Visa fullständig version : Lägenhet i Göteborg
Jag vill flytta tillbaks till västkusten,
Vilka hyresvärdar är störst i Göteborg?
k*ksvårt att hitta lägenhet där
Du får nog söka genom boplats.se isf. Där lägger de flesta ut sina lägenheter. Men det är ett tag du får vänta innan du får tillräckligt med köpoäng.
annars kan du kolla blocket också, en del som hyr ut andra hand.
Carolinew
2008-09-12, 11:28
Boplats har väl inte ens nåt kösystem? har för mig de prioriterar vissa grupper, t.ex. de som pendlar långt pga jobb osv. Har lite dålig koll...
Det är som sagt skitsvårt att hitta lägenhet. Jag satt i princip och klickade på uppdatera på blocket för att få tag i nåt i andra hand men utan resultat efter 3 månader. Har du möjlighet att ta lån hade jag nog satsat på en bostadsrätt.
Boplats har väl inte ens nåt kösystem? har för mig de prioriterar vissa grupper, t.ex. de som pendlar långt pga jobb osv. Har lite dålig koll...
Det är som sagt skitsvårt att hitta lägenhet. Jag satt i princip och klickade på uppdatera på blocket för att få tag i nåt i andra hand men utan resultat efter 3 månader. Har du möjlighet att ta lån hade jag nog satsat på en bostadsrätt.
De har kösystem. Men sedan är det olika grupper i det kösystemet, typ.
Typ en kö för studenten, en kö för pensionärer osv.
Är man beredd på att bo lite utanför Gbg kan det bli lättare. Typ partille (jag tjatar evigt om partille i dessa bostadstrådar...) men iaf. Bor man i Partille Centrum tar tåget 8min till centrum och bussen tar typ 13. Lägre skatt och lägre hyror. Finns alla affärer osv, typ. Men det är Partille, fullt med PartilleJohnnys och konstiga människor.
iaf... www.partillebo.se
Kan funka tillsvidare iaf.
Carolinew
2008-09-12, 11:54
De har kösystem. Men sedan är det olika grupper i det kösystemet, typ.
Typ en kö för studenten, en kö för pensionärer osv.
jaså? är det den person med tidigast registreringsdatum då som får lägenheten? Man kan ju inte se nånstans hur man ligger till iaf... som på SGS tex. där man ser var man hamnar i kön...
På hemsidan står det att hyresvärden väljer ut vilka de vill hyra ut till...
Uthyrningen - så går den till
Det finns ingen bostadskö i Göteborg. Det är alltid hyresvärdarna själva som bestämmer vem som blir erbjuden visning och kontrakt till sina lägenheter. Läs först Hur fungerar Boplats Göteborg?
Urvalsprofilen styr
När en hyresvärd annonserar en lägenhet på Boplats Göteborg använder de sig av en urvalsprofil. Urvalsprofilen grundar sig i vad det är för typ av lägenhet som annonseras ut.
När sista anmälningsdagen för en lägenhet har passerat väljs de sökande ut efter hyresvärdens urval. Det är vanligt att värden anger att önskemålen i den sökandes profil måste matcha lägenheten.
Passar flera sökande med urvalsprofilen kan hyresvärden sortera de sökande efter exempelvis hur länge man varit registrerad på Boplats, eller vad för skäl man har för flytt.
jaså? är det den person med tidigast registreringsdatum då som får lägenheten? Man kan ju inte se nånstans hur man ligger till iaf... som på SGS tex. där man ser var man hamnar i kön...
På hemsidan står det att hyresvärden väljer ut vilka de vill hyra ut till...
Precis, de har en urvalsgrupp, som studenter/pensionärer osv. Jag fick lägenhet via boplats och då sa hon på boplats att det var den med mest kötid som fick lägenheten.
Carolinew. Hur fick du din lägenhet sen? Var bor du? Andrahand?
Jag letar också, funderar på att köpa men frågan e om man får lån på typ 1,7milj.
Carolinew. Hur fick du din lägenhet sen? Var bor du? Andrahand?
Jag letar också, funderar på att köpa men frågan e om man får lån på typ 1,7milj.
Vill man ha ett lån på 1.7 och jobb som USK med tanke på det osäkra finansklimatet som råder just nu?
shadowfire
2008-09-13, 11:36
Precis, de har en urvalsgrupp, som studenter/pensionärer osv. Jag fick lägenhet via boplats och då sa hon på boplats att det var den med mest kötid som fick lägenheten.
Mja, det där stämmer inte helt.
Boplats är en samlingswebsite för ca 150 hyresvärdar.
Boplats i sig har inget kösystem.
Däremot kan en särskilt hyresvärd nyttja det som kriterier. Hyresvärden bestämmer vad denne vill söka på. Årsinkomst, arbetsgivare, fast anställning, om man är singel eller sambo - och när man registrerade sig på siten.
Det är alltså helt olika beroende på vilken hyresvärd som gör urvalet.
edit: jag fick min lägenhet efter bara några veckor på siten, så den hyresvärden gjorde inget urval på hur länge man varit där. Däremot tittade han på årsinkomst, arbetsgivare och anställningsform - samt att jag kom utifrån och försökte flytta in.
Vill man ha ett lån på 1.7 och jobb som USK med tanke på det osäkra finansklimatet som råder just nu?
Jag ska börja jobba i hamnen. fettmecash!
Kollade Partille nu, 7000 för en 2a på galoppvägen. Jäfflar.
Jag ska börja jobba i hamnen. fettmecash!
Kollade Partille nu, 7000 för en 2a på galoppvägen. Jäfflar.
Lägenheterna på galoppvägen är HELT nyrenoverade. Det är därför.
Lägenheterna på galoppvägen är HELT nyrenoverade. Det är därför.
Dyrt ändå för jäkla partille :)
Jag sökte en i övre björndammen som kostade 5000, men de va inkl el så då var det okej. Men då måste jag verkligen köpa bil.
Dyrt ändå för jäkla partille :)
Jag sökte en i övre björndammen som kostade 5000, men de va inkl el så då var det okej. Men då måste jag verkligen köpa bil.
varför? 513 tar typ 7min ner till partille centrum. Så off är det inte. Det tar 20-25 min att gå ner till partille centrum därifrån.
Partille har kunnat höja priserna iom allum nu.
varför? 513 tar typ 7min ner till partille centrum. Så off är det inte. Det tar 20-25 min att gå ner till partille centrum därifrån.
Partille har kunnat höja priserna iom allum nu.
Men jobbig väg, om ja nu börjar på tex Sahlgrenska,..först buss, sen pendeltåg, sen spårvagn. Jag är så bortskämd med att kunna cykla 10min till jobbet.
Ja Partille har verkligen fått en uppsving av Allum.
Men jobbig väg, om ja nu börjar på tex Sahlgrenska,..först buss, sen pendeltåg, sen spårvagn. Jag är så bortskämd med att kunna cykla 10min till jobbet.
Ja Partille har verkligen fått en uppsving av Allum.
sahlgrenska? 513 till svingeln sedan spårvagn. Så svårt är det inte ;)
bättre än att sitta i bilköerna på e20 kan jag säga
sahlgrenska? 513 till svingeln sedan spårvagn. Så svårt är det inte ;)
bättre än att sitta i bilköerna på e20 kan jag säga
Förstör inte mina planer på en skyline nu Melovisch!
Förstör inte mina planer på en skyline nu Melovisch!
Nä. jag ska ju köpa bil å Tbanan tar bara 15min. Sedan är det tullar in/ut ur oslo och sedan en till innan jobbet. *grr27*
maaherra
2008-09-13, 14:04
Så svårt är det väl inte.
Första lägenheten jag fick här sökte jag inte ett skvatt, satte ut en annons på blocket och fick svar på en vecka. Nu andra lägenhete jag har fick jag andra lägenheten jag ringde på.
Ni måste bara lära er att sälja er själva.
Första lägenheten jag fick här sökte jag inte ett skvatt, satte ut en annons på blocket och fick svar på en vecka. Nu andra lägenhete jag har fick jag andra lägenheten jag ringde på.
Jag har inte börjat söka så seriöst än, tänkte kirra jobbet först.
Carolinew
2008-09-13, 14:12
Så lätt är det tyvärr inte. Söker man en lite billigare lägenhet (<5000) så är det skitsvårt. Jag har hållit på hela sommaren och mailat/ringt bäst jag kunnat men utan resultat. Flera av de jag ringt till har stängt av sina telefoner för att sedan svara på mitt mail och säga att de stängt av dem pga att de blivit nerringda.
Angel: Jag fick tillslut lösa det genom att köpa en bostadsrätt.
Var köpte du och vad kostade den?
Scratch89
2008-09-13, 14:37
Jag har inte haft några som helst problem att få lägenhet, men jag är student också. Sökte på Kemivägen, fick svar på 1,5 vecka. Sökte sedan på Lindholmen, fick svar på en vecka. Båda lägenheterna var mindre än ett år gamla (Lindholmslägenheten, den jag bor i nu, var helt ny och färgen hade precis torkat från väggarna, typ) och verkligen skitfräscha. Bli student om ni vill ha lägenhet. :D
Annars är det väl boplats som gäller. Sök lägenheterna i Angered, Biskopsgården och Frölunda.
Maaherra: Bor du kvar på b.gatan, eller har du flyttat någon annanstans?
Kan man ringa hyresvärdar direkt eller hänvisar dom bara till boplats då?
Jens.Andersson
2008-09-15, 19:44
(Lindholmslägenheten, den jag bor i nu, var helt ny och färgen hade precis torkat från väggarna, typ) och verkligen skitfräscha. Bli student om ni vill ha lägenhet. :D
De lägenheterna är verkligen jättefina. Synd bara med den tråkiga utsikten, men det verkar som om mycket byggs där just nu. För övrigt håller jag inte med om Angered, Biskopsgården och Frölunda, tycker det är tråkiga områden med mycket skit som händer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.