Visa fullständig version : Normal portion protein?
Vad är en portion protein egentligen för en tjej på 168cm? som ej tränar speciellt mkt mest vardagsmotion och lite hemmastyrka(egen vikt).
Så här kör jag nu, kommentera! :) (rå vikt)
Vit fisk Ca: 170-200g
kyckling 150g
Lax 125g
Chumlax 125-150g(beroende på tillbehör)
Veggo kycklingbitar: ca 130g
Räkor(kokta)/tonfisk(burk o färsk): 150g
Scampi(kokta): 180g
Viltfärs: 150g
Viltkött: 150g
Hur mkt äter ni tjejer här inne? följer man recept äter jag alldeles för mkt!! :D
King Grub
2008-09-17, 20:11
Kan säga, att det beror på hur hög måltidsfrekvens du föredrar. Trivs du bäst med att äta tre mål per dag, blir proteinmängden naturligtvis mycket större per mål än om du trivs bäst med sex mål per dag (och båda uppläggen går bra).
Kan säga, att det beror på hur hög måltidsfrekvens du föredrar. Trivs du bäst med att äta tre mål per dag, blir proteinmängden naturligtvis mycket större per mål än om du trivs bäst med sex mål per dag (och båda uppläggen går bra).
Äter såhär
Frukost
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Kv.mål
Och portionerna var tänkta som lunch o middag.
Äter protein i alla mål i övrigt.
Scratch89
2008-09-17, 20:50
Det låter vettigt. Blir runt 30 gram protein från kött i de stora måltiderna (runt 40 med stapelvaror och tillägg) och kanske 20 på mellanmålen? Det ser jättebra ut.
Vad är en portion protein egentligen för en tjej på 168cm? som ej tränar speciellt mkt mest vardagsmotion och lite hemmastyrka(egen vikt).
Så här kör jag nu, kommentera! :) (rå vikt)
Vit fisk Ca: 170-200g
kyckling 150g
Lax 125g
Chumlax 125-150g(beroende på tillbehör)
Veggo kycklingbitar: ca 130g
Räkor(kokta)/tonfisk(burk o färsk): 150g
Scampi(kokta): 180g
Viltfärs: 150g
Viltkött: 150g
Hur mkt äter ni tjejer här inne? följer man recept äter jag alldeles för mkt!! :D
Jupp - jag ar 168cm och ater samma mangder!
Det låter vettigt. Blir runt 30 gram protein från kött i de stora måltiderna (runt 40 med stapelvaror och tillägg) och kanske 20 på mellanmålen? Det ser jättebra ut.
mellis 1: 100g tonfisk/räkor + en handfull broccoli o lite frukt
mellis 2: ´nån bön/linssort och 25g fet fisk + frukt
kv.mål :en tallrik yoghurt m kornfiberflakes(ej cornflakes)+ 100g bär
Summa protein ca 155-170 per dag, men nu tänkte ja mer på portionsstorleken på "kött"delen, hur den är jämfört me andra tjejer här(får ju tänka på träningsnivvån osv när ja jämför)
LadyInsane
2008-09-18, 06:39
Jag brukar köra på:
Kyckling: Minst 200gram
Lax 125gram
Fläskfile/Nötkött 200gram
Edit Den senaste tiden har jag ätit två mindre mål, och två större, om dagen.
ca 200 g av kyckling, kött och till det 100 g keso som sås. Fisk äter jag aldrig förutom på burk då blir det en makrillburk och 250 g kesella och äter jag tonfisk blir det en burk tonfisk med 100 g keso.
OFFTOPIC(men orkar inte göra en ny tråd):
Är detta en bra ihopsatt måltid?
Sojabiffar:
Sojabönor
1 äggvita
lök
kryddor
färsk chili, persilja, ingefära o vitlök
Detta mixas och forma biffar i så in i ugn.
Till detta serveras:
ca 300g wokgrönsaker
En ca:30g avokado(mixad m örtsalt o vatten)
Kommentera! :) Bra aminosyrekomplettering? har ja fattat rätt att man ej behöver kompletttera sojabönans fullvärdiga protein? detta skulle va bra o billig mat om den ä bra :)
Såg ut som en alldeles utmärkt måltid. Sojabönans protein ska vara fullvärdigt och så även äggvitans.
Sojabiffar:
Sojabönor
1 äggvita
lök
kryddor
Till detta serveras:
ca 300g wokgrönsaker
Kommentera! :) Bra aminosyrekomplettering? har ja fattat rätt att man ej behöver kompletttera sojabönans fullvärdiga protein? detta skulle va bra o billig mat om den ä bra :)
Du äter tillräckligt med protein resten av dagen så du behöver inte komplettera upp måltiden m a p aminosyrasammansättningen.
Rent akademiskt så skulle en klick ris till måltiden förbättra sammansättningen. Även ett ägg till skulle hjälpa upp sojabönans brist på svavelaminosyror.
Du äter tillräckligt med protein resten av dagen så du behöver inte komplettera upp måltiden m a p aminosyrasammansättningen.
Rent akademiskt så skulle en klick ris till måltiden förbättra sammansättningen. Även ett ägg till skulle hjälpa upp sojabönans brist på svavelaminosyror.
så om ja tillsätter en äggvita till så ä d ännu bättre?(akademiskt alltså för det är främst därför jag frågar, mkt intressant ämne :))
tänkte detta som ersättning för en lunch eller middag alltså.
så om ja tillsätter en äggvita till så ä d ännu bättre?(akademiskt alltså för det är främst därför jag frågar, mkt intressant ämne :))
Ja, eftersom det finns ett överskott av svavelaminosyror i äggalbuminet. Nu klyver vi atomerna.
Sojabiffar:
Sojabönor
1 äggvita
lök
kryddor
Till detta serveras:
ca 300g wokgrönsaker
men kolhydraterna då? lite ris eller nudlar skulle ju passa :)
sen tycker jag att du kan ta en hel avocado , det är bara nyttigt (du har ju inget fett alls i kosten annars)
men kolhydraterna då? lite ris eller nudlar skulle ju passa :)
sen tycker jag att du kan ta en hel avocado , det är bara nyttigt (du har ju inget fett alls i kosten annars)
Ligger på mellan 40-55g fett per dag(o då äter ja en ca 30g avokado som en portion fett till huvudmål, om jag har det som fettkälla den gången, använder ju olja oliver fet fisk mm också.. kolhydrater från grönsaker och sojabönorna!
Ligger på mellan 40-55g fett per dag(o då äter ja en ca 30g avokado som en portion fett till huvudmål, om jag har det som fettkälla den gången, använder ju olja oliver fet fisk mm också.. kolhydrater från grönsaker och sojabönorna!
är det någon diet som du går efter?
lite lite kolhydrater är det allt, och nyttigt fett kan man äta med gott samvete
är det någon diet som du går efter?
lite lite kolhydrater är det allt, och nyttigt fett kan man äta med gott samvete
nej nej inge dietande , bara att ja äter typ samma saker rullande typ så d blir typ samma intag hela tiden, har inga pengar att äta ute för osv + att tiden inte räcker till till att planera in nya recept mm, men det ska det bli ändring på :) sitter just nu med en matplanering
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.