handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag?

Mäthz
2008-09-17, 15:32
Hejsan.

Jag har tränat rätt mycket och länge tidigare i mitt liv, både kampsport och gym.
Så jag är inte total nybörjare.

Men då jag har tränat tidigare har jag bara kört på lättare vikter med fler repetitioner för att behålla en smalare och spänstigare kroppsbyggnad som passar bättre till kampsport osv.

Men nu håller jag inte på med kampsport nå mer, och nu vill jag köra mer åt bodybuilding hållet.
Kanske inte helt extremt i början, men vill iaf börja gå upp rätt mycket i muskel massa.

Tränar på gym ca 5 dagar i veckan.

Och jobbar som byggjobbare vilket är ett relativt tungt arbete så får även en del träning där.

Så vad behöver jag då, gainer, protein pulver, creatin osv osv?

Jag har verkligen noll koll på kosttillskot, har adrig andvänt sånt förut.

Det jag vill är att gå upp i muskemassa. Ork och energi har jag rätt mycket, och fett är jag inte intresserad av att lägga på mig.
Visserligen har jag rätt bra förbränning och väldigt svårt för att bli tjock så det är väll ingen fara.

Vad säger ni, vad ska jag satsa på?

JakeTheSnake
2008-09-17, 17:14
Köp gainer och kreatin det funkar bra för mej och är relativt billigt. Sen finns det ju massor med bra kostillskott som till exempel rage (har inte testat men verkar många tycka är bra). Läs lite på forumet och se vad du fastnar för. Finns massor med trådar om olika kosttillskott.
Sen om du vill bygga nån massa så måste du ju lägga på dej lite fett. Du måste ligga på KCAL+ för att bygga muskler. Sen kan du ju bara deffa bort fettet sen.

PS. Du behöver ju inte träna lätt bara för att du håller på med kampsport.

Sniggel
2008-09-17, 20:02
Med din situation behöver du väldiga mängder mat, speciellt om du insisterar på att träna 5 ggr i veckan. Till detta kan det vara bra med kosttillskott såsom gainers, brukar alltid rekommendera att blanda själv vilket innebär att du köper proteinpulver och kolhydratspulver av prisvärd sort och blandar i samma fördelning som "vanliga gainers" har, har för mig det ligger nånstans vid 20% protein / 80% kolhydrater eller 30% protein / 70% kolhydrater. En portion gainer på upp till 100g per gång efter träning kan vara ett bra tillskott, sedan hem för att äta.
Kreatin... visst, men tänk på att det viktigaste är först och främst maten, med ditt jobb + träning + vad det kostar att bygga muskler behöver du ett stort kaloriintag.

JakeTheSnake
2008-09-17, 20:37
Mmm, det viktigaste är att äta mycket och bra och träna.

La bara till kreatin eftersom jag tycker det är ett bra och billigt kosttillskott, men det ger ju inget om du inte äter mycket och tränar.

Mäthz
2008-09-17, 21:02
Tack så mycket för svaren.

Kreatin, vad gör det egentligen?

Och varför just gainer?

Protein pulver bordde väll vara bättre när man bara vill öka i muskelmassa, eller? :)

JakeTheSnake
2008-09-17, 21:28
Tack så mycket för svaren.

Kreatin, vad gör det egentligen?

Och varför just gainer?

Protein pulver bordde väll vara bättre när man bara vill öka i muskelmassa, eller? :)

Är kreatin nödvändigt?
Nej, kreatin är inte nödvändigt. Men vill du öka din styrka, fettfria kroppsvikt och förutsättningarna att bygga muskler kan det rekommenderas. Det är inget mirakelmedel och bygger inte muskler åt dig. Kreatin gör dig dock starkare och uthålligare, så du kan maximera din träning.

Finns massor med trådar om kreatin där du kan läsa mer.

Grejen är att du kan inte baran öka i muskelmassa du måste och öka i kroppsfett och vikt. Sen är det du som bestämmer hur mycket du vill gå upp. Så det är bara äta och dricka gainer för att få massa. Du behöver ju egentligen inte dricka gainer, du kan ju lika gärna ta något att äta direkt efter träningen.

Äta massor och gå upp i vikt är det viktigaste för att bygga massa! Sen kan det underlätta med kosttillskott.