Visa fullständig version : Bröstsim
MathiasP
2003-06-27, 12:03
Jag ska börja simma mer regelbundet snart och undrar om det tar mycket på bröstmusklerna,så man inte ska köra bänk så ofta då?Hur viktigt är det med stretching för bröstet och i övrigt efter simning(vanligt bröstsim,lugn fart)?Kan det till och med ge bröstet en skjuts i rätt riktning utav simningen? Tacksam för seriösa svar,inget tjafs som det så ofta blir!
Personligen skulle jag vilja ha tips på hur jag kan simma snabbare! Jag blir alltid "varvad" av de andra i bassängen :cryout:
Är det inte mest axlar (baksida) och triceps som aktiveras i bröstsimmet? ;)
/Mvh
Pressarn
2003-06-27, 13:15
Själv har man varit tävlingssimmare i ett par år. Om man simmar bröstsim rätt så är det en hel del bröst ja, men simmar man som en kärring så känns det knappt någonstans. Det som jag har tjänat mest på simningen är nog lats, axlar och triceps.
Snapphanen
2003-06-27, 15:29
ska iväg 2 veckor nu och har inte riktigt möjlighet att gymma.. men det finns gott om vatten att simma/plaska runt i? känner för att hålla igång lite då det inte är en ngn turistresa eller suparresa.. ngn som har lite tips på lite jobbiga simmpass.. typ ett schema eller ngt,.. vore guld värt.
Hur påverkar simning kroppsbyggandet egentligen? det blir mer tåliga muskler antar jag.. mer uthållighet och mjölksyrekontroll kanske.. ^^
Originally posted by Bamse
Personligen skulle jag vilja ha tips på hur jag kan simma snabbare! Jag blir alltid "varvad" av de andra i bassängen :cryout:
ha själv skulle jag vilja ha tips på HUR man simmar :laugh:
är gammal simmare. det tar rätt lång tid att få rätt teknik i simmning ett tips är att köpa ett par simglasögon så man slipper att vara rädd att få vatten i ögonen då blir det mycket lättare att simma tex cravl och bröstsim.
Var också simmare i min ungdom, tänk att ni har hajen från hajenfilmerna bakom er så fan skall ni få se att det blir fart (iaf trodde jag det, och jag räknades som en talang).:D
Linnet jag tänker på hajar varenda gång jag är ute och simmar och det ger faktiskt en jävla fart! :D
MathiasP
2003-06-28, 01:24
Tack grabbar,för alla super-seriösa svar,hyggligt att ni svarar när ni bara vill skriva av er.Ville gärna ha svar på de här frågorna,men det gick i stöpet.
Tycker du gott och väl kan köra dina bröstpass utan att tänka på simningen. Fast om du har träningsvärk och det inte får särskillt bra bör du ta det lugnare.
Lite streching kan nog inte skada. Många har ju för starka bröst gentemot baksida som gör att bröstet skjutsfram - stela bröstmuskler bidrar till detta.
/Mvh
Du får simma läänge innan det märks på storleken av muskulatur.... men det är ju bra! konditionsmässigt allså.
ugly_kid
2003-06-28, 09:19
”När de australiensiska simmarna var som bäst gick de rykten om att de använde sig av hypnos. Bl.a. berättades det att de fick så kallade posthypnotiska suggestioner om att de jagades av hajar. När det ryktet nådde en av USA:s bästa ryggsimmare gick han till en hypnotisör och blev inprogrammerad på samma sätt. Nästa tävling simmade han mycket fort- men bara en längd- han vände aldrig” (Uneståhl 1991).
tänk på det ni som tänker på hajar :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.