Visa fullständig version : Hur många ägg per dag?
Ex nihilo
2008-09-12, 23:51
Jag är medveten om att det finns trådar om detta men sökmotorn verkar paj då jag inte får några träffar oberoende av vilket sökord jag använder.
Nåja, hur många hela ägg kan man äta utan att oroa sig för kolesterolet? Alla tjatar på mig att jag äter för många ägg men jag säger att det är skitsnack för dessa studier som visat detta är från nittiotalet och daterade idag, men nu sa en kille på gymmet att detta var skitsnack. Hur är det?
Och får man äta hur många äggvitor man vill?
Eddie Vedder
2008-09-13, 00:00
Officiella rekommendationser säger ju ett om dagen. Personligen skulle jag dock inte ägna den rekommendationen en sekunds åtanke utan äter gärna två-tre ägg per dag.
Jag skulle inte oroa mig för fem öre om jag åt ännu fler heller.
Nu tänker jag inte sitta här och låtsas "veta" men jag kan utgå från mig själv och tror inte det minsta på att stor äggkonsumtion är skadlig. Snarare är ägg så extremt näringsrikt och optimalt så det vore skam att undvika det i tron att man gör hälsan en tjänst.
Ex nihilo
2008-09-13, 00:08
Eddie Vedder till undsättning ännu en gång. :D
Då går jag ner och steker mig en omelett på 4 hela ägg och ett var äggvitor utan dåligt samvete.
Edit: Hur var det med äggvitor? Det är väl själva gulan som är kontroversiell va?
Eddie Vedder
2008-09-13, 00:10
http://www.medscimonit.com/fulltxt.php?ICID=470141
Regular egg consumtion does not increase the risk of stroke and cardiovascular disease. Med Sci Monit. 2007;13(1): CR1-8
Edit: Hur var det med äggvitor? Det är väl själva gulan som är kontroversiell va?
Äggvitan är i stort sett bara vatten och protein. Även en liten mängd av vissa mikronutrienter men det mesta av värde finner du i gulan. Både smaken och nyttigheterna.:thumbup:
Ex nihilo
2008-09-13, 00:14
Ja men dåså, gillar inte idén med att slänga mat. Tack för bra svar!
Black Star Abyss
2008-09-13, 01:06
Ätit 2-3 ägg om dagen på morgonen i säkert två år... hur fint som helst. Det är bra kolesterol i ägg.
Eddie Vedder
2008-09-13, 05:38
Det är bra kolesterol i ägg.
Kolesterol är kolesterol. Finns inget som är bra eller dåligt på olika sätt. Det man lite slarvigt kallar "det onda kolesterolet" respektive "det goda kolesterolet" är inte en fråga om olika kolesterol utan olika egenskaper hos kolesteroltransporterande lipoproteiner.
Ämnet kolesterol är alltid detsamma, det är alltid livsnödvändigt för oss och tillverkas dagligen av kroppen själv. En egensyntes som regleras beroende på mängden dietärt kolesterol, högre dietärt intag innebär en nedreglerad egensyntes och vice versa.
Såhär har jag bland annat skrivit i en annan tråd där en medlem undrade över vad som höjer och sänker kolesterolnivåer i blodet:
Det är fel att bara prata om att sänka kolesterolet. Ens kolesterolnivåer i blodet bör förekomma i en gynnsam kvot bundet till lipoproteinerna LDL och HDL.
Dom kallas ofta för "Det onda kolesterolet" (LDL) respektive "Det goda kolesterolet" (HDL), men det är alltså två olika sorter lipoproteiner med olika densitet. Olika mängder protein, olika mängder kolesterol och olika mängder triglycerider är bundna till dessa lipoproteiner och de har även olika egenskaper och funktioner. Det finns även VLDL, LPL och kylomikroner (vilka även transportera fettlösliga vitaminer). Samtliga dessa har sina egenskaper och livsviktiga funktioner men kan förekomma i olika grad i våra kärl. Dessa förhållanden kan vara mer eller mindre gynnsamma ur hälsosynpunkt.
Faktorer som påverkar negativt är t.ex. ogynnsam hereditet, långvarig stress, rökning, fysisk inaktivitet och dåliga kostvanor.
4-10 hela råa ägg om dagen.
4-10 hela råa ägg om dagen.
Råa ägg ser jag bara nackdelar med, stek eller koka dom istället.
Ex nihilo
2008-09-13, 13:20
Råa ägg ser jag bara nackdelar med, stek eller koka dom istället.
Håller med, finns bara fördelar. Råa ägg försämrar proteinupptaget och ökar riskerna för salmonella.
Scratch89
2008-09-13, 14:30
Ägg är världens bästa livsmedel. Ät, fast som vanligt så är det väl ingen nackdel att äta med måtta. Kolesterolet ska man inte behöva oroa sig för om man håller sig på mattan. De flesta som tänker på sin kost brukar få i sig stora mängder växtsteroler som på sätt och vis jämnar ut oavsett.
Ämnet kolesterol är alltid detsamma, det är alltid livsnödvändigt för oss och tillverkas dagligen av kroppen själv. En egensyntes som regleras beroende på mängden dietärt kolesterol, högre dietärt intag innebär en nedreglerad egensyntes och vice versa.
Fanns det inte studier som visade att kolesterol i maten inte hade någon inverkan på blodets kolesterol? (förutsatt att man är frisk)
Eddie Vedder
2008-09-13, 18:18
Fanns det inte studier som visade att kolesterol i maten inte hade någon inverkan på blodets kolesterol? (förutsatt att man är frisk)
Det gör det säkert. Den jag själv postade antyder ju delvis det. Men det handlar alltså om att det inte inverkar negativt på ens värden.
Att det påverkar kolesterolsyntesen har jag aldrig läst något som ifrågasätter. Den regleringen är ju antagligen bara fördelaktig.
Fast jag vet inte riktigt vilken av dessa du syftar på nu.
3 ägg/dag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75799&highlight=kolesterol
1 ägg/dag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1991632&postcount=11
Det gör det säkert. Den jag själv postade antyder ju delvis det. Men det handlar alltså om att det inte inverkar negativt på ens värden.
Att det påverkar kolesterolsyntesen har jag aldrig läst något som ifrågasätter. Den regleringen är ju antagligen bara fördelaktig.
Fast jag vet inte riktigt vilken av dessa du syftar på nu.
Jag kom ihåg det som att HDL/LDL inte ändrades av kostens innehåll. Jag kan förlite för att diskutera vilka mekanismer som ligger bakom...
Eddie Vedder
2008-09-13, 18:38
Jag kom ihåg det som att HDL/LDL inte ändrades av kostens innehåll. Jag kan förlite för att diskutera vilka mekanismer som ligger bakom...
Okej.
Jag var bara lite osäker på om det var en fråga om vad som stod i citatet eller om frågan gällde påverkan LDL/HDL. Och nu vet jag att du menade det senare, alltså inte det som stod i mitt citat vilket handlade om kroppens egna kolesterolhomeostas.:)
Jag kan också på tok för lite. Vem kan för övrigt inte för lite om det här? Det debatteras ju friskt än idag och det finns ju än sålänge bara en försiktighetsprincip som det förefaller. Det är inget fel i det heller. Även om jag själv är övertygad om vad JAG tror och aldrig skulle oroa mig även om jag åt ännu fler ägg.
Ex nihilo
2008-09-14, 00:15
3 ägg/dag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75799&highlight=kolesterol
1 ägg/dag:
Men shit hur är det egentligen? Ska jag börja käka äggvitor istället? Tror inte någon kan ge ett bra svar på den frågan av vad jag har läst så jag tar det säkra före det osäkra - kalla mig paranoid.
Eddie Vedder
2008-09-14, 03:57
Men shit hur är det egentligen?
Om det hade varit konstaterat så hade du ju fått svar. Ägg är gott, ägg är sjukt nyttigt.
Ät dina ägg, kära nån.;) Det måste väl finnas någon mellanväg mellan att trycka i sig 10 om dagen eller utesluta det?
Och jag tycker inte studien känns lika övertygande som du heller. Den andra som Racso länkar till är ju exakt samma som jag och antyder att fler än 6 ägg per vecka förefaller ofarligt.:)
1 ägg/dag:
Den studien har jag ju redan länkat till.:)
Scratch89
2008-09-14, 09:59
Det är lustigt. Om tio inlägg säger att ägg är det bästa livsmedlet, men ett inlägg säger att det finns en möjlig risk att det kanske höjer något negativt värde, så lyssnar den stora skaran på det sista inlägget.
King Grub
2008-09-14, 10:01
Om tio inlägg säger
Ja, vem vill basera sina potentiellt hälsopåverkande beslut på random foruminlägg, majoritet eller inte?
Jag skulle inte med någon tvärsäkerhet påstå att det är oskadligt på sikt att vräka i sig obehärskat med äggula dag efter dag.
Scratch89
2008-09-14, 10:53
Jag skulle inte med någon tvärsäkerhet påstå att det är oskadligt på sikt att vräka i sig obehärskat med äggula dag efter dag.
Det skulle inte jag heller, men däremot så kan man väl använda försiktighetsprincipen. Även fast man äter mycket ägg så blir det ju inte varje dag, och precis som med allt annat så är lagom (nästan) alltid bäst.
Att börja kasta gulan för att man eventuellt kan få en förhöjd riskfaktor tycker jag är dumt, särskilt om man, som jag har fått uppfattningen, bara äter ett par enstaka ägg om dagen, om ens det.
Gastrocnemius
2008-09-14, 11:03
Jag brukar äta 5 ägg om dagen ungefär, det är nice.
Vad kostar egentligen en platta ägg?
Scratch89
2008-09-14, 11:05
Vad kostar egentligen en platta ägg?
Runt 35 kr för 20 stora (67-76 gram, typ) ägg på Coop Forum. Blir nästan 2 kr ägget.
Ex nihilo
2008-09-14, 12:21
Jag brukar äta 5 ägg om dagen ungefär, det är nice.
Jag käkade 6-7 hela ägg varje dag men slutade igår och började imorse ersätta med äggvita. Jag äter givetvis fortfarande gulan men håller det nere till 2 om dagen. Fan nu försvann mycket billiga kalorier.
Omelett på tre ägg + fyra äggvitor = smarrig frukost :)
Eddie Vedder
2008-09-14, 12:38
Fan nu försvann mycket billiga kalorier.
Om det är energin du känner går förlorad så finns det ju ännu billigare alternativ än äggula, allt som är väldigt fett är ju kaloririkt och fett är billigt som bara den.
Det du går miste om när du slänger gula är ju mängder av mikronutrienter samt en ansenlig mängd högkvalitativt protein. Därmed inte sagt att en välbalanserad kost inte kan kompensera för det utan problem heller.
Dessutom är faktiskt inte emulsionssåser sådär jättesvåra att göra så om du känner att bortkastad gula är bortkastade pengar kan du ju försöka göra egen beasås eller egen majonnäs t.ex.:)*drool* Jag som är tämligen oduglig i köket har t.o.m. lyckats fixa hollandáisesås i micron och den blev bra.:)
Jag käkade 6-7 hela ägg varje dag
Jag åt också väldigt mycket ägg under en månad eller så - över 30 per vecka tror jag. Men skulle inte få för mig att fortsätta äta så mycket året om. Människan är allätare och ska ha olika typer av föda. Finns ett bra skräckexempel på en hälsovetarklass som fick för sig att just morötter är himla nyttigt. De åt tills de blev orangea och fick dessutom något hälsoproblem - minns inte vad det var.
Runt 35 kr för 20 stora (67-76 gram, typ) ägg på Coop Forum. Blir nästan 2 kr ägget.
En platta är 30 ägg.
Eddie Vedder
2008-09-15, 06:30
De åt tills de blev orangea och fick dessutom något hälsoproblem - minns inte vad det var.
Att man blir orange i huden är helt ofarligt. "Hälsoproblem" kan man ju få av flera orsaker, måste ju inte ha varit en följd av morotskonsumtionen. Eller så köpte alla morötter från samma ställe och råkade köpa dåliga morötter som det blev matförgiftade av kanske?;)
Scratch89
2008-09-15, 08:12
En platta är 30 ägg.
Vad har det med saken att göra? Min förpackning är på 20 st.
Eddie Vedder
2008-09-15, 08:29
Det här vart en epidemiologisk studie som undersökte samband mellan äggkonsumtion och hjärt- kärlhälsan.
Mer än ett ägg per dag innebar ingen ökad risk hos friska män eller kvinnor. Mer osäkert för diabetiker dock. Varför vet jag inte, det kan bero på många saker och behöver definitivt inte ha med äggkonsumtion att göra utan andra aspekter för vad som påverkar hälsan när man är diabetiker.
Results We documented 866 incident cases of CHD and 258 incident cases of stroke in men during 8 years of follow-up and 939 incident cases of CHD and 563 incident cases of stroke in women during 14 years of follow-up. After adjustment for age, smoking, and other potential CHD risk factors, we found no evidence of an overall significant association between egg consumption and risk of CHD or stroke in either men or women. The relative risks (RRs) of CHD across categories of intake were less than 1 per week (1.0), 1 per week (1.06), 2 to 4 per week (1.12), 5 to 6 per week (0.90), and 1 per day (1.08) (P for trend=.75) for men; and less than 1 per week (1.0), 1 per week (0.82), 2 to 4 per week (0.99), 5 to 6 per week (0.95), and 1 per day (0.82) (P for trend=.95) for women. In subgroup analyses, higher egg consumption appeared to be associated with increased risk of CHD only among diabetic subjects (RR of CHD comparing more than 1 egg per day with less than 1 egg per week among diabetic men, 2.02 [95% confidence interval, 1.05-3.87; P for trend=.04], and among diabetic women, 1.49 [0.88-2.52; P for trend=.008]).
Conclusions These findings suggest that consumption of up to 1 egg per day is unlikely to have substantial overall impact on the risk of CHD or stroke among healthy men and women. The apparent increased risk of CHD associated with higher egg consumption among diabetic participants warrants further research.
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/281/15/1387
A Prospective Study of Egg Consumption and Risk of Cardiovascular Disease in Men and Women. JAMA. 1999;281:1387-1394.
Den här studien har jag postat i fler trådar men orkade inte leta upp trådarna i sig. Hursomhelst undersökte man lågkolhydratdieter där den ena innehöll tre ägg per dag och den andra inga.
Båda lågkolhydratdieterna innebar viktnedgång förbättrad hälsa och gruppen som åt tre ägg per dag fick dessutom bättre HDL-värden än den andra grupen.
Carbohydrate-restricted diets (CRD) significantly decrease body weight and independently improve plasma triglycerides (TG) and HDL cholesterol (HDL-C). Increasing intake of dietary cholesterol from eggs in the context of a low-fat diet maintains the LDL cholesterol (LDL-C)/HDL-C for both hyper- and hypo-responders to dietary cholesterol. In this study, 28 overweight/obese male subjects (BMI = 25–37 kg/m2) aged 40–70 y were recruited to evaluate the contribution of dietary cholesterol from eggs in a CRD. Subjects were counseled to consume a CRD (10–15% energy from carbohydrate) and they were randomly allocated to the EGG group [intake of 3 eggs per day (640 mg/d additional dietary cholesterol)] or SUB group [equivalent amount of egg substitute (0 dietary cholesterol) per day]. Energy intake decreased in both groups from 10,243 ± 4040 to 7968 ± 2401 kJ (P < 0.05) compared with baseline. All subjects irrespective of their assigned group had reduced body weight and waist circumference (P < 0.0001). Similarly, the plasma TG concentration was reduced from 1.34 ± 0.66 to 0.83 ± 0.30 mmol/L after 12 wk (P < 0.001) in all subjects. The plasma LDL-C concentration, as well as the LDL-C:HDL-C ratio, did not change during the intervention. In contrast, plasma HDL-C concentration increased in the EGG group from 1.23 ± 0.39 to 1.47 ± 0.38 mmol/L (P < 0.01), whereas HDL-C did not change in the SUB group. Plasma glucose concentrations in fasting subjects did not change. Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/2/272
Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet. J. Nutr. 138:272-276, February 2008
Ex nihilo
2008-09-15, 23:07
Summa summarum enligt dig Vedder?
Scratch89
2008-09-16, 04:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3200389&postcount=18
Eddie Vedder
2008-09-16, 05:35
Du fick ju mitt svar i inlägg #2 redan.
Återigen i inlägget som Scratch89 länkar till. Varför skulle jag ändra mig hit och dit från dag till dag?
Ex nihilo
2008-09-30, 20:51
Återigen i inlägget som Scratch89 länkar till. Varför skulle jag ändra mig hit och dit från dag till dag?
Trodde du hittat en ny studie.
Nåja det hör inte till denna post, jag undrar hur jag räknar ut "exakt" hur mycket protein jag får i mig om jag äter 180 g hela ägg stekta. Finns det inget lättare sätt än att väga mina stekta ägg? Eftersom näringsvärde för råa ägg och stekta ägg skiljer sig menar jag.
Eddie Vedder
2008-09-30, 20:55
Eftersom näringsvärde för råa ägg och stekta ägg skiljer sig menar jag.
Bara om du tillsätter stekfett. Och proteinhalten är ju densamma då ocskå, bara fetthalten som kommer variera.
Ex nihilo
2008-09-30, 21:57
Bara om du tillsätter stekfett. Och proteinhalten är ju densamma då ocskå, bara fetthalten som kommer variera.
Åh tack då. Jag blev yr i huvudet när jag läste om vatten hit och dit och om näringsvärden för stekta kycklingar. Tänkte mest eftersom ägg innehåller en hel del vatten som steks bort, men det spelar ingen roll? Tänker att protein/vikt ration borde ändras.
Musselbank
2008-09-30, 22:26
Innehållet av "icke-vatten" är ju detsamma oavsett hur mycket vatten som finns med :-)
Skulle man kunna tänka sig att eventuella negativa effekter av mycket ägg skulle minska om man har en "aktiv livstil"?
Eddie Vedder
2008-10-01, 12:34
Skulle man kunna tänka sig att eventuella negativa effekter av mycket ägg skulle minska om man har en "aktiv livstil"?
Ja ens hälsa är ju ständigt en fråga om gynnsamma faktorer kontra ogynnsamma. Om vi då rent hypotetiskt antar att hög äggkonsumtion KAN vara en riskfaktor för kardiovaskulär hälsa (vilket alltså inte är konstaterat på långa vägar) så är ju å andra sidan regelbunden fysisk aktivitet i sin tur något som är gynnsamt i skyddet mot detta.
Läs diskussionen i Racsos länk där King Grub hänvisar till studien på ikylomikronmetabolismens påverkan hos unga friska individer vid 3 ägg per dag. Där diskuteras exakt samma sak.
Åh tack då. Jag blev yr i huvudet när jag läste om vatten hit och dit och om näringsvärden för stekta kycklingar. Tänkte mest eftersom ägg innehåller en hel del vatten som steks bort, men det spelar ingen roll? Tänker att protein/vikt ration borde ändras.
Sorry för off topic, men vill bara inflika att det man kan tänka på är att framför allt kött krymper rätt mycket vid tillagning. Om man räknar kcal blir det fel om man tar energivärden för färskt kött från en tabell när man egentligen har en stekt biff. Den stekta biffen väger mindre och är näringstätare än samma biff färsk. Jag hade en skiva nötstek som vägde 485 gram och efter stekning var vikten 360 gram. Men självklart man man räkna ut kcal på den färska biffen med hjälp av energivärde för färsk biff, och då blir det ju samma kcal även när man stekt biffen (om man inte räknar med stekfett). Rörigt? Jo lite kanske... :)
Håller med, finns bara fördelar. Råa ägg försämrar proteinupptaget och ökar riskerna för salmonella.
Hur funkar det där? Vad är skillnaden mellan ett kokt och ett rått ägg?
Eddie Vedder
2008-10-01, 14:14
Hur funkar det där? Vad är skillnaden mellan ett kokt och ett rått ägg?
När ägget tillagas (kokas, steks, pocheras etc.) så denatureras enzymer och proteiner. I äggulan finns t.ex proteinet avidin som binder biotin och hämmar upptaget av det vitaminet i kosten då det bildar et biotin-avidin komplex. Avidinet denatureras dock vid uppvärmning och plötsligt upphör den risken.
Samma sak i fallet med protein, dock vet jag inte exakt vilket protein som denatureras och/eller vilket enzym som inaktiveras men däri ligger åtminstone orsaken.
54365
Ballt. :)
Tack för svaret.
King Grub
2008-11-13, 11:16
Guidelines from the American Heart Association (AHA) recommend that healthy adults limit their intake of dietary cholesterol to less than 300 mg per day. Since a large egg contains about 71% of that amount, the AHA recommends restricting egg consumption unless dietary cholesterol intakes from other sources are limited. We applied a risk apportionment approach to estimate the contribution of egg consumption and other modifiable lifestyle risk factors (e.g., smoking, poor diet, minimal exercise, and alcohol intake) to coronary heart disease (CHD) risk at the population level. Specifically, we categorized the U.S. adult population ages 25+ into distinct risk groups based on the prevalence of modifiable lifestyle risk factors and applied an apportionment model, typically used to assess risk contribution at the individual level, to estimate the contribution of egg intake to CHD risk. Our analysis shows that the combination of modifiable lifestyle risk factors accounts for less than 40% of the population CHD mortality. For the majority of U.S. adults age 25+, consuming one egg a day accounts for <1% of CHD risk. Hence, focusing on decreasing egg intake as an approach to modify CHD risk would be expected to yield minimal results relative to changing other behaviors such as smoking and other dietary habits.
Risk Anal. 2008 Nov 4. A Comparison of Egg Consumption with Other Modifiable Coronary Heart Disease Lifestyle Risk Factors: A Relative Risk Apportionment Study.
Martin Löwgren
2008-11-13, 14:03
Jag kökar 6 till frukost nu under diet. Under bulk ökar de intaget (men med färre gulor)
Jag kökar 6 till frukost nu under diet. Under bulk ökar de intaget (men med färre gulor)
diskussionen handlar om huruvida det är sunt eller ej att äta en massa ägg varje dag.
vad varje individ äter spelar liksom ingen roll.
Dietist Karin
2008-11-14, 15:25
För unga, friska människor som tränar och äter regelbundet, mycket frukt och grönsaker och varierat brukar blodfettsvärdena ligga på bra nivåer, så det är inget man behöver oroa sig för! Det blir en annan sak om man är äldre och har en eller flera diagnoser som påverkar hjärta och kärl.
Rekommendationen till allmänheten är 1 ägg per dag, men alla kostråd ska individualiseras.
Sedan tycker jag att man ska tänka lite praktiskt + smakmässigt. Vi äter väl för att det smakar gott också?! Vad är godast? Rått ägg eller tillagat ägg? Välj själv och se hur äggen passar in i din dag. Ett ägg till frukosten på morgonen? Ett ägg som pålägg på mackan till mellanmål? En omelett eller pannkaka någon gång ibland?
Eddie Vedder
2008-11-14, 18:04
Det blir en annan sak om man är äldre och har en eller flera diagnoser som påverkar hjärta och kärl.
Så vad anser du om studien jag postat i inlägg #31 här i tåden?
Shakemynuts
2008-11-14, 18:41
Vad exakt i ägg är det som skulle vara dåligt?
Beror inte kolesterolupptaget på vad man käkar för fett utöver det? Det var länge sen och jag hörde det inte från någon speciellt säker källa har jag för mig, minns knappt. Så jag tänkte ta upp det här och fråga om det stämmer om kolesterol endast upptas av mättat fett och därför som t ex hamburgare och pizza inte anses speciellt hälsosamt att äta väldigt ofta.
Fast var då inte de mesta fettet i ett ägg mättat?
Och om det stämmer, vad spelar det då för roll om man äter äggvita och slänger gulan, om man ersätter det med t ex majonäs som var ett tips tidigare här.. Där det väl är mycket ägg i?
A.Steinbach
2008-11-14, 19:14
Det mesta fettet i ägget är omättat, ca 70%. Hälften av fettet i ägget är enkelomättat.
Fredrik_S
2008-11-15, 00:02
Och om det stämmer, vad spelar det då för roll om man äter äggvita och slänger gulan, om man ersätter det med t ex majonäs som var ett tips tidigare här.. Där det väl är mycket ägg i?
Nej det är extremt lite ägggula i majonäs ca 4,5g per 100 gram. eller en femtedels äggula per 100 gram
Du måste sätta i dig majonäs motsvarande 3600 kcal för att få i dig en enda äggula.
Martin Löwgren
2008-11-15, 00:16
Nej det är extremt lite ägggula i majonäs ca 4,5g per 100 gram. eller en femtedels äggula per 100 gram
Du måste sätta i dig majonäs motsvarande 3600 kcal för att få i dig en enda äggula.
OT: Hur kan majonäs vara så jävla gott om de bara innehåller rapsolja, lite vatten, ättika och en 5dels ägggula per 100gram? Är det verkligen en så bra fettkälla som jag tror?
OT: Hur kan majonäs vara så jävla gott om de bara innehåller rapsolja, lite vatten, ättika och en 5dels ägggula per 100gram? Är det verkligen en så bra fettkälla som jag tror?
Majonnäs är en alldeles utmärkt fettkälla, fortsätt ät det om du tycker om det!
Finns inte många fettkällor som slår det!
Fettet i majonnäs utgörs (i praktiken) endast av rapsolja. Innehållet av äggula är som sagt försumbart.
Men visst är det gott! Min nya favorit"rätt" är toasts med majonnäs (ist. för smör) och skivade (hela!!!) ägg. Att dö för :)
Martin Löwgren
2008-11-15, 11:37
Fettet i majonnäs utgörs (i praktiken) endast av rapsolja. Innehållet av äggula är som sagt försumbart.
Men visst är det gott! Min nya favorit"rätt" är toasts med majonnäs (ist. för smör) och skivade (hela!!!) ägg. Att dö för :)
Klockrent!!!
Dietist Karin
2008-11-16, 21:52
Så vad anser du om studien jag postat i inlägg #31 här i tåden?
Alltid intressant att läsa studier! Kul att det forskas så mycket som det gör.. och bra att det finns instanser som sammanfattar och granskar de nya som kommer!
Att ägg och räkor t.ex. skulle påverka kolesterolet i blodet var ju mycket mer på tapeten förr. Nu är det mer fokus på fettkvalitet(omättade fettsyror kontra mättade) än på dietärt kolesterol. Man behåller dock den lilla reservationen om "ett ägg om dagen". Jag tror att det finns kvar just för att det har visats på vissa grupper att hög konsumtion av ägg leder till högre LDL. Sedan finns ju en säkerhetsmarginal i alla rekommendationer. "ta det säkra före det osäkra"
1 platta ägg om dagen får doktorn till staden.^^
Äter ca 10 ägg/dag men kommer börja äta 20:)
Engligt studien king grub skickade så var det ju minimal skillnad på "nånting skadlighet saken" att dra ner på äggen gent emot att röka.
Är trött och ska sova, kokta ägg är gott=)
/kim
Scratch89
2008-12-26, 11:36
Engligt studien king grub skickade så var det ju minimal skillnad på "nånting skadlighet saken" att dra ner på äggen gent emot att röka.
/kim
Ja, för det är ju bra att röka...
Ja, för det är ju bra att röka...
Men jag röker inte :)
/kimVa? Jag förstår inte.
Tror han i stort sett menar att det är bättre att överkonsumera ägg än att röka. Då eventuella risker med ett högt ägg-intag inte är lika stora som de bevisade effekterna av rökning. Varför man nu vill göra en sådan jämförelse.
Har det gjorts några studier på mer än tre ägg per dag?
Redan i 4:e posten i denna tråd tar Eddie med detta abstrakt som visar att upp till 6 ägg inte påverkar förekomsten av hjärt- och kärlsjukdommar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3199024&postcount=4
4-8 ägg per dag.
Är inget dunderfan av ägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.