Roppan
2008-09-17, 19:47
Jag har precis gått in i en period där jag tänkt bli en hel del tyngre. Jag planerar att ha gått upp åtminstone 7kg innan årsskiftet, och så mycket som möjligt av den vikten vill jag ska vara muskler. Jag kommer träna, vila och äta disciplinerat. Jag äter mer och oftare än jag gör vanligtvis, tillför kosttillskott och ser till att kroppen får dom byggstenar som behövs. Jag bulkar helt enkelt.. men utan att genomföra en grisbulk.
Min fråga är dock hur jag bör äta under mina vilodagar. Behöver min kropp lika stora portioner mat, och framförallt, behöver den mat lika ofta? Är det överdrivet att dricka gainer och äta två middagar dom dagar man inte tränar?
Gårdagens kost(träningsdag) såg exempelvis ut såhär:
kosttillskott: C-vitamin, NO2 från WNT, 3 tabs fiskleverolja, kreatin och glutamin.
Frukost. 500gram hemlagad fiskgratäng till frukost, med tre fiskfileér
Mellanmål. Banan & äpple
Lunch. GI-soppa med massor av kyckling. Två bröd med mjukost & grönsaker.
Mellanmål. Banan & äpple
Middag. Tonfisksallad med fetaost samt Gainomax
Efter träning. Gainomax
Nattamål. En burk makrill och proteindrink
Ytterligare nattamål. Två wasa sport med mjukost
Dagens kost(vilodag) har sett ut såhär:
kosttillskott: C-vitamin, NO2 från WNT, 3 tabs fiskleverolja, kreatin och glutamin.
Frukost. Pasta med tonfisksås, Gainer.
Mellanmål. Banan & äpple.
Lunch. Pizza - Bussola med ett berg av skinka och räkor, sallad, bröd.
Middag. Pasta med köttfärssås, två smörgåsar med mjukost.
Nattamål. Makrill/tonfisk
Ser kosten okej ut? Är det för mycket eller för lite? Bör jag sprida ut den på ett annat sätt över dagen? Kanske dra ner på maten dom dagar jag vilar, eller tvärtom? Hur fungerar kroppen egentligen... och hur mycket kolhydrater/protein behöver den dagen efter man har tränat kontra direkt efter man har tränat?
Min fråga är dock hur jag bör äta under mina vilodagar. Behöver min kropp lika stora portioner mat, och framförallt, behöver den mat lika ofta? Är det överdrivet att dricka gainer och äta två middagar dom dagar man inte tränar?
Gårdagens kost(träningsdag) såg exempelvis ut såhär:
Frukost. 500gram hemlagad fiskgratäng till frukost, med tre fiskfileér
Mellanmål. Banan & äpple
Lunch. GI-soppa med massor av kyckling. Två bröd med mjukost & grönsaker.
Mellanmål. Banan & äpple
Middag. Tonfisksallad med fetaost samt Gainomax
Efter träning. Gainomax
Nattamål. En burk makrill och proteindrink
Ytterligare nattamål. Två wasa sport med mjukost
Dagens kost(vilodag) har sett ut såhär:
Frukost. Pasta med tonfisksås, Gainer.
Lunch. Pizza - Bussola med ett berg av skinka och räkor, sallad, bröd.
Middag. Pasta med köttfärssås, två smörgåsar med mjukost.
Nattamål. Makrill/tonfisk
Ser kosten okej ut? Är det för mycket eller för lite? Bör jag sprida ut den på ett annat sätt över dagen? Kanske dra ner på maten dom dagar jag vilar, eller tvärtom? Hur fungerar kroppen egentligen... och hur mycket kolhydrater/protein behöver den dagen efter man har tränat kontra direkt efter man har tränat?