Visa fullständig version : CRON diet
tortured
2003-06-27, 14:41
har någon hört talas om CRON diet? att begränsa kaloriintaget och samtidigt äta näringsriktigt. det handlar om att förlänga livet, att äta för mycket leder till att kroppen dör fortare. en långsam metabolism för också att åldrandet bromsas. en man ska äta ungefär 1500 kalorier och en kvinna 1200.
info:
cron-web (http://www.cron-web.org/)
CR society (http://www.calorierestriction.org/index.htm)
kommentarer?
Kul liv. Man lever också längre om man sätter sig i en fuktig grotta, då slipper man rynkor och mördare och sars - och kan sitta där med sina 1200 kcal om dagen och leva huuur länge som helst... säkert! :thumbup:
Närå, men även om det är sant.. man lär ju inte bygga muskler, få kondition eller ha så skoj. Så skitsamma lixom. :cool:
tortured
2003-06-27, 14:54
det hör också till att träna mycket och rätt, och nej man bygger nog inte mycket muskler, men de påstår sig vara vid perfekt hälsa i alla fall.
Originally posted by tortured
det hör också till att träna mycket och rätt, och nej man bygger nog inte mycket muskler, men de påstår sig vara vid perfekt hälsa i alla fall.
Uppenbarligen inte vid mental hälsa iaf. Eller så får de allt definiera hälsa, låter inte som det jag tänker på när jag tänker på hälsa - men var och en blir lycklig på sitt eget sätt! :)
King Grub
2003-06-27, 15:20
Jag äter hellre gott (och orkar träna) tills jag är 75, än lever som på en tröttande svältdiet och lever 10 år till.
Ninjasmurf
2003-06-27, 15:35
gick en dokumentär för länge sen om det där och andra livsförlängande idéer...
en person som testade den där dieten summerade det med en bra kommentar: "120 år är en väldigt lång tid att vara hungrig".
tortured
2003-06-27, 15:49
man varken svälter eller är hungrig, kroppen vänjer sig.
King Grub
2003-06-27, 15:51
Originally posted by tortured
man varken svälter eller är hungrig, kroppen vänjer sig.
Om man äter så pass mycket under sin +-0 energinivå under en längre tid svälter man.
tortured
2003-06-27, 16:17
Originally posted by King Grub
Om man äter så pass mycket under sin +-0 energinivå under en längre tid svälter man.
Det kanske är så att vi i västvärlden äter mer än vad en människa egentligen behöver och borde, och därför har den tron att det är svält, när det egentligen är så att vi har alldeles för snabb metabolism. Människan kom knappast till i lyx och överflöd, de är bara de sista deceniumen vi levt så. Visst har vi blivit äldre också, men det beror nog snarare på att kunskapen om den människliga kroppen och medicinforskningen utvecklats.
King Grub
2003-06-27, 16:27
För snabb metabolism? För snabb för vad då?
tortured
2003-06-27, 17:00
för snabb för att vara naturlig. :rolleyes:
Ska jag äta 1500 kcal per dag så kommer jag dö av undernäring.
Ett av felet man gör när man kollar på en sådan diet är att man t ex kollar på Japans äldsta människor och tycker att de äter inte så mycket och de blir gamla.
Man glömmer bort att..
...de inte väger så mycket överhuvudtaget.
...de äter mycket fisk.
...de äter skapligt med grönsaker.
...de har tidigare inte ätit så mycket onyttigt överhuvudtaget.
...många har rört sig hela sitt liv.
...det är en värdelös kontrollgrupp då stora delar av kontrollgruppen försvann mellan 1935-1945.
Att man antagligen kan öka genomsnittsåldern med bra kosthållning är väl inget större överraskning men kanske inte då genom att "svälta" utan att anpassa maten mer till kroppens behov och äta nyttigare rakt över hela linjen.
Att elitsatsa i någon idrott är kanske inte heller något man ska satsa på för ett långt liv men gör man inte något man tycker är kul blir ju livskvaliten sämre å andra sidan.
King Grub
2003-06-27, 17:20
Varför skulle människor i västvärlden ha en onaturligt snabb ämnesomsättning, och på vilket sätt?
The Dwag
2003-06-27, 17:28
Det här var så dumt att jag inte orkar skriva något vettigt
tortured
2003-06-27, 17:47
det här är ingenting jag håller på med eller tänker börja med. jag tyckte bara det lät intressant och jag tycker att det är något man kan tänka över, jag ber om ursäkt om jag nu tog upp onödig tid och plats..
:notme:
tortured: Allt går ju att diskutera... har för mig att t o m herbalife har varit uppe någon gång :D
Själv hade jag inte hört namnen på diettypen så nu vet jag vad det är nästa gång jag ser det i alla fall.
Vadå? Det är ju en livstidsdiet. man kommer bara vara under sin +- 0 energinivå ett tag, sedan blir det man äter den nya nivån Kroppen vänjer sig på samma sätt som du lyckats vänja din kropp till att ligga minst lika långt ÖVER normalnivån (fast din ändring kräver mycket mer för att komma till då kroppen gärna blir fet istället). Många försök antyder att man lever längre på lite mat, det vore konstigt annars eftersom man sänker ämnesomsättningen som är kopplad med åldrande. Men som många skrivit, det är få som tycker det är värt priset. Denna version är lite extrem men jag förstår dem tycker det är vettigt att gå åt det hållet. Men det borde inte vara något för sådana som håller till på Kolozzeum! Dåligt för :bpump:
Nils
King Grub
2003-06-27, 20:50
1500 kcal är väl vad en medelviktig man gör av med i vila. Om han då skall sköta ett någorlunda normalt jobb också, kommer han säkert upp i minst 2000, även om dieten gör att hans kroppsvikt sjunker. Det kallar jag svältdiet.
1500 kcal är väl vad en medelviktig man gör av med i vila. Om han då skall sköta ett någorlunda normalt jobb också, kommer han säkert upp i minst 2000, även om dieten gör att hans kroppsvikt sjunker. Det kallar jag svältdiet.
Han kommer naturligtvis bli under medelviktig! Kommer att riktigt tanig i våra ögon.
Det är en del av poängen.
Nils
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.