Visa fullständig version : hur många möter RDI av Vitamin E ?
RDI för Vitamin E är 10mg för män och 8mg för kvinnor. Detta känns spontant ganska mycket högre(?) än vad de flesta får i sig, ändå har jag inte kunnat hitta någon nämnvärd information om det. Hur viktigt är egentligen vitamin E?
Eller kanske är det bara jag som tänkt helt åt h-vete och de flesta faktiskt får i sig mer en vad jag tror.
Aldrig riktigt räknat på hur mycket E-vitamin jag får i mig.
SLV skriver detta:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13829&epslanguage=SV
En vanlig dag får jag i mig minst 200% av RDI genom maten. Vet det eftersom jag har koll på mitt vitamin/mineralintag :) Inget jag strävar efter med det råkar bli så för att livsmedel som är rika på E-Vitamin innehåller en massa andra bra näringsämnen. Sötmandlar och vetegroddar exempelvis.
Gör en kostregistrering just nu. Återkommer!
Rent spontant så känns det väl som det är andra vitaminer som är mer i farozonen, vitamin D bland de fettlösliga.
Scratch89
2008-09-20, 23:49
Vitamin E-intaget känns lite overkill att räkna på. Dels finns det inga studier som säkert kan fastställa någon rekommenderat RDI-värde, dels vet man knappt några biverkningar av eventuella brister.
Eddie Vedder
2008-09-21, 06:27
För övrigt bör man tänka på att behovet av vitamin E dessutom ökar ju mer fleromättat fett man äter. Fleromättat fett är lättoxiderat och dubbelbindningarna attackeras lätt av fria radikaler så ju större andel fleromättat fett desto större krav ställs på E-vitaminstatus för att kunna motverka den ökade oxidativa stressen.
För övrigt bör man tänka på att behovet av vitamin E dessutom ökar ju mer fleromättat fett man äter. Fleromättat fett är lättoxiderat och dubbelbindningarna attackeras lätt av fria radikaler så ju större andel fleromättat fett desto större krav ställs på E-vitaminstatus för att kunna motverka den ökade oxidativa stressen.
Har jag stort behov som endast äter fisk?
Eddie Vedder
2008-09-21, 06:43
Har jag stort behov som endast äter fisk?
Varje gram PUFA anses öka behovet med ungefär 0.6mg a-tokoferolekvivalenter extra.
Du får själv dra den slutsatsen sen. Men mycket omättat fett verkar du ju äta i alla fall.
Scratch89
2008-09-21, 07:43
Men äter man mer fleromättade fetter brukar det i regel ingå en hel del Vitamin E. I princip alla oljor har det extratillsatt som antioxidant, men fisk har en hel del gottiga vitaminkällor naturligt i sitt kött. Jag tror att fiskätandet och oljdrickandet tar ut varandra när det gäller ökat behov och ökat intag.
Får säkert i mig 400% rdi i mig.. måste dra ner det där.. Mina omega-3 tabletter ger ju 100% vitamin tabletter 100% maten 100-200%.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.