handdator

Visa fullständig version : Dricka vin själv

MrFit2002
2008-09-13, 15:53
Lite nyfiken hur många här som anser att det är okej att dricka en flaska vin i sin ensamhet och sen gå ut? Eller inte gå ut?:cool:

Mental
2008-09-13, 15:57
En flaska låter lite mycket, men det händer väl att man tar en öl, drink eller ett glas vin hemma i lägenheten ibland. Oftast till mat/film/musik

flowster
2008-09-13, 15:58
Lite nyfiken hur många här som anser att det är okej att dricka en flaska vin i sin ensamhet och sen gå ut? Eller inte gå ut?:cool:
Du bestämmer väl själv om det är okej. Kan ju låta lite ensamt, varför inte dela den med någon? Brukar smaka bättre då ;)

Psychological
2008-09-13, 16:01
Jag går aldrig ut nuförtiden . Men efter en hård arbetsvecka så belönar jag mig oftast med ett sexpack öl framför tvn . Sen jobbar jag 4 - skift och på den lediga veckan så drar man väl i sig en låda rött mellan mån - lör , oxå framför tvn eller datorn :)

sissa
2008-09-13, 16:08
Bara för att ett av "symptomen" på att man har alkoholproblem är att man inte skyr att dricka ensam eftersom drickandet i sig är det viktigaste betyder inte att om man dricker ensam så får man alkoholproblem. Så ja, det är okej.

Eller ur vilken aspekt skulle det eventuellt inte vara okej menar du?

MrFit2002
2008-09-13, 16:17
Bara för att ett av "symptomen" på att man har alkoholproblem är att man inte skyr att dricka ensam eftersom drickandet i sig är det viktigaste betyder inte att om man dricker ensam så får man alkoholproblem. Så ja, det är okej.

Eller ur vilken aspekt skulle det eventuellt inte vara okej menar du?

Jag menar inte att det inte skulle vara okej, är bara lite nyfiken på vad folk i allmänhet tycker. Jag själv tycker att det e helt ok att chilla själv med en flaska vin och lite soft music:)

stevebc
2008-09-13, 16:19
Självklart är det okej. Tror jag har förfestat mer eller mindre själv den senaste tiden faktiskt. Man blir inte lika taggad, å andra sidan får man själv välja musiken.

JustinCredible
2008-09-13, 16:23
Det hänger väl på vad själva anledningen att du dricker är. Går man ut efteråt är det inget konstigt alls, går man inte ut blir det kanske lite konstigare men beror fortfarande på själva anledningen.

Einar
2008-09-13, 16:28
Det hänger väl på vad själva anledningen att du dricker är. Går man ut efteråt är det inget konstigt alls, går man inte ut blir det kanske lite konstigare men beror fortfarande på själva anledningen.

Man kanske bara gillar att dricka vin till maten? För att det är gott d v s.

MrFit2002
2008-09-13, 16:32
Självklart är det okej. Tror jag har förfestat mer eller mindre själv den senaste tiden faktiskt. Man blir inte lika taggad, å andra sidan får man själv välja musiken.

Det är ganska skönt, eller hur?:cool:

JustinCredible
2008-09-13, 16:34
Man kanske bara gillar att dricka vin till maten? För att det är gott d v s.

Det var alltså ett exempel på en normal anledning ja. Fast dricker man en hel flaska till maten så vetefan

gatewarden
2008-09-13, 16:34
Att dricka ensam ser jag inget fel på, men oftast är en god flaska vin för mycket att förtära ensam.

1-2 glas brukar vara lagom IMO. Smuttar ofta på lite god whisky om jag inte har något att göra en fredag eller lördag.

joriice
2008-09-13, 16:36
Det låter åt helskotta, jag kan inte ens dricka ett glas.

Öl går däremot bättre.

Evensar
2008-09-13, 16:37
Jag kan utan vidare öppna en flaska vin tex en fredag efter jobbet och sitta sippa på den till en film eller bara slösurfa vid datorn om inget annat händer. Brukar väl vara slut vid 00:00-01:00 om den tar slut dvs annars spar jag och har till maten dagen efter. :)

Rex
2008-09-13, 16:39
1 flaska själv är lite alkis varning.. om ett par glas är väl helt okej om man tycker att det är gott.

PowPow
2008-09-13, 16:42
1 flaska själv är lite alkis varning.. om ett par glas är väl helt okej om man tycker att det är gott.

Jag tänker också så. Fast egentligen är det väl fel. Jag menar, man höjjer väl inte alkisflaggan om man ser någon dricka en flaska vin i sällskap. Varför gör man då det när någon dricker en flaska själv?

Jag ser inget problem i det. Jag hade dock inte gjort det själv. Men det är mest för att jag blir så sällskapssjuk av alkohol. Hade antagligen gått över till en polare efter halva flaskan :)

Förfesta själv är ju förövrigt guld. Eller rättare sagt för-för-festa.

MrFit2002
2008-09-13, 17:00
Jag tänker också så. Fast egentligen är det väl fel. Jag menar, man höjjer väl inte alkisflaggan om man ser någon dricka en flaska vin i sällskap. Varför gör man då det när någon dricker en flaska själv?

Jag ser inget problem i det. Jag hade dock inte gjort det själv. Men det är mest för att jag blir så sällskapssjuk av alkohol. Hade antagligen gått över till en polare efter halva flaskan :)

H:cool: åller med

Roosen
2008-09-13, 18:21
En flarre är väl lite overkill..
Jag tar gärna en whiskey eller två till kaffet om jag sitter hemma å har det tråkigt.

shadowfire
2008-09-13, 18:44
En flaska är väl 4 glas eller ngt, så om man drar i sig den på en timme så nja, annars är det inte så blodigt. Sprättar man en flarra runt 18-snåret en fredag och småsippar till lite film osv fram till midnatt, så är 4 glas vin på 6 timmar inget konstigt i mina ögon. Vin är gott, antingen rosévin på balkongen sommartid eller rödtjut i biosoffan vintertid. Inte att förakta.

mela
2008-09-13, 19:28

+1

Medan man gör sig iordning typ. Riktigt nice.

David86
2008-09-13, 21:53
Frågan är väl mer hur ofta du häller i dig den där flaskan i din ensamhet.

machine gun
2008-09-13, 21:58
Det är väl helt ok. Så länge det inte är varje dag dvs, då kanske man ska ta sig en funderare.

För mig har dock alkohol en väldigt stark social koppling, så det är extremt sällsynt att jag dricker när jag är själv. Enda gångerna det hänt har varit i stil med att jag tagit en öl medan jag gjort mig i ordning innan nån fest. För-för-fest eller vad det nu kallades :D

tjabon
2008-09-13, 22:30
Min spontana reaktion är att en frånskild hemmafru dricker vin själv.
Köp ett flak öl istället, för bövelen !!!

novaline
2008-09-13, 22:40
Det är väl helt ok. Så länge det inte är varje dag dvs, då kanske man ska ta sig en funderare.

För mig har dock alkohol en väldigt stark social koppling, så det är extremt sällsynt att jag dricker när jag är själv. Enda gångerna det hänt har varit i stil med att jag tagit en öl medan jag gjort mig i ordning innan nån fest. För-för-fest eller vad det nu kallades :D

+1

Pepsi Max är så mycket godare.

AlexGBG
2008-09-13, 23:08
helt okay tycker jag, en flaska är ju för de flesta betydligt mindre än vad man hade druckit en kväll på krogen :)

jag kan uppskatta att laga lite god mat, dricka gott vin, bli lite lullig och bara njuta av ensamheten och det goda vinet, eller som ikväll, irish coffe :)

Nordenator
2008-09-13, 23:52
En guinness eller två på fredagskvällen däremot är episkt, oavsett om man har umgänge eller inte. En flaska vin känns lite mycket dock, men att ta ett eller två glas är helt okey i min värld - men det blir öl för min del.

Mmm.. guinness.. (:

Huffo the A-LagaRe
2008-09-14, 00:14
Ett helrör explorer låter bättre i mina öron.

Alexton
2008-09-14, 00:36
Brukar öppna en flaska rött när jag kommer hem på lördagen efter ha jobbat. Låter det lufta en timme till 15-16 tiden, sen dricker man det under eftermiddagen kväll. Perfekt till en god bit kött. Sen har man alltid alternativet att gå ut med vännerna senare, att hetsdricka är inget för mig så de flesta förfester faller bort.

omnibus
2008-09-14, 02:53
En flaska rött på en kväll är inget märkvärdigt anser jag, korka upp den lagom till matlagningen och njut sedan hela kvällen...

Eddie Vedder
2008-09-14, 04:39
Om jag skulle dricka en hel flaska skulle jag bli kanonfull. Och att bli kanonfull ensam hemma känns ju lagom bortkastat.:D

Precis som PowPow blir jag ju sällskapssjuk av alkohol och på den tiden jag drack älskade jag också att för-förfesta med de första ölen/groggarna hemma på kammaren, lyssnandes till favoritmusiken för mig själv.

Men efter kanske 1-2 timmar drog jag ju sedan vidare. Men alkohol i ensamhet är i sig inget fel, inget fel alls. Inte en hel flaska vin heller. Bara det att JAG inte skulle göra det, och det handlar inte om mängden i sig utan snarare tanken på att bli väldigt full helt ensam och sedan gå och lägga sig typ.

Så om jag ska summera så är det väl så att på den tiden jag drack så var FYLLA ensam otänkbart, men inte alkohol ensam. Och om jag då hade pallat en flaska vin utan att bli askalas så hade det ju varit ett alternativ under för-förfesten. Gärna tittandes på en live-DVD med Pearl Jam eller så.*cupid*

spoonchest
2008-09-14, 07:08
Frågan är väl mer hur ofta du häller i dig den där flaskan i din ensamhet.

+1
Ser inga problem med att dricka i ensamhet. Varningssignalerna borde ju ljuda om man tvångsmässigt ska ut och "partaja" varenda helg, bara för att man inte vet bättre.. I denna grupp kan man dela in halva sveriges 18-20 åringar.
Men men, man kan ju tydligen inte få alkoholproblem om man dricker på helger och med kompisar.. oavsett hur mycket man bälgar i sig.

Själv kan jag öppna mig en vinare när lusten faller mig in, vardagar som helger, ensam som på fest.
(händer inte speciellt ofta bara.)

spoonchest
2008-09-14, 07:20
För mig har dock alkohol en väldigt stark social koppling,

Det tror jag det har för alla. Går man på en fest utan och dricka är det bäst att man har med sig en lapp hemifrån, inga ursäkter förutom "nej tack jag kör"
duger. Man kommer inte undan med "nejtack, jag känner inte för det.".. Lika drygt är det när nån kommer fram på fester med "Vafan, är du nykter?"
Bara för att man inte är aprak.. :smash:

Nina L
2008-09-14, 07:28
Om jag skulle dricka en hel flaska skulle jag bli kanonfull. Och att bli kanonfull ensam hemma känns ju lagom bortkastat.:DLogga in på Kollo. Det kan inte bli annat än succé!!1

machine gun
2008-09-14, 07:32
Det tror jag det har för alla. Går man på en fest utan och dricka är det bäst att man har med sig en lapp hemifrån, inga ursäkter förutom "nej tack jag kör"
duger. Man kommer inte undan med "nejtack, jag känner inte för det.".. Lika drygt är det när nån kommer fram på fester med "Vafan, är du nykter?"
Bara för att man inte är aprak.. :smash:

Bäst är när man får den här:

Bekant: Vill du ha en öl?
Jag: Nej tack, det är bra för min del
Bekant: Är du gravid?

*rolleyes*

Detta var för övrigt en vanlig vardagskväll. Fast om jag säger att jag inte vill dricka, så accepterar folk det. Värre var det när man var tonåring. Fast då var jag inte precis den som spottade i glaset å andra sidan :D

spoonchest
2008-09-14, 07:39
Bäst är när man får den här:

Bekant: Vill du ha en öl?
Jag: Nej tack, det är bra för min del
Bekant: Är du gravid?

Jag vet, min flickvän brukar känna den pressen också när hon ska på typ tjejkväll.
"Orkar inte dricka ikväll"
"Men gör inte det då"
"Nä, en öl måste jag iaf ta, annars kommer det ryktas om att jag är med barn..."
Herregud.:MrT:

machine gun
2008-09-14, 07:45
Jag vet, min flickvän brukar känna den pressen också när hon ska på typ tjejkväll.
"Men gör inte det då"
"Nä, en öl måste jag iaf ta, annars kommer det ryktas om att jag är med barn..."
Herregud.:MrT:

Jag brukar köra med:

"Nej tack, jag ska springa marathon om en vecka"

Då får man nåt att prata om också :D

Faktum är att de gånger jag velat vara nykter och inte sagt något om det är det inte ens någon som märkt något. Jag tror att många som inte vill dricka hypar upp sitt beslut alldeles för mkt.

Nina L
2008-09-14, 07:59
"Men gör inte det då"
Herregud.:MrT:Och du tror på henne? :D

hultman
2008-09-15, 09:36
Och du tror på henne? :D

Och att det bara är en öl? :D

mangs
2008-09-15, 10:18
Att dricka alkohol i ensamhet verkar vara ett känsligt ämne rent generellt. vad är det folk är oroliga för, att klassas som alkoholist eller som en utomstående utan socialt umgänge? Jag tror snarare det är det sistnämnda eftersom alkohol är så starkt förankrat som en sällskapsdryck.

När det gäller alkoholism tror jag snarare att det är anledningen till varför man dricker än hur man gör det som är avgörande. Dricker man för att man tycker det är gott, festligt, trevligt, mysigt, skönt, avkopplande whatever så tycker jag det är ok så länge det inte sker för ofta, Gör man det däremot pga att min vill dämpa sorg, ångest eller ännu värre bara för att man känner att man inte kan vara utan det i en given situation då bör man höra varningsklockorna ringa. Jag har folk i min närhet som långt ifrån gemenne mans ögon inte skulle kunna klassas som alkoholister då de har ett normalt liv, sköter sitt jobb etc. men inte kan vara utan en öl/grogg vid ett specifikt tillfälle, de måste helt enkelt ge sig själva denna belöning. Inget märkvärdigt med detta då det bara handlar om en liten mängd alkohol, eller? Faran ligger snarare i att om de så starkt förknippar den givna situationen med alkohol att de inte längre kan/vill vara utan.

Åter till frågan, att dricka lite öl/vin/sprit i sin ensamhet då och då tycker jag är helt ok, dock är det för mig som för många andra att man blir mer sällskaplig med alkohol. De gånger jag druckit själv har de oftast varit som en för-för-fest medan jag gjort mig i ordning för utgång och faktum är att många av dessa situationer är de jag så här i efterhand kommer ihåg som extra sköna stunder. :)

Man dricker något gott och blir lite sådär lagom välmående. En öl i duschen, något glas vin till maten etc. Man lyssnar på sin favoritmusik och laddar inför en höjdarkväll, det ökade självförtroendet gör att man kanske mår bättre etc. Sedan drar man iväg till den riktigta förfesten, skönt att komma ut i den friska luften när man är lite så där lagom och veta att man har hela kvällen framför sig.

Skulle jag däremot av gammal vana varje lördag korka upp en flaska vin bara för sakens skull, skulle jag då en lördag skippa detta, skulle det kännas jobbigt och tomt då skulle jag börja fundera.

spoonchest
2008-09-16, 13:16
Och du tror på henne? :D

Faktiskt. hon är inte den som dricker mer än fyra fem öl på en kväll ändå så. nog om det.:)

denpa
2008-09-16, 13:31
Jag menar inte att det inte skulle vara okej, är bara lite nyfiken på vad folk i allmänhet tycker. Jag själv tycker att det e helt ok att chilla själv med en flaska vin och lite soft music:)

Mee too.