handdator

Visa fullständig version : protein intag

afireinside
2008-09-25, 11:32
Hej!
på vilken protein nivå ska man ligga på när man är en man 175 cm lång och väger 95 kilo.

jag har söökt !!!!!!! :banned

Handcuff
2008-09-25, 11:36
jag har söökt !!!!!!! :banned

I en sekund då eller?

EDIT: Jag ska hjälpa lite. Prova att inte särskriva så får du en del träffar.

Eddie Vedder
2008-09-25, 13:42
Hej!
på vilken protein nivå ska man ligga på när man är en man 175 cm lång och väger 95 kilo.

Samma som rekommenderas oavsett vikt för den som idrottar och vill öka i muskelmassa, d.v.s. i trakterna kring 1.5-2g/kg kroppsvikt. Du kan lägga dig högre om du vill också, det lär inte göra någon skada.

Gränser som anses potentiellt skadliga ligger väl uppemot 3-4g/kg kroppsvikt typ.

Pakanajuhla
2008-09-25, 15:20
Gränser som anses potentiellt skadliga ligger väl uppemot 3-4g/kg kroppsvikt typ.

Visst är det generella regler som gäller främst för folk som är relativt grova?
Eller kan runt 3-3.5g vara skadligt även för den med en såpass låg vikt att 3.25g/kg kroppsvikt bara är ca 25% av energibehovet? :confused:

Gymfjollan
2008-09-25, 15:33
Samma som rekommenderas oavsett vikt för den som idrottar och vill öka i muskelmassa, d.v.s. i trakterna kring 1.5-2g/kg kroppsvikt. Du kan lägga dig högre om du vill också, det lär inte göra någon skada.

Vad händer ifall man ligger på över 3-4g/kg ? jag ligger runt 4-5 gram per dag...

Eddie Vedder
2008-09-25, 17:13
Vad händer ifall man ligger på över 3-4g/kg ? jag ligger runt 4-5 gram per dag...

Händer och händer, inget särskilt "händer" men din kropp tvingas bryta ner stora mängder protein och det kan tänkas slita på njurar t.ex.

Människor som lider av nedsatt njurfunktion bör hålla sig till en lågproteindiet, är man frisk kan man hantera mycket protein men självfallet finns övre gränser för vad som kan tänkas vara mindre bra även för friska.

AmericanDragon
2008-09-25, 17:23

upp till 5g protein per kg om dagen?!?
Fan du måste ju gå runt och fisa hela dagarna *spy*

jaosef
2008-09-25, 18:26
upp till 5g protein per kg om dagen?!?
Fan du måste ju gå runt och fisa hela dagarna *spy*

Mycket protein = mycket fisar?