handdator

Visa fullständig version : Diabetesvarning vid bracketing?

josu
2008-09-25, 16:09
Jag har en fundering.

Ibland kan det hända att jag kör ett gympass på morgonen och ett hockeypass/simning på kvällen.

Finns det någon risk att köra bracketing för ofta, d.v.s. att inta en drink med vassleprotein + maltodextrin/dextropur före och efter träning och göra det två gånger per dag?

Jag brukar använda ca. 1 dl dextropur före och efter träning. Det blir ganska mycket socker på en dag om jag ska ta fyra sådana drinkar?

Finns det någon risk att man utvecklar diabetes då eller är det mest tänderna som man får vara rädd om? :)

Finns det någon risk för utveckling av diabetes om man tar 2 drinkar per dag, dvs. om jag skulle begränsa mitt intag av gainer till gympassen endast, och jag tränar gym fem gånger i veckan?

Sverker
2008-09-25, 16:59
Risk för överträning - Ja.

Risk för diabetes tryp 2 - Nej.

Inte en chans att du skulle kunna gå runt med övervikt och överfyllda glykogendepåer, som i sin tur leder till sänkt insulinkänslighet.

Är det inte bara snack utan RIKTIG träning kommer du alltid vara i behov av att fylla på glykogendepåerna. Musklerna kommer att suga åt sig energin och insulinkänsligheten kommer att vara hög:thumbup:

josu
2008-09-26, 13:46
Tack för svar Sverker!

Nej, det är inte bara snack. Jag tränar faktiskt hårt. :cool:

Anledningen till att jag ställde frågan var att ibland känns det lite onaturligt att hälla i sig flera deciliter med socker varje dag som man tränar... både före och efter passen. jag äter ju inte särskilt mycket godis, så det blir nog en rejäl insulinspik de tillfällena som jag tar de där drinkarna...

Fast innan passen är det kanske mest essentiella proteiner som är huvudsaken och inte sockret? I sådana fall kanske man borde begränsa intaget av sockret innan träning och främst ta det efter träning, och istället använda t.ex. koffein för att få energi för träningen istället för socker? ;)

King Grub
2008-09-26, 13:53
Prova utan och utvärdera prestationsförmågan själv, både med och utan kolhydrat direkt före. Ser du till att ha välfyllda muskelglykogendepåer skall det inte vara några problem.

Och egentligen måste du inte ha socker/druvsocker/maltodextrin efter träning heller. Det går lika bra med kolhydratrik vanlig mat, t ex att fylla på med bröd, riskakor, banan eller liknande efter passet, eller äta ett kolhydratrikt stort mål mat när du kommer hem, om du gör det inom rimlig tid.