Visa fullständig version : Yr efter träning, saknas något i min kost?
Hej,
varje gång jag kör ben känner jag mig väldigt yr och illamående mot passets slut. Det känns som att blodet inte riktigt orkar hela vägen upp till huvudet eller något. Låter ju kanske som lågt blodtryck, jag vet inte.
Idag körde jag överkropp och för första gången vid ett sådant pass (ej benpass alltså) så fick jag den här yrseln och var nära att spy på väg hem efter passet.
Då jag kommer hem lägger jag mig på sängen och blir fort bra igen, efter tio minuter kanske.
Jag funderar nu på om det kan vara något som fattas i min kost? Jag slarvar lite med grönsaker och frukt.
Det kan även vara värt att veta att jag har riktigt dåliga sömnvanor med nattarbete och överlag ganska lite sömn.
Jag har inte haft några problem vid läkarundersökning eller dyligt tidigare i livet.
Någon som har något tips åt mig?
Tack för ev. hjälp!
King Grub
2008-09-19, 17:45
Tar du en gainer efter träningen?
Jag har fått liknande vid överdos av No Xplode... bara en tanke.
ChrisDEFC
2008-09-19, 17:53
spontant skulle jag säga att du kan testa att få i dig någontin precis före passet, varför inte dra halva gainerna före passet och andra halvan efter, jag hade det där problemet när jag va yngre och åt för dåligt så alltså för lite energi i systemet för att orka hela passet. testa det och skriv igen om du inte märkte nån skillnad.
Tar du en gainer efter träningen?
Ja, men det är först efter att jag hämtat mig i tio min.
Jag har fått liknande vid överdos av No Xplode... bara en tanke.
Hmm, ok. Jag har faktiskt börjat med Rage, kanske blivit sämre av det? Fast yrseln efter benpass har jag nog alltid haft.
spontant skulle jag säga att du kan testa att få i dig någontin precis före passet, varför inte dra halva gainerna före passet och andra halvan efter, jag hade det där problemet när jag va yngre och åt för dåligt så alltså för lite energi i systemet för att orka hela passet. testa det och skriv igen om du inte märkte nån skillnad.
Kan vara ett riktigt bra tips faktiskt, att jag slarvar lite med kosten på det viset. Iof så äter jag innan, men det är liksom frukost för mig. Jag brukar sova till eftermiddagen, äta "frukost" och sen träna. Kombinationen endast frukost och "tidig" träning är väl inte så ättebra för mig, jag känner mig ofta morgonseg liksom.
Skulle nog må bättre av att träna sent på kvällen då jag fått i mig flera mål mat under dagen. Synd isåf, för gymmet är tomt på dagarna men fullsmockat på kvällarna!
Tack för snabba och bra svar. :)
Förresten! På tal om det där med för lite energi i systemet: jag har tidigare kört 3-split men nu gått ner på 2-split. Möjligtvis försöker jag hinna med för många övningar på ett pass och passen blir då för långa rent tidsmässigt och energin räcker därmed inte till hela vägen. Vad tror ni?
King Grub
2008-09-19, 18:13
Att bli illamående och snurrig är ett symptom om man blandat gainern med för lite vatten.
Att bli illamående och snurrig är ett symptom om man blandat gainern med för lite vatten.
Okej men jag dricker inte gainer före passet, och jag blir illamående långt innan jag får i mig en gainer efter passet. Och dessutom blandar jag med mjölk :)
ChrisDEFC
2008-09-19, 20:15
testa med det jag skrev. tror även nattarbetet kan vara en anledning, hört att många som jobbat natt tipsat om att äta som vanligt alltså om du går upp mitt på dagen så äter du lunch då, sen middag som vanligt vid 7-8tiden sen bara lättare mat under natten och sen frukost när du kommer från jobbet innan du går och lägger dig. vet inte om detta funkar för dig men har hört många som gör så, men det går säkert googla på ämnet och få endel vettiga svar. en preworkout drink med lite koffein och andra godsaker i plus lite maltodextrin kanske åxå skulle kunna funka men har du inte det hemma kan du testa med gainern först.
Hey Chris, tack för att du tar dig tid och hjälper mig. :)
Ska absolut prova lite gainer innan passet men efter att ha letat lite i forumet funderar jag också på att köpa maltodextrin och ha det som sportdryck under passet (tillsammans med vatten och salt)...bra idé?
Så man förhoppningsvis håller sig pigg hela passet och inte är svimfärdig efter 40-60 min.
Hur är det med konditionen och syreupptagningen? Kan ge illamående vid mobilisering av stora muskelgrupper och taskig syreupptagning
Hur är det med konditionen och syreupptagningen? Kan ge illamående vid mobilisering av stora muskelgrupper och taskig syreupptagning
Hmm, den är nog inget vidare. Kör nästan bara styrketräning och ingen kondition numera när jag slutat med innebandyn. Absolut en möjlighet att det spelar in! Tack för synpunkten, ska köra igång med lite konditionsträning!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.