Visa fullständig version : hur får man kycklingen sådär mjuk o god?
JärnJane
2008-09-15, 21:22
Alltså jag blir aldrig nöjd med konsistensen på kycklingen när jag tillagar den!
Spelar ingen roll om den är ugnad eller i en gryta eller hur den är tillagad.
Jag gör den inte torr, det blir saftigt och ser gott ut, men den blir ju så jädrans kompakt ändå!? Och ur-trist i lunchlådan dagen efter... :(
Kycklingen som man får på restauranger är så mjuk och liksom lättuggad, även den grillade på McDonalds som är i caesarsalladen är mjuk o fin.
Hur sjutton gör man för att få den mjukare? måste man banka den med en sån där trubbig klubba eller vad?
Jag börjar bli desperat här *gah!* kyckling ska ju vara gott egentligen!
alla svar/teorier mottages tacksamt :thumbup:
förresten, jag brukar använda kronfågel eller hemköps egna om det har nån betydelse.
30-40 minuter på 200 grader mitt i ugnen med grillmarinad och olivolja får min kyckling att smaka prima.
JärnJane
2008-09-15, 21:35
30-40 minuter på 200 grader mitt i ugnen med grillmarinad och olivolja får min kyckling att smaka prima.
är det marinad som är teh shit? jag kör den alltid helt plain om den ska ugnas...
MyungChul
2008-09-16, 00:30
Kan börja med att fråga om vad du köper för kyckling?
Hur gör du?
ugnspåse behåller fukten. No krångel. mindre smak :/
Alltså, den där jättemjuka kycklingen som man kan bli serverad ibland, den tycker jag är rätt äcklig. Jag tror att den åstadkoms genom rejäla mängder marinad som sprutas in i köttet. Om man tittar på fryst kyckling är det oftast 10-20 procent marinad i den, ibland ännu mer. Jag har dock för mig att man har kommit fram till att flest personer tycker att det smakar bäst med en viss vattenmängd i köttet, dvs. att det inte enbart är ekonomiska skäl till det där.
Själv köper jag nästan bara färsk kyckling, och visst är den en aning torrare i köttet - kycklingkött är väl helt enkelt lite torrare än annat kött. Vill man ha ett saftigare kött kan man köpa bara lårfiléer, de brukara vara rätt prisvärda.
tips för mör kyckling
nr1 Lergryta
2. ugnspåse
3. koka kycklingfilén i buljong och bryn den lätt sen
4. ställ en långpanna med vatten under tillagningskärlet för att få upp fukten i ugnen.
Jag köper brasiliansk fryst kycklingfilé med endast 2% tillsatt vatten(kronfågel 13% vatten) och minst halva priset gentemot färsk svensk
Jag köper brasiliansk fryst kycklingfilé med endast 2% tillsatt vatten(kronfågel 13% vatten) och minst halva priset gentemot färsk svensk
Var köper du denna kyckling?
Var köper du denna kyckling?
De affärer jag vet saluför denna är
Ica krusboden tyresö
Ica ringen tyresö
Standardpriset är 69.90 extrapriset då och då är 39.90
Märket är flodins kött borde vara fler som har
Muaytudd
2008-09-16, 12:50
Alltså jag blir aldrig nöjd med konsistensen på kycklingen när jag tillagar den!
Jag gör den inte torr, det blir saftigt och ser gott ut, men den blir ju så jädrans kompakt ändå!? Och ur-trist i lunchlådan dagen efter... :(
Kycklingen som man får på restauranger är så mjuk och liksom lättuggad, även den grillade på McDonalds som är i caesarsalladen är mjuk o fin.
Hur sjutton gör man för att få den mjukare? måste man banka den med en sån där trubbig klubba eller vad?
Jag börjar bli desperat här *gah!* kyckling ska ju vara gott egentligen!
alla svar/teorier mottages tacksamt :thumbup:
förresten, jag brukar använda kronfågel eller hemköps egna om det har nån betydelse.
Skaffa en bra fru.
jag tillagar kycklingen i ugnen, hela fileér, men om jag tänker att frysa den eller ta med in lunchlådan nästa dag, så låter jag inte koka den färdig. den kan koka färdig när jag uppvärmar den och är sen inte överkokt vilket hjälper att den blir inte torr.
På en grill med bra värme. Blir smaskens. Kör nån från ICA typ gourme bröstfilér.
Lite dyrare, mycket godare.
Nu blev jag sugen på grillat igen. *drool*
Låt filen tina klart, bryn, kör in i ugnen, ta ut precis när det rosa har försvunnit.
JärnJane
2008-09-16, 16:27
Kan börja med att fråga om vad du köper för kyckling?
Hur gör du?
brukar köpa färsk kronfågel eller hemköps. det är dock bara bröstfiléerna jag inte lyckas med, låren blir goda.
Alltså, den där jättemjuka kycklingen som man kan bli serverad ibland, den tycker jag är rätt äcklig. Jag tror att den åstadkoms genom rejäla mängder marinad som sprutas in i köttet. Om man tittar på fryst kyckling är det oftast 10-20 procent marinad i den, ibland ännu mer. Jag har dock för mig att man har kommit fram till att flest personer tycker att det smakar bäst med en viss vattenmängd i köttet, dvs. att det inte enbart är ekonomiska skäl till det där.
Själv köper jag nästan bara färsk kyckling, och visst är den en aning torrare i köttet - kycklingkött är väl helt enkelt lite torrare än annat kött. Vill man ha ett saftigare kött kan man köpa bara lårfiléer, de brukara vara rätt prisvärda.
Nej det ska ju inte bli svampig kyckling, men mer lättuggad. Så man slipper få ångest inför nästa tugga när man sitter där o e ganska mätt men vill få ner några tuggor till. Jag tror ärligt talat inte att det är normal kycklingtorrhet som min kyckling-kokkonst har drabbats av, det blir torftigt och kompakt på riktigt, värre än när nån annan gör... jag kanske får hålla mig till lårfiléer då :)
Skaffa en bra fru.
Ja om det ändå vore så enkelt. JärnJane är ju redan en fru så det verkar inte som att det blir mycket bättre än så här... :/ ;)
Tack alla, ska testa med ugnspåsar, andra märken och alla andra trix ni hade :)
Filérna i mitten av ugnen på 225 grader i 30 minuter. För att få mer smak så är det bara att "marinera" dem en stund innan du slänger in dem i ugnen :thumbup: Steka dem blir så jäkla torrt och tråkigt. *spy*
johan karlberg
2008-10-02, 20:11
såg F word med gordon ramsey i ett av programmen(visserligen en hel kyckling) så kokade han den en kort stund sen in i ugnen, det förhindrade torrhet tydligen
Ett tips: Innerlårfile. Går knappt att få tort:thumbup:
Lösningen är inte hög temperatur och kort tid som vissa förespråkar.
Gör såhär: Ta den frysta kycklingen och slå in i ett foliepaket (se till att det är tätt) ihop med olja och kryddor.
I en vanlig ugn så kan du ha den i mitten av ugnen på ungefär 130-150 grader i ca. 2 timmar.
Då får du en mjuk och saftig kyckling.
Lösningen är inte hög temperatur och kort tid som vissa förespråkar.
Gör såhär: Ta den frysta kycklingen och slå in i ett foliepaket (se till att det är tätt) ihop med olja och kryddor.
I en vanlig ugn så kan du ha den i mitten av ugnen på ungefär 130-150 grader i ca. 2 timmar.
Då får du en mjuk och saftig kyckling.
Håller med om att foliepaket blir väldigt bra.
Om man har lite mindre tid så fungerar 40 min i 225 grader bra, så brukar jag göra.
En favorit är annars kycklingfilé + (matlagnings)vin + citron + olja + vitlök + kryddor. Lägg kycklingen i en trång form och häll på vin så att det täcker upp till ca halva kycklingen. Ungefär 25 min i 200 grader. Det blir också riktigt saftigt.
MyungChul
2008-10-03, 16:12
Bräserad kyckling är ju gott annars.
Bräserad kyckling är ju gott annars.
Kör du med vin eller buljong eller något då?
MyungChul
2008-10-04, 09:31
Gärna båda delarna.
Massa gott rödvin, hönsbulle, mire poix, kryddor och vad man nu mer vill smaksätta med.
Gärna båda delarna.
Massa gott rödvin, hönsbulle, mire poix, kryddor och vad man nu mer vill smaksätta med.
+1
Blir riktigt fin smak när man kör den långa vägen och allt får släppa sina smaker!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.