handdator

Visa fullständig version : vad hände? insulinchock?

Status Quo
2008-09-14, 19:27
Idag klev jag upp efter 9 timmars sömn och åt cirka 1 dl mûsli och en dl mjölk. Kort därefter känner jag mig extremt trött och snurrig. Jag har svårt att hålla ögonen öppna, att gå rakt och jag känner också ett lätt illamående. För några timmar sen åt jag ytterligare en gång och samma inträffar. Jag känner av det ännu, dock ej lika kraftigt.

Igår åt jag väldigt lite, typ 1400 kcal och min förbränning borde ha varit runt 2000 (var väldigt inaktiv).

Vad är det som händer? Är oroad att jag fått diabetes eller nåt. Jag tog dock blodprov för bara några veckor sen och allt var ok.

jwzrd
2008-09-14, 19:32
Är det ett nytt märke av müsli för dig?

Status Quo
2008-09-14, 19:33
Nej. hur så?

xodd
2008-09-14, 19:37
Kvarstår problemet är det bara att gå till läkare. I värsta fall är det så att insulinproduktionen inte fungerar som den skall.

jwzrd
2008-09-14, 19:38
Nej. hur så?

Jag undrade över om det kanske handlade om en allergisk reaktion.

Status Quo
2008-09-14, 20:21
Jag undrade över om det kanske handlade om en allergisk reaktion.

Kom förresten på nu att detta var första gången jag drack mjölk från producenten Falköpings Mejeri. Jag har alltid druckit Arla förut. Kan det spela någon roll?

jwzrd
2008-09-14, 20:26
Kom förresten på nu att detta var första gången jag drack mjölk från producenten Falköpings Mejeri. Jag har alltid druckit Arla förut. Kan det spela någon roll?

Inte en aning. Ta ett glas bara mjölk nu och se om du får samma reaktion.

skaparn
2008-09-14, 20:31
Har du övervägt att dagen föregicks av ett relativt betydande energiunderskott och att de efter en lång fasta äter 1 dl musli med lite mjölk? Det skulle i sig kunna ge upphov till att du får liknande symptom (beroende på hur pass grava de var),

Status Quo
2008-09-14, 20:48
Har du övervägt att dagen föregicks av ett relativt betydande energiunderskott och att de efter en lång fasta äter 1 dl musli med lite mjölk? Det skulle i sig kunna ge upphov till att du får liknande symptom (beroende på hur pass grava de var),

Jag skrev med att jag hade ätit lite dagen innan just p.g.a av det att jag trodde att det hade med saken att göra. Jag har dock genomfört deffar där jag över lång tid legat på så lite som (behov-800) kcal/dag utan att uppleva något sånt här förrän jag slutat deffa och ätit en pizza eller dylikt. Därför blev jag väldigt förvånad nu.

Jag har för övrigt varit mer eller mindre trött hela dagen så symptomen är väl ganska grava skulle jag tro.

Scratch89
2008-09-15, 04:55
Det är svårt att veta utan en ordentlig undersökning, men det finns säkert flera anledningar.

- Mjölkproteinallergiker, eller en överkänslighet?
- Laktosintolerans?
- Nötallergiker?
- Har du diabetes eller nedsatt insulinkänslighet?

Sverker
2008-09-15, 05:57

Nej. Mjölk är mjölk, oavsett mejeri i Sverige.

Status Quo
2008-09-15, 15:04
Det är svårt att veta utan en ordentlig undersökning, men det finns säkert flera anledningar.

- Mjölkproteinallergiker, eller en överkänslighet?
- Laktosintolerans?
- Nötallergiker?
- Har du diabetes eller nedsatt insulinkänslighet?

Hej före detta granne. Jag har aldrig haft problem med mjölk, laktos eller nötter. Sådana problem kan väl knappast uppkomma vid 20 års ålder? Därför gissar jag att problemet ligger i insulinkänsligheten. I dag åt jag en normal portion fisk och potatis. Det dröjde inte länge innan det kändes som att jag hade syrebrist i hjärnan typ. Blev tvungen att dricka en cola för att orka med att lyssna på föreläsningarna. Borde jag uppsöka läkare? Finns det någon man själv kan göra, kanske äta mat med längre insulinindex?

King Grub
2008-09-15, 15:07
Borde jag uppsöka läkare?

Ja. Den mat och mängderna du beskriver ger inte problemen du också beskriver, om man är frisk. Oavsett insulinkänslighet.

Du beskriver helt normal mat, men helt onormala reaktioner.

Angel
2008-09-15, 19:42
Kolla ditt blodsocker bara då?

Status Quo
2008-09-15, 19:45
Kolla ditt blodsocker bara då?
Läkaren kollade mitt blodsocker för 2 veckor sen och det var ok. Kan man testa det själv på nåt sätt?

Scratch89
2008-09-15, 21:31
Det går att kolla sitt eget blodsocker, men om man inte riktigt är säker på hur man ska göra kommer det att ge en rejäl felmarginal.

EDIT: Hej förresten! Allt bra på Kemivägen? :)