätt, kanske feminin eller sett väldigt feminin ut och dragits till det andra könet så att säga.

Troll
2008-10-29, 19:56
Det har redan skrivits många kloka ord, men ja.
Det är ju inget man kan göra något åt, och huvudsaken är att ens barn mår bra och trivs med sig själv.

Hellre det än att han/hon blir destruktiv och kanske försöker ta sitt liv, eller ännu värre lyckas.

Sniggel
2008-10-29, 20:42
Om mitt barn hade övertygat mig om att det har fötts som fel kön så ja, men inte för tidigt, lär ju ta en del år innan man kan bli övertygad om att det inte bara är en idé barnet har fått. Kan ju vara bra om barnet får komma in i tonåren då de flesta genomgår identitetskriser och se om barnet fortfarande tycker likadant.

The Swedish Oak
2008-10-30, 00:22
Själv skulle jag nog inte kunna tillåta en operation vid den åldern, han skulle fått vänta tills han var gammal nog att avgöra dessa besluten själv.

Helt klart övertygande som tjej i alla fall, om det spelar någon roll i sammanhanget.

High1ander
2008-10-30, 05:06
Jag hade nog velat se att min unge var klar med pubeterten och allt det hormonella innan ett könsbyte skulle vara ett alternativ.

Jag haller typ kanske med. :) Problemet ar bara att efter puberteten sa ar det redan for sent att gora en "forvandling" dar man inte kan se skillnaden.

De som bytt kon (man till kvinna) och som sedan ser ut som kvinnor (och inte ar stolpskott) sa har de fatt hormonbehandling innan/under puberteten. Val efter puberteten sa har man just blivit for manlig eller kvinnlig.