handdator

Visa fullständig version : Skräpmat, dricka och chips under Bulkperiod.

Vespertilio
2008-09-19, 16:39
Jag håller för närvarande på att försöka bulka upp mig ca 10kg till vintern för ligga på en högre vikt en tid o sen deffa till våren. Jag försöker samtidigt att äta så mycket nyttig mat som möjligt i samband med viktökningen. (väldigt mycket kolhydrater, mindre fett och gärna omättat.)

Jag undrar vilken påverkan på kroppen fettrikare mat och sockerrik mat har under en bulk period då man försöker öka i vikt. Om man tränar väldigt mycket och samtidigt äter skräpmat, dricka och snacks utöver den vanliga maten får det en negativ påverkan på bulken att man ökar betydligt mer fett eller något liknande? eller underlättar det enbart vikt ökningen under hård träning utan att påverka bulken negativt. Måste man under Bulk perioden vara lika förstiktig med socker o fett som under en deff period om man vill öka i massa?

Måste man verkligen bara äta enbart nyttig mat i stora mängder med mycket kolhydrater och omättatfett för att få den bästa effekten?

Jag antar att jag är lite rädd för att min vikt ökning kommer bestå av mestadels fett och för lite massa. Vill ju inte deffa i framtiden och hamna på samma nivå jag är nu. Viktökningen går för övrigt bra. Alla jag känner iaf säger att jag ser grövre ut och inte alls fet :P

Gastrocnemius
2008-09-19, 16:48
Många byggare äter McDonalds efter träning. Kalorier är alltid kalorier och vassle är alltid vassle. Sen så är det väl inte särskilt nyttigt sett ur ett Anna Skipper-perspektiv, fast att vara nyttig är för pussys.

King Grub
2008-09-19, 17:06
Måste man under Bulk perioden vara lika förstiktig med socker o fett som under en deff period om man vill öka i massa?

En eventuell negativ påverkan av kostens sammansättning blir större vid överätning än vid underätning. Om saker som GI och insulinfrisättning inte verkar spela någon speciell roll vid viktnedgång, där man har energiunderskottet som i sig neutraliserar negativ metabol påverkan, är jag inte alls lika säker på att detsamma gäller överätning. Å andra sidan finns det naturligtvis mer plats överhuvudtaget för "skräp" när man har en större mängd energi att spela med.

Man behöver inte gå från enbart "nyttig" man till mestadels skräp, utan en blandkost där basen är nyttig med en del utsvävningar därutöver är säkert inte fel.

Heniin
2008-09-19, 17:08
Klart det blir skillnad om du ligger Kcal+ på protein och bra kost. Du lägger antagligen på dig mer fettfri massa än vad du gör via massa skräpmat som chips,donken osv. Sen är det väl upp till dig om du vill har god massa eller mer fett, inget jag kan avgöra.

Vespertilio
2008-09-19, 17:17
Klart det blir skillnad om du ligger Kcal+ på protein och bra kost. Du lägger antagligen på dig mer fettfri massa än vad du gör via massa skräpmat som chips,donken osv. Sen är det väl upp till dig om du vill har god massa eller mer fett, inget jag kan avgöra.

såklart att man helst vill öka i så mycket nyttig massa som möjligt. Tänkte mer om det bara var så att få i sig fett hade en mindre negativ påverkan i samband med bulk. Dvs att jag kan vara mindre försiktig med att äta fetrik mat under bulk perioden.

Scratch89
2008-09-19, 18:33
Bästa tråden i det här ämnet.
Cola- och wienerbrödsdieten (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=639796#post639796)

Chrillee
2008-09-19, 19:11
Jag har försökt att bulka på ren mat, har gått helt okej. Men ibland är det svårt att få upp kalor intaget, då har jag utökat det med t ex nån kexchocklad efter träningen direkt eller tar lite glass till kaffet på kvällen.

Har bara 'fuskat' i en vecka, men man ska väl ha som mål att ha en så ren bulk som möjligt. Men ibland har man inte råd helt enkelt.

Även om donken och godis skulle funka som perfekt byggmat så tror jag inte att det är så bra ur ett rent hälsoperspektiv. Kan ju vara en idé att tänka på sitt välmående också, inte bara att bli stor. :)

Men nångång ibland tror jag varken gör till eller från.

PiNG.
2008-09-20, 10:36
Bästa tråden i det här ämnet.
Cola- och wienerbrödsdieten (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=639796#post639796)

Haha...Har inte kollat närmare var den ligger men den borde ligga i "best of" iaf....

Är på sida 3 av....ja de märker jag väl ;)

skaparn
2008-09-20, 11:16
En eventuell negativ påverkan av kostens sammansättning blir större vid överätning än vid underätning. Om saker som GI och insulinfrisättning inte verkar spela någon speciell roll vid viktnedgång, där man har energiunderskottet som i sig neutraliserar negativ metabol påverkan, är jag inte alls lika säker på att detsamma gäller överätning. Å andra sidan finns det naturligtvis mer plats överhuvudtaget för "skräp" när man har en större mängd energi att spela med.

Man behöver inte gå från enbart "nyttig" man till mestadels skräp, utan en blandkost där basen är nyttig med en del utsvävningar därutöver är säkert inte fel.

Jag tror mig läst att du skrivit något liknande tidigare men då handlade om endast fruktos och att det skulle vara betydligt värre att äta en "för stor" del av kolhydrater som fruktos vid överskott. Är din teori alltså att det kan gälla även andra makronutrienter och kolhydratsformer?

King Grub
2008-09-20, 11:21
Givetvis. En massa högglykemiska kolhydrater t ex kan aldrig vara bra, särskilt inte vid överskott.

Kräket
2008-09-20, 11:29
Givetvis. En massa högglykemiska kolhydrater t ex kan aldrig vara bra, särskilt inte vid överskott.

Gäller det även i samband med träning?

Sniggel
2008-09-20, 12:36
Med "massa" tror jag grub menar, vid många tillfällen/regelbundet med avseende att öka kaloriintaget snarare än att enbart fylla på glykogenlagrena snabbt.

creperiet
2008-09-20, 14:08
Får man skjuta in en närbesläktad fråga här.

Har galaktos samma negativa metabola påverkningar vid överätning som fruktos (typ messmör vs. bilar), jag menar, båda måste ju till levern först? Varför inte i så fall?