Visa fullständig version : Tennis - hur överleva?
Cartwright
2003-06-25, 15:31
Det är nu 4:e dagen sedan jag blev förnedrad på tennisbanan, och jag har fortfarande ont i hela kroppen (nästan). Jag kände inte så mycket medan jag spelade, bara en aning i slaghanden mot slutet av matchen. Redan senare samma dag hade jag dock väldans ont i handen, knäna och fötterna. Mest ont gjorde det i knät, på utsidan/undersidan. Antar att det är något ledband som är upprört. Jag känner nu att det är påväg att bli bättre, så någon större fara är det väl inte.
Jag undrar dock hur detta hade kunnat undvikas. Tennis innebär ju en väldans massa snabba vändningar och rusher som jag inte är van vid, och som vanligt får man väl förvänta sig lite värk när man gör något man är ovan vid. Vågar jag spela igen när värken har lagt sig, och vågar jag styrketräna innan?
Finns det någon tennisspelare här?
Hur du undviker det ? Du tränar på det så klart, kanske lite sent för den här säsongen men det kommer väl fler somrar.
Löpmässigt, Spring i ganska låg fart i samma rörelsemönster som du har när du spelar tennis. Öka farten gradvis så att du når ungefär samma hastighet som när du spelar på riktigt.
Eller
Klockan. Rita upp en cirkel och sätt ut "klockslagen" spring sen efter eget huvud eller på order av någon annan till de olika klockslagen och sen tillbaka till mittpunkten på cirkeln. Öka farten tills du når den fart du har när du spelar även här.
Klockan går att använda till många olika sporter men man får variera cirkelns diameter så att den passar in längdmässigt på den sport man vill träna inför.
eller så sänker du bara tempot när du spelar tennis nu i början för att senare kunna öka.
Fredszky
2003-06-25, 21:41
...bara ta det lite lugnt första matcherna!
Jag har spelat racketsporter hela livet, badminton, squash och lite tennis. Symptomen du beskriver känner jag mycket väl igen. Beror enbart på att du inte är van/tränad. Får det själv om jag inte spelat på några månader. Det enda är att spela mera. Om några gånger är kroppen van och du kommer inte känna nåt direkt.
Men jag håller med inläggen innan. Springa och sånt är aldrig fel, för att inte tala om idioten, den är grym :D
Cartwright
2003-06-25, 22:32
Det var visa ord!
Dock blir man ju lite irriterad när man anser sig vara vältränad, men blir helt immobiliserad av en lugn tennismatch:insane:
I morgon blir det styrketräning dock. Tillbaka på ask-eskilstuna över sommaren.
Survivor
2003-06-26, 07:12
Originally posted by Cartwright
...blev förnedrad på tennisbanan,...
:laugh:
Hehe jag tvivlar inte på att du är vältränad :bpump:
men när man spelar tennis och dyl aktiverar man massa småmuskler och belastar muskelfästen och sånt, som man inte når med marklyft och bärkpress.
Jag lirade mycke tennis när jag var mindre. Se till o värm upp riktigt ordentligt innan så undviker du sträckningar. Efterhand kommer kroppen att vänja sig :thumbup:
Cartwright
2003-06-26, 13:07
Originally posted by Survivor
:laugh:
Av en ectomorf amatörgolfare dessutom. Hedern kändes avlägsen den dagen...:cryout:
heltzonicka
2003-06-26, 23:39
hur överleva tennis?
SKIT I DEN!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.