handdator

Visa fullständig version : hur många möter RDI av Vitamin E ?

kirtap
2008-09-20, 19:17
RDI för Vitamin E är 10mg för män och 8mg för kvinnor. Detta känns spontant ganska mycket högre(?) än vad de flesta får i sig, ändå har jag inte kunnat hitta någon nämnvärd information om det. Hur viktigt är egentligen vitamin E?

Eller kanske är det bara jag som tänkt helt åt h-vete och de flesta faktiskt får i sig mer en vad jag tror.

Sverker
2008-09-20, 19:34
Aldrig riktigt räknat på hur mycket E-vitamin jag får i mig.
SLV skriver detta:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13829&epslanguage=SV

L-Sami
2008-09-20, 19:41
En vanlig dag får jag i mig minst 200% av RDI genom maten. Vet det eftersom jag har koll på mitt vitamin/mineralintag :) Inget jag strävar efter med det råkar bli så för att livsmedel som är rika på E-Vitamin innehåller en massa andra bra näringsämnen. Sötmandlar och vetegroddar exempelvis.

stridis
2008-09-20, 19:46
Gör en kostregistrering just nu. Återkommer!

Rent spontant så känns det väl som det är andra vitaminer som är mer i farozonen, vitamin D bland de fettlösliga.

Scratch89
2008-09-20, 23:49
Vitamin E-intaget känns lite overkill att räkna på. Dels finns det inga studier som säkert kan fastställa någon rekommenderat RDI-värde, dels vet man knappt några biverkningar av eventuella brister.

Eddie Vedder
2008-09-21, 06:27
För övrigt bör man tänka på att behovet av vitamin E dessutom ökar ju mer fleromättat fett man äter. Fleromättat fett är lättoxiderat och dubbelbindningarna attackeras lätt av fria radikaler så ju större andel fleromättat fett desto större krav ställs på E-vitaminstatus för att kunna motverka den ökade oxidativa stressen.

Ronja
2008-09-21, 06:37
För övrigt bör man tänka på att behovet av vitamin E dessutom ökar ju mer fleromättat fett man äter. Fleromättat fett är lättoxiderat och dubbelbindningarna attackeras lätt av fria radikaler så ju större andel fleromättat fett desto större krav ställs på E-vitaminstatus för att kunna motverka den ökade oxidativa stressen.

Har jag stort behov som endast äter fisk?

Eddie Vedder
2008-09-21, 06:43
Har jag stort behov som endast äter fisk?

Varje gram PUFA anses öka behovet med ungefär 0.6mg a-tokoferolekvivalenter extra.

Du får själv dra den slutsatsen sen. Men mycket omättat fett verkar du ju äta i alla fall.

Scratch89
2008-09-21, 07:43
Men äter man mer fleromättade fetter brukar det i regel ingå en hel del Vitamin E. I princip alla oljor har det extratillsatt som antioxidant, men fisk har en hel del gottiga vitaminkällor naturligt i sitt kött. Jag tror att fiskätandet och oljdrickandet tar ut varandra när det gäller ökat behov och ökat intag.

Dan S
2008-09-21, 18:07
Får säkert i mig 400% rdi i mig.. måste dra ner det där.. Mina omega-3 tabletter ger ju 100% vitamin tabletter 100% maten 100-200%.