Visa fullständig version : Kolhydrater före träning och tiden som går mellan måltiden och träningen
Black Star Abyss
2008-09-15, 20:53
Man ska ju äta mycket kolhydrater före träning, men jag undrar om man sedan bör se till att träna inom en viss tidsram efter denna måltid? Jag väntar själv t.ex. alltid 1-2 timmar efter maten till träning, annars får jag mjälthugg lika säkert som ett brev på posten. Men det är inga problem med detta eller? Eller bör man äta mycket kolhydrater mycket nära inpå? Det blir ju väldigt svårt just pga mjälhugget.
King Grub
2008-09-15, 20:57
Det är kolhydraterna du äter efter passet som används som bränsle nästa pass. En brakmåltid du ätit en timme före träning har inte ens lämnat magsäcken, och där ger den ingen energi, utan är bara en belastning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61473&highlight=glukospolymerer
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1929837&postcount=2
Black Star Abyss
2008-09-15, 21:00
Det är kolhydraterna du äter efter passet som används som bränsle nästa pass. En brakmåltid du ätit en timme före träning har inte ens lämnat magsäcken, och där ger den ingen energi, utan är bara en belastning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...lukospolymerer
Jag förstår. Inlägget du länkade till förtydligade det hela. Jag tar gainer direkt efter träning och äter en stor bra måltid inom 2 timmar efter varje träning, alltså är det bara fortsätta så förstår jag.
Ett tips är att äta något lättare ex fil och flingor innan passet.. det ger nog med mättnad för att man inte ska störas av hunger under passet men det belastar inte på samma sätt som en större måltid kan göra.. sen efter är det bara att ladda på :)
Vad äter ni en timme innan passet för att behålla hungern borta ?
Så inte lönt att sätta i sig kyckling ris 1 timme innan passet ? Så säg att man tränar klockan 5 så är det middagen vid 1 som ger en energi eller är jag ute och cyklar ?
Eddie Vedder
2008-09-16, 20:40
Vad äter ni en timme innan passet för att behålla hungern borta ?
Så inte lönt att sätta i sig kyckling ris 1 timme innan passet ?
Ingenting direkt, en kopp kaffe och sedan en proteindrink precis innan jag tränar. Två skopor pulver.
Men å andra sidan är jag aldrig hungrig då, det ser jag ju till att undvika genom att äta tillräckligt till lunch. Jag vet hur pass stor min lunch behöver vara för att jag inte ska vara jättehungrig 3-4 timmar senare.
Så säg att man tränar klockan 5 så är det middagen vid 1 som ger en energi eller är jag ute och cyklar ?
Det du åt dagen innan, dagen innan det och det du fyllde på musklerna med efter senaste passet för samma muskelgrupp också.
Men måltiden klockan 13 har i alla fall hunnit absorberas in i kroppen, det kan man gissa. Även om det förstås inte gäller 2000kcal från fullkornspasta med en stor laddnig gräddsås med bacon.
Men en normalbalanserad och "normalstor" måltid ja.:)
Jag presterar BÄTTRE med mat i magen, säg en timma innan. Blir varmare och inte lika loj.
Säkert en vanesak.
Black Star Abyss
2008-09-16, 21:03
Käkar en fet måltid 2 timmar före träning. Funkar toppen. Men när det gäller kondition finns det en hårfin balans, jag ska vara så tom i magen som möjligt utan att vara hungrig.
Eddie Vedder
2008-09-17, 00:39
Ingen har påstått att man inte kan prestera bra/bättre om man nyligen ätit. Klart man kan det.
Men det innebär fortfarande inte att det är den måltidens energi som finns i ens muskler.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.