Visa fullständig version : Diabetes
Kan man ha diabetes trots att fasteprovet är okej?
King Grub
2008-09-23, 20:52
Ja.
Inom vården används ofta fasteglukos som ett enda kriterium för diagnostisering av diabetes eftersom det värdet är relativt stabilt. Det innebär att man riskerar att underdiagnostisera ett stort antal individer som ligger på gränsvärden i sitt fasteprov men uppvisar diabetes vid oral glukostoleranstest (OGTT).
http://www.dagensdiabetes.se/artiklar/artikelPost.cfm?show=2367&sammaKategori=3
viktor.larsson
2008-09-23, 21:04
Lider själv av Diabetes typ I. Är det några speciella skäl till varför du tror du har diabetes?
Typ II dock, typ I märker man ganska omgående ;D
viktor.larsson
2008-09-23, 21:07
Typ II dock, typ I märker man ganska omgående ;D
Hehe, ja det är sant. Lyckades själv gå i 5 veckor med symptom. Drack ungefär 700 flaskor Ramlösa / Cola och gick ner 25 kg. Till slut åkte jag in på sjukhus med magkramper. Detta var dock när jag var 12.
Ja.
http://www.dagensdiabetes.se/artiklar/artikelPost.cfm?show=2367&sammaKategori=3
Ett glukosbelastningstest. Används ibland på gravida för att undersöka ifall de har graviditetsdiabetes.
Har själv inte gjort det;) men vad jag vet är det en lite illamående undersökning där man kommer fastande till mottagningen och får dricka en glukoslösning. Ett antal blodprov och ett enkelt diagram över blodsockersvaret.
Kan man ha diabetes trots att fasteprovet är okej?
tja, det undrar jag också, fast hos mig har de bara kollat blodprov och urinen. inte kört nån glukosintoleranstest. men min syster har en mix av diabetes typI & II, min mamma och moster har typ II.
själv vet jag inte, men nån anledning måste det finnas varför jag är alltid törstig (dricker upp till 6 7 l vätska, mest vatten och te) och springer till toaletten hela tiden var jag kan betrakta min illaluktande och grön urin. som vanligt gick läkaren inte vidare pga proven var okej.
har du diabetes i familjen och har du särskilda symptom?
Du kan gå till din läkare och be han ta ett HbA1c prov. Det ger svar på hur P-glukosvärdet har legat de senaste 4-6 veckorna.
Men så länge man inte uppvisar några andra symtom tycker jag man ska låta bli att belasta vården med dyra prover och faktiskt lita på att läkaren vet vad han/hon pysslar med.
Lider själv av Diabetes typ I. Är det några speciella skäl till varför du tror du har diabetes?
Äter jättebra mat med långsamma kolhydrater osv, men får migrän, yrsel, dimsyn om jag inte äter typ varannan var tredje timme(börjar oftast innan den tredje timmen och sitter sen i resten av dan om d hinner gå lång tid)
kanske kn vara nå annat också, typ hypo/hyperglykemi eller nåt men detta ska utredas av min nya doktor, men ska ej träffa henne förrens om nån vecka och är lite fundersam redan nu....
Ellis Wyatt
2008-09-24, 12:36
Äter jättebra mat med långsamma kolhydrater osv, men får migrän, yrsel, dimsyn om jag inte äter typ varannan var tredje timme(börjar oftast innan den tredje timmen och sitter sen i resten av dan om d hinner gå lång tid)
kanske kn vara nå annat också, typ hypo/hyperglykemi eller nåt men detta ska utredas av min nya doktor, men ska ej träffa henne förrens om nån vecka och är lite fundersam redan nu....
Hade själv exakt samma problem faktiskt. Blev även konstig i huvudet på något underligt sätt som är svårt att förklara -- tankemässigt var det ungefär som just innan man somnar. Jag kollade också blodsockret vilket var bra.
Det som löste problemet för mig vara att äta mer energi.
King Grub
2008-09-24, 12:37
Oftast symptom på att man äter för lite, för lite kalorier, i förhållande till vad man behöver, ofta med en fokusering på att vara "nyttig".
creperiet
2008-09-24, 14:11
Det där har man åkt på många gånger när man inte vill äta för mycket, innan man lär sig hur mycket kroppen verkligen behöver. Det är bara att äta mer.
Pakanajuhla
2008-09-24, 18:51
Tråd-lån :)
Äter jättebra mat med långsamma kolhydrater osv, men får migrän, yrsel, dimsyn om jag inte äter typ varannan var tredje timme
Om man upplever detta samt svettningar och yrsel i form av små korta blackouter på ca en halv sekund sekund kommande i intervaller på ca 10 sekunder. Skulle det kunna vara tecken på någon slags glukosintolerans?
Detta händer kort efter måltider och alltså inte om jag låter det gå lång tid imellan. *spy*
Det är väl stor risk att skulle kunna ha samma åkomma som Ronja, alltså troligen energibrist men eftersom det händer just efter måltider blir jag tveksam.
Länge nojat lite över diabetes eftersom jag är dålig på motionsfronten, äter relativt mycket socker, samt har svårt att stå upp utan att tappa balansen just efter måltid. :em:
machine gun
2008-09-24, 19:09
En obehandlad diabetes innebär att blodsockret ligger för högt (hyperglykemi) med symtom som ökad törst och stora urinmängder. När diabetiker drabbas av lågt blodsocker (hypoglykemi) beror det på att de tagit för mkt insulin i förhållande till hur mkt de ätit. Hypoglykemi är inte ett symtom på diabetes.
Pakanajuhla
2008-09-24, 19:27
Ok, det blir mer läsa / söka. Tack för svar.
Någonting gör dock att jag får små yrsel/black-outer och inte klarar av att hålla balansen mer än korta stunder inom den närmsta timmen efter frukost / lunch /middag. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.