Visa fullständig version : Vad ska jag äta?
svante123
2008-09-23, 17:53
Hejsan, är en grabb på 180cm och 83kg. Nu har jag bestämt mig för att gå ner i vikt (5kg eller så) och har kommit fram till motions biten. Men behöver verkligen hjälp med maten.
Har räknat ut att jag ska äta ca 2000 kcal för att gå ner 0.5 kg i veckan. (har lagt till de jag tränar/går)
Min mor har lite viktväktar böcker och skit och där har jag kollat vad olika saker är värda och här har jag ett exempel på en frukost
2 ost skivor 28% 74 kcal
1 dl havregrynsgröt 360 kcal
2dl grön mjölk 120 kcal
1 skiva skogaholms 62,5 kcal
616,5 kcal.
Hur som helst, skulle vilja ha lite tips på frukostar och kvällsmat som är skrivet så som jag har gjort.
Går i skolan och där försöker jag äta 1-2 potatisar/ 1-2 skedar ris/makaroner kött och hälften sallad.
Svårt att uppskatta, sen så har jag kanske tänkt att ta en frukt när jag kommer hem... runt 16:00
Men som sagt kan inget om detta och de skulle vara schysst om ni skulle kunna ge mig lite nyttiga tips...
Ps är ingen morgon människa, så simpelt är bra ds
Mvh Svante
Eddie Vedder
2008-09-23, 17:57
1dl havregryn är INTE 360kcal. 100g kan helt klart motsvara 360kcal men 1dl är bara 35-40g.
svante123
2008-09-23, 18:00
1dl havregryn är INTE 360kcal. 100g kan helt klart motsvara 360kcal men 1dl är bara 35-40g.
ops^^ tänkte 100g ~ 1 dl^^, tyckte de va lite högt
295,5 kcal*
ops^^ tänkte 100g ~ 1 dl^^, tyckte de va lite högt
295,5 kcal*
1dl är heller inte 295,5kcal
Det är ungefär 140 kcal
viktor.larsson
2008-09-23, 21:05
Rätta mig om jag har fel, men det är väl ganska bra att försöka undvika att binda större mängder onyttigt fett med kolhydrater t.ex?
Rätta mig om jag har fel, men det är väl ganska bra att försöka undvika att binda större mängder onyttigt fett med kolhydrater t.ex?
Är din fråga helt OT eller anser du att trådskaparen gör detta?
viktor.larsson
2008-09-23, 21:44
Är din fråga helt OT eller anser du att trådskaparen gör detta?
My bad, läste inte texten ordentligt!
Scratch89
2008-09-24, 06:55
Du har fel. Kolhydrater binder inte fett.
Om du vill ha tips på frukostar så tycker jag att King_grubs pannkakor är kanon, äter de allt för ofta själv;)
Ingredienser
200 gram äggvita
20 gram äggula
110-125 gram havregryn
150-200 gram mosad, väl mogen banan
Räcker till två pannkakor. Dubbla allt vid behov, för fyra stycken. Rör ihop klabbet och stek på båda sidor av pannkakan tills gyllenbrun.
annars kan du säkert finna inspiration här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92291
viktor.larsson
2008-09-24, 07:39
Du har fel. Kolhydrater binder inte fett.
Därav min egentliga fråga, om det var så eller inte :) Hur fungerar det?
Hur fungerar vad? Det var ju inte så.
viktor.larsson
2008-09-24, 15:44
Ni skriver som om jag vore ute efter er eller något, jag menar absolut ingenting illa med det jag skriver. Är endast ute efter att lära mig. Jag har hört från flera håll att det stämmer, med godtycklig förklaring utan att jag gått in speciellt djupare på det. Ett "Nej, det stämmer inte" känns väl som en lite för kort förklaring. Eller är det bara så?
Scratch89
2008-09-24, 17:14
Ni skriver som om jag vore ute efter er eller något, jag menar absolut ingenting illa med det jag skriver. Är endast ute efter att lära mig. Jag har hört från flera håll att det stämmer, med godtycklig förklaring utan att jag gått in speciellt djupare på det. Ett "Nej, det stämmer inte" känns väl som en lite för kort förklaring. Eller är det bara så?
Problemet är att det liksom inte går att svara mer. Det är snarare så att de som påstår att det fungerar ska ge en förklaring. Fett har ingen kolhydratbindande funktion alls, och har aldrig haft heller.
Som andra redan har varit inne och nosat så kan det vara någon som inte förstår biokemi och näringslära som tänker att eftersom kolhydratsintag -> förhöjda insulinnivåer, och att höga insulinnivåer -> fettinlagring, på något sätt drar slutsatsen kolhydratsintag -> fettinlagring, men det är betydligt mer komplext än så.
Eddie Vedder
2008-09-24, 19:12
Kolhydrater kan i undantagsfall omvandlas till fett, men inte binda fett. Men högt kolhydratintag nedreglerar som sagt fettförbränningen till förmån för kolhydratoxidation.
Det handlar alltså om vilket substrat som utnyttjas som primär energikälla vid olika tidpunkter och vid olika aktiviteter. Det som avgör kroppsfettbalansen är energibalansen totalt sett och inte vad som förbränns i störst procentuell andel under en ort mätperiod, t.ex. en timmes promenad före frukost som ju vissa tror utgör skillnaden mellan att bli fet eller rippad.
Du är ju skön! :D
Vill bara skriva att jag inte menade något illa med mitt inlägg tidigare och att jag inte vill eliminera dig ;)
viktor.larsson
2008-09-24, 21:19
Du är ju skön! :D
Vill bara skriva att jag inte menade något illa med mitt inlägg tidigare och att jag inte vill eliminera dig ;)
Hah, sant. Men jag brukar läsa inlägg här som är av rätt hög irritationsnivå. Med tanke på mängden testosteron som finns på forumet kanske det inte är så konstigt ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.