Visa fullständig version : Vilket elbolag?
Carolinew
2008-09-15, 07:15
Skall välja elbolag nu men har ingen aning om vad som är bäst. Har kollat runt lite på nätet, och enligt Compricer är Vattenfall billigast, men om man kollar på Göteborgs Energi är de mkt mkt billigare än Vattenfall... men det kan ju vara så att jag kollat helt galet, missat konstiga avgifter, skatter etc...
Så nu frågar jag er, kanske främst er i Gbg-området, vilket elbolag har ni och vad kostar det?
rememberence
2008-09-15, 07:19
http://elskling.se/ :hbang:
Carolinew
2008-09-15, 07:31
Hm, enligt dem är billigaste bolaget drygt 85 kr/kWh inkl moms, medan Göteborgs Energi säger att de tar 21,25 kr/kWh inkl. moms? :confused:
rememberence
2008-09-15, 07:46
Hm, enligt dem är billigaste bolaget drygt 85 kr/kWh inkl moms, medan Göteborgs Energi säger att de tar 21,25 kr/kWh inkl. moms? :confused:
Elskling kanske räknar med andra avgifter?
Det står kanske hur Elskling räknar på deras hemsida?
Det gjorde det: http://elskling.se/ineedtoknow.php
Carolinew
2008-09-15, 07:49
Elskling kanske räknar med andra avgifter?
Det står kanske hur Elskling räknar på deras hemsida?
Jo de räknar med andra avgifter så den totala kostnaden var egentligen 112kr/kWh, därför drog jag av allt förutom avgift+moms så jag kunde jämföra med GENAB.
Frågan är ju om GENAB har några andra konstiga skyhöga avgifter som inte står med... Det enda jag vet är en årskostnad för abonnemang på ca 400 kr.
Carolinew
2008-09-15, 07:51
Hm nu var det visst bara prova på pris hos Elskling också... det billigaste "icke prova på pris" var 120 kr/kWh och inte 112.
rememberence
2008-09-15, 07:53
Okej, ärligt talat så har jag ingen aning om hur Elskling är, jag tänkte att dem skulle vara bra för att ge en översikt :)
grondahl
2008-09-15, 07:59
Du betalar en rörlig del även i abonnemangsavgiften för överföring av el till din lägenhet. Så din total kostnad blir:
Fast abonnemangsavgift + överföringsavgift + förbrukningspris (den del som du kan förhandla om med olika leverantörer) + elcertifikat + skatt + moms.
bertbert
2008-09-15, 08:02
Precis, skilj på överföringsavgift och energikostnad.
Sen hoppas jag det vare öre/kWh. :)
grondahl
2008-09-15, 08:05
Edit:
Utan att ha orkat kolla på elskling så utgår jag från att de lägger samman iaf förbrukningspris+elcertifikat+skatt+moms till ditt pris som f-ö snarare är 1,12 kr/kWh
Carolinew
2008-09-15, 08:08
Uj herregud... alltså, så man skall betala både till Göteborgs energi plus valfritt Elbolag? Dvs först abonnemangs och överföringsavgift till GENAB och sen till exempelvis Vattenfall? Typ 125 + 25 öre/kWh + abonnemang?
Hjelp...
Carolinew
2008-09-15, 08:10
BTW, hur lång tid tar det från att man ringt bolaget till att de kan sätta på elen? Skulle vilja ha det redan idag :Virro
bertbert
2008-09-15, 08:26
Uj herregud... alltså, så man skall betala både till Göteborgs energi plus valfritt Elbolag? Dvs först abonnemangs och överföringsavgift till GENAB och sen till exempelvis Vattenfall? Typ 125 + 25 öre/kWh + abonnemang?
Hjelp...
Typ så ja.
kolla även http://www.kundkraft.se/
jag har varit medlem där i 2 år med lägre elkostnad än billigast som funnits på elpriskollen.
flowster
2008-09-15, 08:45
Mycket enklare att ringa elbolaget det gäller för att höra om deras priser, villkor och hur allt fungerar, så får du all fakta rätt.
Krokodil
2008-09-15, 08:46
Köp en andel i ett vindkraftverk, då får du köpa elen för ca 13 öre/KWh. Billigare än så är det svårt att hitta, dessutom gör du en insats för miljön. :)
Köp en andel i ett vindkraftverk, då får du köpa elen för ca 13 öre/KWh. Billigare än så är det svårt att hitta, dessutom gör du en insats för miljön. :)
Hur vet du att du får just din el från vindkraftverket då? Trodde all energi lagrades på samma ställe jag :(
Men billigt var det.
Krokodil
2008-09-15, 09:03
Hur vet du att du får just din el från vindkraftverket då? Trodde all energi lagrades på samma ställe jag :(
Men billigt var det.
Självklart kan man inte skicka bara vindkraftel till just ditt vägguttag, men om du köper en viss producerad mängd vindkraft så måste någon annan (smutsigare) produktion minska.
bear.flowertwig
2008-09-15, 11:32
Bytte just från Fortum till Skellefteå Kraft efter att ha gjort en jämförelse på Elskling. Halverar min årskostnad och gör fler samma sak blir det förhoppningsvis lite press på storbolagen. Hade inte Nordea smörat upp mig med en fin sparränta hade de också rykt av bara farten...
BTW, hur lång tid tar det från att man ringt bolaget till att de kan sätta på elen? Skulle vilja ha det redan idag :Virro
EON satte på min el samma dag som jag ringde och startade ett abbonemang. Men det kostade 500 kronor extra. Hade jag inte betalat det, så hade jag fått det dagen efter.
EON! billigast i Sverige.. :D
Med tanke hur lite det skiljer på slutsumman så känns det som det kvittar. Störst skillnad gör väl att välja ett bolag utan årsavgift. Själv har jag Vattenfall, mest pga att säljaren som ringde visste vad hon pratade om till skillnad från de andra som hört av sig.
Carolinew
2008-09-16, 14:43
Bör man välja fast eller rörligt pris? Är det typ som med räntor när det gäller elpriser, att det oftast blir billigast men även kan bli dyrare än fast?
Vad har ni?
Jag har kollat priserna ett antal gånger och billigast har alltid Uppsala El varit (spelar ingen roll var du bor). Rörligt är generellt sätt bäst men det finns inga garantier.
Hur går man tillväga för att köpa andelar i vindkraft?
Lillgrabben
2008-09-16, 15:26
Kan rekommendera följande sida: http://www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/min-berakning/
Vicotnik
2008-09-16, 16:02
kolla även http://www.kundkraft.se/
jag har varit medlem där i 2 år med lägre elkostnad än billigast som funnits på elpriskollen.
Även jag rekommenderar kundkraft. Jag har varit med i deras 12 månaders-upphandlingar sen 2002 och det funkar bra. Kanske att man kan hitta något billigare om man lägger ner en massa tid själv, men med kundkraft rullar det liksom bara på. De sköter allt det administrativa åt en och man får ett mail lite då och då med information om hur det gick i upphandlningen osv.
Näst intill inget jobb för min del, samtidigt vet jag att jag alltid sitter på ett hyfsat avtal.
Rörligt pris är billigast just nu då elpriserna är skyhöga, fastpris är egentligen bara dumt att teckna nu.
Då är det att leta reda på lägst påslag/admin-avgift (vad det nu kallas) det är den delen som företaget tar ut till sig själva, resten är skatter, inköpspris osv. som är samma för alla bolag.
Kundkraft har gjort detta till en idé som sålts in hos folk som inte är insatta (funkar ju i alla marknader tyvärr). Vinstpåslaget i dagsläget hos kundkraft är 9,50 inkl elcertifikat som är 6,06öre i dagsläget (9.5-6,06=3,44) det är alltså själva vinsten till kundkraft. Detta att jämnföra med tex vattenfall 3,6, EON 3.5, Fortum 2.9 alt 1.7 beroendes på förbrukning.
Strömmen som kommer hos dig är densamma oavsett vilket bolag du väljer, så det är priset du ska jaga.
Källa: Respektive bolags hemsida.
för att kunna veta vad du ska ha måste jag ställa ett par frågor.
Har sålt el åt flera bolag så jag har lite koll vill jag säga :)
Hur mycket förbrukar du?
Bor du i lägenhet eller villa, hur stor är lägenheten?
Vill du ha ett pris som är detsamma under flera år eller är du villig att ta upp o ner gångarna?
kan du något om el?
Kommer du att vara i kontakt med kundtjänst något?
Även jag rekommenderar kundkraft. Jag har varit med i deras 12 månaders-upphandlingar sen 2002 och det funkar bra. Kanske att man kan hitta något billigare om man lägger ner en massa tid själv, men med kundkraft rullar det liksom bara på. De sköter allt det administrativa åt en och man får ett mail lite då och då med information om hur det gick i upphandlningen osv.
Näst intill inget jobb för min del, samtidigt vet jag att jag alltid sitter på ett hyfsat avtal.
du kan få mycket bättre pris än med kundkraft.
KK är inte alls bra enligt min mening, men visst vill man låta det löpa på bara är det bättre än ett tsv pris!
Krokodil
2008-09-17, 06:27
Hur går man tillväga för att köpa andelar i vindkraft?Det finns många aktörer, O2 är en de större. http://www.o2.se/Page.aspx?id=141
Sir Anselm
2008-09-17, 07:27
Möregårdh?
Carolinew
2008-09-17, 16:39
Hur mycket förbrukar du? Ingen aning... men har ingen tvättmaskin iaf :D
Bor du i lägenhet eller villa, hur stor är lägenheten? Lägenhet på 32 kvadrat...
Vill du ha ett pris som är detsamma under flera år eller är du villig att ta upp o ner gångarna? Beror ju på... hur mycket det kan gå upp och ner så att säga. Vill ha så lågt pris som möjligt =P Villig att ta en liten risk för det.
kan du något om el? Inte ett skit...
Kommer du att vara i kontakt med kundtjänst något? Ingen aning men det är mycket möjligt, vill nog ha nån att ringa till iaf om jag får mysko fakturor med mysko avgifter som inte nån sagt nåt om innan (lite dåliga erfarenheter från telefonoperatörer *rolleyes* )
Sir Anselm
2008-09-17, 17:24
va?
Ha ha, nej det var inget, det lät som att du gått kommunikationsträning med en kille som heter Möregårdh. Nästan en exakt frasering som han använder, men det är han antagligen inte ensam om...
Hur mycket förbrukar du? Ingen aning... men har ingen tvättmaskin iaf :D
Bor du i lägenhet eller villa, hur stor är lägenheten? Lägenhet på 32 kvadrat...
Skulle gissa på 2000-2500kwh, men det kan vara lite högt
Vill du ha ett pris som är detsamma under flera år eller är du villig att ta upp o ner gångarna? Beror ju på... hur mycket det kan gå upp och ner så att säga. Vill ha så lågt pris som möjligt =P Villig att ta en liten risk för det.
Med en såpass liten förbrukning kan du gott ha rörligt pris, eventuella skillnader blir väldigt små... Tänk dig 200kwh i månaden, går priset upp 5 öre så innebär det alltså en ökning på fakturan med typ 15 kr, I think you'll live...
kan du något om el? Inte ett skit...
Det behöver man inte heller!
Kommer du att vara i kontakt med kundtjänst något? Ingen aning men det är mycket möjligt, vill nog ha nån att ringa till iaf om jag får mysko fakturor med mysko avgifter som inte nån sagt nåt om innan (lite dåliga erfarenheter från telefonoperatörer *rolleyes* )
Skulle tro att alla lite seriösare elbolag har en fullt godkänd kundservice...
kör på vattenfalls rörliga elpris.
Plusenergi AB
Rörligt Prova-På-Pris 6 mån.
3 mån bind.
112,38
öre/kWh, inkl. allt.
elskling.se
Kör på det i 6 månader sen kan du byta till Vattenfall som inte har någon fast avgift men som du får på plusenergi.
Det är vad jag rekommenderar.
Anselm, inte med han men har jobbat som coach så jag har gått kurser med en konsult tillsammans med mina kollegor :cool:
Sir Anselm
2008-09-17, 19:33
Plusenergi AB
Rörligt Prova-På-Pris 6 mån.
3 mån bind.
112,38
öre/kWh, inkl. allt.
elskling.se
Tror faktiskt att Plusenergi är på väg att försvinna. Det var ägt 50/50 av Göteborgs Energi och Vattenfall, och de har bestämt sig för att avsluta samarbetet.
Anselm, inte med han men har jobbat som coach så jag har gått kurser med en konsult tillsammans med mina kollegor :cool:
Aha, jag förstår. Ja som sagt, tror de flesta konsulter inom kommunikationsträning jobbar efter ungefär samma modell. Samtalstrappor och allt vad det är...
Sundsarn
2009-07-30, 21:08
Okej nu ska jag till att teckna elavtal har jag tänkt.
Hittills har jag haft ett tillsvidare-avtal med dinEl (tidigare plusenergi). Jag bor på 25kvm, lägenhet. Vet inte riktigt min energiförbrukning (har inte mina räkningar tillgängliga just nu), enligt dinEl så uppskattas min årsförbrukning till 2000kwh. Kostar för mig 250-300 kr varje månad och närmare 250 än 300. Jag betalar gärna några kronor extra för att få "grön el". Om det finns schyssta bolag lokalt (Gbg) så är inte det en nackdel även om jag inte tror att det gör någon större skillnad.
Rörlig/fast/kombinerat? *popcorn*
Jag har kikat runt lite grann på sidorna som nämnts tidigare i tråden men de flesta verkar bara fokusera kring priset. På Elsklingen kan man välja miljövänligare el men sen fårman inte veta hur det är mer miljövanligt osv. Jag vill gärna veta vad jag får så att säga.
Alltså: miljöprioriterat och vettig kundtjänst är viktigt tycker jag och så länge min elräkning inte höjs mer än kanske 20 kr så är jag nöjd. :)
Har sålt el åt flera bolag så jag har lite koll vill jag säga :)
Hur mycket förbrukar du? Ingen aning
Bor du i lägenhet eller villa, hur stor är lägenheten? Lägenhet på 75kvm med 1-2 datorer igång nästan 24/7 och en tvättmaskin som kanske går 1 gång i veckan?
Vill du ha ett pris som är detsamma under flera år eller är du villig att ta upp o ner gångarna? Hur stora kan skillnaderna bli måntro? Pratar vi nån hundring som kan sluta i flera tusen per år? :P Annars är risker lite kul.
kan du något om el? Njet
Kommer du att vara i kontakt med kundtjänst något? Det hoppas jag väl inte!
Får jag också joina? Ska flytta till lägenhet och bli sambo om 2v är det tänkt och har ingen större koll på elen öht ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.