Visa fullständig version : Mat innan gym?
Tjena har kollat runt nu på search knappen om mat innan man drar och gymmar, men hittar fast alla har kostillskott vid sidan om.
Grejen är såhär att jag äter 2 gröt portioner + mjölkl och sen dricker lite té (koffein kick) och senare drar jag till gymet och lyfter. Men jag undrar proteinet i gröten plus mjölken räcker det under de 1 - 2 timmar jag tränar eller ska jag ha större protein intag än kollisar?
Eller tar kroppen in allt protein, kollisar och fett som man äter under dagen och använder också det som energi senare under lyftandet?
(Käkar inte tillskott, ska kankse börja.)
Kan inte svara på alla dina frågor, men hoppas att detta hjälper:
Det handlar ju om att få proteinsyntesen större än nedbrytningen, EAA direkt före träning stimulerar proteinsyntesen kraftigt och efter träningen kan det finnas fördelar med snabba kolhydrater (gainer) och även protein. Ät en lite större måltid efter träningen, även om du dricker gainer.
Mat som du äter precis innan träningen ligger bara i magen och kommer inte att påverka passet bortsett från hungerskänslor.
Mat som du äter tidigare under dagen kommer att fylla på alla depåer, bla. glykogen som musklerna sedan använder som bränsle under tränings-passet.
Gymfjollan
2008-09-18, 15:30
har ialllfall läst att en bodybuilder drack en proteindrink 30 minuter innan träning för att ha som "energi" reserv.
har ialllfall läst att en bodybuilder drack en proteindrink 30 minuter innan träning för att ha som "energi" reserv.
Och vad drar du för slutsats av det?
Kan inte svara på alla dina frågor, men hoppas att detta hjälper:
Det handlar ju om att få proteinsyntesen större än nedbrytningen, EAA direkt före träning stimulerar proteinsyntesen kraftigt och efter träningen kan det finnas fördelar med snabba kolhydrater (gainer) och även protein. Ät en lite större måltid efter träningen, även om du dricker gainer.
Mat som du äter precis innan träningen ligger bara i magen och kommer inte att påverka passet bortsett från hungerskänslor.
Mat som du äter tidigare under dagen kommer att fylla på alla depåer, bla. glykogen som musklerna sedan använder som bränsle under tränings-passet.
VAA! Är det sant att mat innan träningen gör inget! Jag som trodde det var innan och efter som räknades när man tränade :furious:
Grejen är såhär att jag äter 2 gröt portioner + mjölkl och sen dricker lite té (koffein kick) och senare drar jag till gymet och lyfter.
VAA! Är det sant att mat innan träningen gör inget! Jag som trodde det var innan och efter som räknades när man tränade :furious:
Hur lång tid efter att du ätit tränar du? Det tar tid för kroppen att lagra in muskelglykogen från kolhydraterna du äter, och det är detta som används som bränsle för musklerna när du tränar.
Hur lång tid efter att du ätit tränar du? Det tar tid för kroppen att lagra in muskelglykogen från kolhydraterna du äter, och det är detta som används som bränsle för musklerna när du tränar.
Jag väntar 1 timme sen sticker jag :)
Nu har ja bestämt mig att ja ska köpa tillskott men det fasnar mellan protein eller kreatin. Vilket av dom.
Mitt mål - maxa på så mycket styrka och muskler jag kan men vill inte bli för stor pga av att jag är ute och löper 1/2 mil 3 - 4 gånger i veckan :D
Jag väntar 1 timme sen sticker jag :)
Du kommer rent fysiskt inte att ha nån nytta av den maten eftersom den inte "hinner nå fram till musklerna". Så det är upp till dig själv att avgöra värdet av att känna sig mätt när man tränar.
Nu har ja bestämt mig att ja ska köpa tillskott men det fasnar mellan protein eller kreatin. Vilket av dom.
Det är helt olika produkter. Protein behöver du egentligen inte alls i tillskottsform om du äter bra. Kreatin finns det många studier som visar bra resultat från, och då i form av att man verkligen blir starkare. Men alla får inte effekt från kreatin (jag t ex).
Mitt mål - maxa på så mycket styrka och muskler jag kan men vill inte bli för stor pga av att jag är ute och löper 1/2 mil 3 - 4 gånger i veckan :D
Jag tror inte du behöver oroa dig för att lägga på dig så mycket muskler att du inte kan löpa. :smash:
Du kommer rent fysiskt inte att ha nån nytta av den maten eftersom den inte "hinner nå fram till musklerna". Så det är upp till dig själv att avgöra värdet av att känna sig mätt när man tränar.
Så i slutända är det bara att hålla hungern borta? Fan då är det ju lika bra och bara dricka ett glas mjök och dra.
Det är helt olika produkter. Protein behöver du egentligen inte alls i tillskottsform om du äter bra. Kreatin finns det många studier som visar bra resultat från, och då i form av att man verkligen blir starkare. Men alla får inte effekt från kreatin (jag t ex).
Jaha, för anledningen är ju att jag tänkte testa pga av att ja ser massa som har fått skit bra resultat och väger lika mycket eller några kg mer bara.
Tänkte köpa kre-alkyn den som dom säger att det inte drar in vätska i musklerna.
Verkar nästans som att preparat gör värsta boosten i kroppen :/
Jag tror inte du behöver oroa dig för att lägga på dig så mycket muskler att du inte kan löpa. :smash:
Hahahha, det fattar ju jag också :D Men tanken var mer att ja vill hinna springa milen på 42 min (vanliga tid) fast jag satsar på 40 min.
Jag kan gå med på att han inte drar någon nytta av maten om man ser till hur mycket han kommer att lyfta på själva passet. Du får det att låta som att maten innan passet endast bidrar till mättnad. Självklart är det väl bra att äta innan passet...? Proteinerna i maten bidrar till stimulerad proteinsyntes och kolhydraterna fyller på glykogenlager. Det bör väl inte förbises?
//Gustav
Eddie Vedder
2008-09-20, 21:21
Jag kan gå med på att han inte drar någon nytta av maten om man ser till hur mycket han kommer att lyfta på själva passet. Du får det att låta som att maten innan passet endast bidrar till mättnad. Självklart är det väl bra att äta innan passet...? Proteinerna i maten bidrar till stimulerad proteinsyntes och kolhydraterna fyller på glykogenlager.
Hur lång tidsperiod pratar du egentligen om nu? Visst fylls glykogenlagren av kolhydratintaget via kosten men det tar ju ett antal timmar. Och det långsamma proteinet från kosten stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer på det sättet som t.ex. fria EAA och styrketräningen gör.
Däremot är ju dietärt protein en absolut förutsättning för hur den totala muskelproteinbalansen kommer se ut.
Men angående kolhydraterna har du ju rätt. Förutsatt att du pratar om kanske 4 timmar efter en rejäl måltid eller så. Men tråden handlar ju om så jättekort tid som 1 timme.
Framför allt lär dock den energin som används vara den som lagrats in sedan ännu tidigare, kanske dagen innan och t.o.m. det du åt direkt efter senaste passet för samma muskelgrupp.
Och det långsamma proteinet från kosten stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer på det sättet som t.ex. fria EAA och styrketräningen gör.
Inte på samma sätt eller lika mycket, men jag trodde iallafall att det var skillnad (mer än en marginell skillnad) på att äta före passet och att inte göra det. Jag menar, det är väl bra att inta proteiner före passet med tanke på att proteinsyntesen ändå sätter igång på allvar en tid efter passet. Då borde en del av födan ha hunnit spjälkas?
Men angående kolhydraterna har du ju rätt. Förutsatt att du pratar om kanske 4 timmar efter en rejäl måltid eller så. Men tråden handlar ju om så jättekort tid som 1 timme.
Trodde inte det tog så lång tid för kolhydrater att börja spjälkas. Antog att kurvan började cirkus en timme efter intag.
Framför allt lär dock den energin som används vara den som lagrats in sedan ännu tidigare, kanske dagen innan och t.o.m. det du åt direkt efter senaste passet för samma muskelgrupp.
Har man inte gjort av med glykogenet under nattens fasta?
//Gustav
Scratch89
2008-09-20, 23:46
//Gustav
Muskelglykogen försvinner inte av vanlig fasta. Glukagonet kommer inte in i musklerna; det behövs adrenalin för att kunna använda glykogen (och insulin för att lagra).
Eddie Vedder
2008-09-21, 06:25
//Gustav
Beror ju på vad du sysslar med, är du ute och springer hela natten så kanske du gör det men om du sover (vilket jag antar) då förbrukas inte muskelglykogen knappt alls.;)
Den lilla glukostifförseln som behövs under nattetid står i stort sett levern HELT för. Den är dessutom knappast stor. Det finns något som heter Cori-cykeln samt glukos-alanincykeln och genom de kan även glykolysen av muskelglykogen utnyttjas som blodglukos men det är en krånglig omväg där glykogen omvandlas till antingen laktat (Cori-cykeln) eller den glukogena aminosyran alanin (glukos-alanincykeln) och DÄREFTER lämna muskeln, ta sig in i levern och återomvandlas till glukos som sedan frisätts ut i blodet vid behov.
Scratch89
2008-09-21, 07:45
Eddie, Cori-cykeln används väl inte under sömn? Adrenalin behövs alltid, om jag inte minns fel, och sålänge man inte drömmer världens mardröm eller slåss med svärd mitt i natten borde adrenalinutsöndring inte ske.
Eddie Vedder
2008-09-21, 10:36
Eddie, Cori-cykeln används väl inte under sömn? Adrenalin behövs alltid, om jag inte minns fel, och sålänge man inte drömmer världens mardröm eller slåss med svärd mitt i natten borde adrenalinutsöndring inte ske.
Huruvida adrenalin är ett 100%-igt krav kan jag inte svara på. Men att det krävs så väldigt mycket för att utsöndra en viss mängd adrenalin under natten tror jag inte, man kan ju leva ett allmänt stressande liv och sova dåligt t.ex.
Det är ju då hormoner såsom adrenalin, noradrenalin och kortisol ökar. Och utan vidare bevis har nog ganska många den typen av bekymmer.:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.