Visa fullständig version : Möjligt fördelaktigt med extra insulin från kaffe?
King Grub postade för ett tag sedan en studie som visade att insulinutsöndringen från en måltid blev högre om man drack kaffe på maten. Jag äter dagens största måltid direkt efter mitt styrkepass, runt 1200kcal med säkert 40E% protein (Tallriken består nästan bara av kyckling :D). Skulle det då vara negativt att öka insulinutsöndringen efter denna måltid, eller skulle det kanske vara bättre för kolhydratsinlagringen och återhämtningen?
Nu kanske jag formulerat min fråga dåligt, men jag hoppas att de lärda och visa kan förstå mig.
King Grub
2008-09-15, 12:44
Koffein ökar glykogensyntesens hastighet, men det är inte pga insulinfrisättning.
Har för mig att du länkade en studie som visade på ökad insulinfrisättning, och har då dragit slutsatsen att det har varit den som ökat glykogensyntesen.
Frågan kvarstår, är det fördelaktigt för anabolism och återhämtning?
King Grub
2008-09-15, 12:59
Snabb glykogeninlagring är naturligtvis en fördel för återhämtning.
Insulin är inte nödvändigt för anabolism efter styrketräning i samband med aminosyreintag; dessa stimulerar proteinsyntesen maximalt på fastenivåer av insulin.
Eddie Vedder
2008-09-15, 13:13
En måltid på 1200kcal ger mer än tillräckligt med insulin som det är, både för glykogeninlagring och antikatabolism. Särskilt med så mycket kolhydrater och protein i måtliden.
Men att kombinationen koffein+kolhydrat visat sig positivt för glykogensyntes jämfört med enbart kolhydrat stämmer ju som sagt.:)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113140
Alltså är kaffe på maten bara bra i detta läge? Sounds great :)
Eddie Vedder
2008-09-15, 15:48
Alltså är kaffe på maten bara bra i detta läge? Sounds great :)
8mg koffein/kg kroppsvikt använde man i alla fall i studien. Så kaffe i motsvarande koffeinmängd om du vill åstadkomma samma effekt.:)
Och om sedan koffien från kaffe är direkt överförbart till koffeinsupplementering vet jag ju inte, att koffein från kaffe inte innebär samma ergogena effekt som från tillskott är i alla fall konstaterat.
8mg koffein/kg kroppsvikt använde man i alla fall i studien. Så kaffe i motsvarande koffeinmängd om du vill åstadkomma samma effekt.:)
Och om sedan koffien från kaffe är direkt överförbart till koffeinsupplementering vet jag ju inte, att koffein från kaffe inte innebär samma ergogena effekt som från tillskott är i alla fall konstaterat.
Nu börjar det bli tveksamt! Med koppen som jag dricker kommer jag förmodligen upp i 80-100 gram, inte 550 gram... Ibland tar jag en 200mg tablett innan gymmet, dvs 1.5 timme innan maten. Det blir fortfarande knappt 300 gram och en del ifrån kaffe. Well, bra effekt från 8mg/kgbw borde ju innebära att en någorlunda effekt kommer ifrån 1-4mg/kgbw. Nu blir det förvisso bara gissningar, men i värsta fall så är det bara gott med kaffet :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.