handdator

Visa fullständig version : En liten frågeställning

Martin Löwgren
2008-09-23, 11:41
Under en diet. Vad är då mest fördelaktigt anser ni att inta efter träning.

1) Kolhydrat tillsammans med protein

2) Endast protein

Mängden behöver vi ej spekulera i (då den styrs av ens totala energiintag).

Vi struntar i diskution om vassle, kesein eller eaa. Jag har bara blivit lite kluven efter de senaste dagarnas diskutioner om detta ämne med olika dietister och andra tävlande.

Så vad är mest fördelaktigt. Alternativ 1 eller 2.

Jag har läst dessa länkar och är väl medveten om effekten av aminosyror efter träning men i min värld är kolhydrater lika viktiga efter träning som protein - men jag har haft fel förut.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152158&postcount=2

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152207&postcount=6

Smml
2008-09-23, 11:46
När jag började träna så drack jag en proteindryck efter träning och trodde att jag skulle bli biff. När jag märkte att det inte hände så mycket började jag käka havregryn efter träningen tillsammans med proteindrycken och det var då jag började öka. Så jag tror på kolhydrater efter träning.

Martin Löwgren
2008-09-23, 11:52
När jag började träna så drack jag en proteindryck efter träning och trodde att jag skulle bli biff. När jag märkte att det inte hände så mycket började jag käka havregryn efter träningen tillsammans med proteindrycken och det var då jag började öka. Så jag tror på kolhydrater efter träning.

Jag har alltid druckit protein tillsammans med kolhydrat men blivit lite kluven efter några dagars diskution då folk påsått att kolhydraterna efter träning (under diet) inte är särskillt viktigt utan att de gott kan intas under en måltid lite senare.

Jag skulle välja alternativ två men undrar om det kanske finns några fördelar med att välja alternativ 1 under en diet, jag tror inte det men kan ju ha fel.

King Grub
2008-09-23, 11:54
Fördelarna med (1) är en något bättre akut proteinbalans och mycket snabbare glykogeninlagring/återhämtning. Väntar man med kolhydrat kan glykogeninlagringens effektivitet reducerar med 50% eller mer.

Paria
2008-09-23, 11:56
Fördelarna med (1) är en något bättre akut proteinbalans .

Källa på att kolhydrater ökar proteinbalansen om man intar snabbt protein/EsaPRo samtidigt?

King Grub
2008-09-23, 11:58
Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.

pragmatist
2008-09-23, 12:03
Finns väl heller absolut ingenting som tyder på att enbart protein (EAA) skulle ha någon som helst fördel framför protein + kolhydrat.

Martin Löwgren
2008-09-23, 12:22
Varken även här vara delade meningar.

Fredriiik
2008-09-23, 12:41
Verkar ju vara en större fördel att ta kolhydraterna tillsammans med proteinet efter träningen, och sen drar du ner lite på riset istället så får du bättre ork till nästa pass :)

Yankeee
2008-09-23, 12:42
Varken även här vara delade meningar.

Det är väl typ bara Glutamin-byggare som tycker att 2 är bäst? Resten av idrottsvärlden håller sig vad jag vet till 1.

Grubben
2008-09-23, 12:46
Kolhydrater direkt efter träning ger mig en känsla av direkt ''power'' i kroppen.
Plcaebo eller inte.

Endast en proteindrink med vatten ger inte mig ett ''skit''.

Protein och kolhydrater = optimalt.
Känslan efter många avslutade gympass kan inte ha fel, eller hur :)
Ibland så ''måste'' man göra det som känns rätt även om hela ''världen'' säger tvärtom.

Martin Löwgren
2008-09-23, 13:10
Skönt att höra att man verkar göra rätt iallafall *flex*

Eddie Vedder
2008-09-23, 13:22
Om faktorer som mättnad, psykisk positiva upplevelser av att faktiskt ÄTA, god smak och näringstäthet räknas bort är det sannolikt en fördel med alternativ 1.

D.v.s. enbart sett till återhämtning och prestation. Även om jag själv inte deffar så gör jag ju trots allt ett medvetet val i att inte dricka något kolhydratpulver och det valet är baserat på faktorerna jag nämnt.

Men samtidigt är jag övertygad om att jag gör ett val som kanske inte är det mest optimala för min återhämtning och min prestationsförmåga vid nästa pass. Då kanske lite mindre gröt men mer maltodextrin hade varit klokare.:)