Logga in

Visa fullständig version : Pistaschnötter minskar risken för CVD.

King Grub
2008-09-16, 10:59
Nut consumption lowers cardiovascular disease (CVD) risk. Studies are lacking about the effects of pistachios, a nutrient-dense nut, on CVD risk factors, dose-response relations, and lipid-lowering mechanisms.

We evaluated the effects of 2 doses of pistachios, added to a lower-fat diet, on lipids and lipoproteins, apolipoprotein (apo)-defined lipoprotein subclasses, and plasma fatty acids. To investigate the mechanisms of action, we measured cholesteryl ester transfer protein and indexes of plasma stearoyl-CoA desaturase activity (SCD).

In a randomized crossover controlled-feeding study, 28 individuals with LDL cholesterol ≥ 2.86 mmol/L consumed 3 isoenergetic diets for 4 wk each. Baseline measures were assessed after 2 wk of a typical Western diet. The experimental diets included a lower-fat control diet with no pistachios [25% total fat; 8% saturated fatty acids (SFAs), 9% monounsaturated fatty acids (MUFAs), and 5% polyunsaturated fatty acids (PUFAs)], 1 serving/d of a pistachio diet (1 PD; 10% of energy from pistachios; 30% total fat; 8% SFAs, 12% MUFAs, and 6% PUFAs), and 2 servings/d of a pistachio diet (2 PD; 20% of energy from pistachios; 34% total fat; 8% SFAs, 15% MUFAs, and 8% PUFAs).

The 2 PD decreased (P < 0.05 compared with the control diet) total cholesterol (–8%), LDL cholesterol (–11.6%), non-HDL cholesterol (–11%), apo B (–4%), apo B/apo A-I (–4%), and plasma SCD activity (–1%). The 1 PD and 2 PD, respectively, elicited a dose-dependent lowering (P < 0.05) of total cholesterol/HDL cholesterol (–1% and –8%), LDL cholesterol/HDL cholesterol (–3% and –11%), and non-HDL cholesterol/HDL cholesterol (–2% and –10%).

Inclusion of pistachios in a healthy diet beneficially affects CVD risk factors in a dose-dependent manner, which may reflect effects on SCD.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/3/651

Avesta
2008-09-16, 11:12
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/3/651

Har 4 kilo nötter i frysen, och en fylld skål vid datorskärmen. Nice!

zowie
2008-09-16, 13:06
pistagenötter är goda, fast inte de saltade....

Endura
2008-09-16, 13:16
Hm.. jag har minne av att det för max ett år sen gick ut nån rapport om att pistaschnötter var farliga att överkonsumera... nåt om ett mögelgift (aflatoxin?)... gäller det fortfarande?

Musselbank
2008-09-16, 15:15
Har 4 kilo nötter i frysen, och en fylld skål vid datorskärmen. Nice!

Nötter håller sämre i frys än i kyl, kom "vi" (Sverker) fram till i en tråd för ett tag sen!
(edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109979&highlight=frysa+n%F6tter )

Hm.. jag har minne av att det för max ett år sen gick ut nån rapport om att pistaschnötter var farliga att överkonsumera... nåt om ett mögelgift (aflatoxin?)... gäller det fortfarande?

Det räcker med mycket små mängder... det gäller helt enkelt att inte ha otur :-/

Eddie Vedder
2008-09-16, 19:22

Stämmer bra, samma sak gäller jordnötter från länder med tropiskt klimat och paranötter.

Och precis som Musselbank säger är mängden oväsentlig, aflatoxin från en enda paranöt räcker för att innebära leverskador. I paranötter och jordnötter kan man se det eftersom giftet grönfärgar nöten. Lite svårare att hitta det gröna giftet i en pistagenöt dock.:D

zowie
2008-09-17, 09:35
Stämmer bra, samma sak gäller jordnötter från länder med tropiskt klimat och paranötter.

Och precis som Musselbank säger är mängden oväsentlig, aflatoxin från en enda paranöt räcker för att innebära leverskador. I paranötter och jordnötter kan man se det eftersom giftet grönfärgar nöten. Lite svårare att hitta det gröna giftet i en pistagenöt dock.:D

jäkla! jag älskar pistagenötter, fast äter de inte så ofta pga priset. kommer mögelgiftet från konserveringsmedel, fungicider som appliceras eller hur? kanske då kunde man köpa ekologiska...

Musselbank
2008-09-17, 10:14
jäkla! jag älskar pistagenötter, fast äter de inte så ofta pga priset. kommer mögelgiftet från konserveringsmedel, fungicider som appliceras eller hur? kanske då kunde man köpa ekologiska...

Eventuella tillsatta fungicider torde minska problemet :-/

zowie
2008-09-17, 12:46
Eventuella tillsatta fungicider torde minska problemet :-/

usch ja, då har du rätt i. har tänkt totalt fel! :em:
å andra sidan är väl nästan allt odlad behandlat med fungicider, pesticider mm förutom kanske ekomat. men i där här fallet måste det ju vara helt 'fel' att äter obehandlade nötter
*wirr'

Eddie Vedder
2008-09-20, 19:11
men i där här fallet måste det ju vara helt 'fel' att äter obehandlade nötter
*wirr'

Nej varför då?

Först och främst vet jag inte hur man tar död på aflatoxin överhuvudtaget. I övrigt är det ju bara en fråga för om du litar på att kontrollerna håller måttet eller ej. Risken är EXTREMT liten att aflatoxin upptäcks i nötter, dck förekommer det ju förstås någon enstaka gång och om du känner dig oroad så skippa dom helt enkelt.

astrodog
2008-09-20, 19:13
aflatoxin lever inte

AsTfL
2008-09-22, 20:55
aflatoxin lever inte
Utveckla gärna?

Eddie Vedder
2008-09-22, 21:03
Utveckla gärna?

En kommentar på att jag skrev "tar död på..." istället för t.ex. "bryter ner" eller "inaktiverar" eller så. Tror knappast någon mer reagerade på det, poängen lär ha gått fram.

Men astrodog har rätt, det lever inte.:)

AsTfL
2008-09-22, 21:08
Jag är lite trött...