Visa fullständig version : Egen energidryck - blanda ned esapro?
Tänker börja ha med mig nån kolhydratsdryck när jag tränar, kom då på det självklara maltodextrin + vatten + fun light. Men sen kom jag att tänka på esapro, är det nån idé att köra ned ett par teskedsmått tror ni? Har för mig att King Grub sagt att essentiella aminosyror under passet var bra.
För att pricka in toppningen av proteinsyntesen ska du ta EAA precis innan träningen.
Dricker du en energidryck under träningen kommer EAA troligen ut för sent för att kunna påverka proteinsyntesen lika bra.
King Grub
2008-09-13, 09:10
EAA under träning minskar proteinnedbrytningen, men om det är bra vet jag inte. Det kanske påverkar proteinsyntesstimuleringen ett föreintag ger, och det är stimulans av proteinsyntesen som huvudsakligen ansvarar för en positiv proteinbalans efter träningen, inte minskad nedbrytning.
Jag är inte säker på att minskad akut kortisolfrisättning under träning är något att eftersträva heller; det ökar CCR2-expression, som i sin tur kan påverka inflammatoriska processer efter träningen och därmed uppbyggnad.
Vill man reducera kortisolfrisättning kommer man i alla fall billigare undan med kolhydrat.
Tack för svaren. Hur mycket maltodextrin ska man blanda i 1 liter vatten för att det ska bli isotont?
King Grub
2008-09-14, 21:16
Lösningen bör ha en kolhydratkoncentration på mellan 15-20%. Exakt siffra går inte att säga, då maltodextrin inte är någon enhetligt. Ju mer vatten desto bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.