Logga in

Visa fullständig version : Alkoholmissbruk

z_bumbi
2008-09-25, 17:40
Alkolister har en utveckling där de ökar tolerans mot alkohol över tid men när de når tillräckligt långt så tror jag att de istället tål betydligt mindre än tidigare.

Om den teorin stämmer så är det någon som har en förklaring på varför det är så?

Kappman
2008-09-25, 17:45
Alkolister har en utveckling där de ökar tolerans mot alkohol över tid men när de når tillräckligt långt så tror jag att de istället tål betydligt mindre än tidigare.

Om den teorin stämmer så är det någon som har en förklaring på varför det är så?

Gissar på att kroppen vänjer sig vid förgiftningen och anpassar sig därefter, vilket gör att man tål mer - ett tag. När sedan de inre organ som utgör vårt reningsverk blir tillräckligt skadade så kan de inte längre göra sitt jobb på ett bra sätt och man tål mindre. Vid det här laget är man ganska trasig inuti skulle jag tro.

regus
2008-09-25, 17:46
Av empiriska undersökningar av mina förra grannar och ungefär 10% av den ortens befolkning så håller jag med dig.

Vilt spekulerandes tror jag att toleransen minskar när levern börjar ta skada.

Mourten
2008-09-25, 19:31
Levern börjar sin förvandlig mot skrumplever efter ett tag i en alkolistsliv, då börjar tåligheten att nedgå.

skaparn
2008-09-25, 19:49
Men vad är det då med alkoholen som gör att man får skrumplever? Det är ju inte så att levern inte tål hårt arbete då den annars alltid arbetar med fett, utan det måste ju vara något med alkoholnedbrytningen som gör så att det blir som z_bumbi skriver; att man först utvecklar tolerans men sedan minskar den. Om det nu är så vill säga. Toleransen kanske är mest hur yr i skallen man blir av alkohol och inte har något med nedbrytningen att göra.

Aerials
2008-09-25, 23:51

Ja- detta trodde jag var allmänbildning? :P
Levern är under kapitulation och på något för mig okänt fysiologiskt sätt drabbas kroppen snabbare av berusningen..

skaparn
2008-09-26, 05:14
[...]något för mig okänt fysiologiskt sätt drabbas kroppen snabbare av berusningen..

Ja, jag trodde det var allmänbildning.

Sverker
2008-09-26, 06:19
Ja, fast levern är stryktålig. Frågan är egentligen varför alkoholdehydrogenas och aldehydehydrogenas skulle lämna in. Vid grav alkoholism är det nästan så att alkoholen är största energikällan:(

zowie
2008-09-26, 07:03
alkohol är ett cellgift. nedbrytningen av alkoholen sker i levern och därför är den ganska högkoncentrerad där. cellerna skadas vid långvarig bruk, men förståss inte bara i levern utan i hela kroppen. mest är det organer som tunntarmen, magen och pankreas som lider samt (död) hjärnan.

att s.k. toleransen ökar är egentligen inte att kroppen tål mer men att man känner sig betydligt mindre snabb berusat efter en tid, därför att hjärnkemin är rubbad. dopamin- och Meosystemet har bl. a. totalrubbads, man har samma promille i blodet men känner sig mindre berusad än grannen som dricker bara några ggr om året. då börjar det att bli riktigt farligt eftersom man behöver som 'alkoholist' mer och mer sprit för att nå tillståndet man är efter, själva kicken. när toleransgränsen blir mindre efter långvarig bruk så är det främst pga att nedbrytningen i levern fungerar inte längre eller bara dåligt och därför tål man inte mkt längre. hela kroppen är så pass sliten att det räcker med mindre sprit för att får den helt ur balans. men om man är i detta stadium, så är man inte heller längre ute efter kicken utan är kroppsligt beroende och man måste dricker för att dölja/undvika abstinensproblem såsom tex skakning (tremor) osv. dessutom är det normalt vid en nedsatt lverfunktion att ammoniakämnen bildas vilka transporteras via blodet till hjärnan och då ställer de ytterliggare till problemet iom att de dödar hjärnceller. då blir farbror blå ännu mer 'berusad' pga av förvirringssymptom etc.