Visa fullständig version : Frysa broccoli?
Har köpt på mig en massa billig broccoli men undrar nu om dessa går att frysa in på nå bra vis utan att förstöra näringen? hur gör man nån som vet?:smash:
Black Star Abyss
2008-09-11, 19:25
Tror inte näringen försvinner av frysning, jag köper bara fryst broccoli. Det är väl snarare om man kokar för länge som näringen försvinner?
Hmm...känns som om du borde tillaga broccolin innan. För att därefter frysa in gratängen, soppan eller vad du nu gör av broccolin.
Med stor säkerhet kommer du att bevara näringsämnena bättre eftersom alla möjliga tiaminaser, askorbinas mfl enzym denatureras.
Måste jag alltså ångkoka den först?
En annan fråga, har läst nånstans att den mesta näringen finns i själva buketterna o inte i stammen, stämmer detta?
machine gun
2008-09-11, 20:33
Du bör förvälla den innan du fryser in den (ångkoka går också bra). Grönsaker har en tendens att bli förstörda om man fryser in dem råa.
Stjälken innehåller mer kostfibrer än själva buketten, så antagligen är buketterna något näringstätare (men vi snackar marginellt här).
Vänta nu.. jag brukar koka fryst broccoli direkt med pastan. Tycker det funkar fint och smakar som det alltid gjort, skall jag tina den istället och koka pastan för sig kanske.
machine gun
2008-09-11, 22:22
Vänta nu.. jag brukar koka fryst broccoli direkt med pastan. Tycker det funkar fint och smakar som det alltid gjort, skall jag tina den istället och koka pastan för sig kanske.
Hur kom du fram till den slutsatsen av informationen i tråden?
Frysta grönsaker är inte riktigt min grej.
Jag antar att grönsaker som fryses in färska kommer att blir vattniga, sladdriga, bruna och näringslösa ifall man tinar dem.
Cellerna i grönsakerna förstörs av iskristaller när man fryser in och alla möjliga enzymer får möjlighet att bryta ned grönsaken när den tinas.
Alltså ska färskt frysta grönsaker läggas ned i kokande vatten direkt...blir min slutsats:em:
förvällar brokkolin (det räcker med 1-3 min beroende på storlek i kokande saltade vatten) och överför den snabbt i isvatten, så behåller den färgen och kylas ner snabbt vilket 'räddar' näringsinnehållet.
off-topic: förresten tycker jag att fryst brokkoli som manköper är mkt billigare än 'färsk' brokkoli och det sägs att den har mkt mer vitaminer & mineraler kvar än den som ligger i grönsaksdisken mitt i ljuset sen några dagar. och man har inget arbete med rensningen. hur billigt var då brokkolin? självplockat?
hoikka poika
2008-09-12, 12:11
Se där, google hade massor med svar:
http://www.google.se/search?q=frysa+broccoli
förvällar brokkolin (det räcker med 1-3 min beroende på storlek i kokande saltade vatten) och överför den snabbt i isvatten, så behåller den färgen och kylas ner snabbt vilket 'räddar' näringsinnehållet.
off-topic: förresten tycker jag att fryst brokkoli som manköper är mkt billigare än 'färsk' brokkoli och det sägs att den har mkt mer vitaminer & mineraler kvar än den som ligger i grönsaksdisken mitt i ljuset sen några dagar. och man har inget arbete med rensningen. hur billigt var då brokkolin? självplockat?
Det var tre stora buketter för 10:-. Jo jag har hört samma som dig, men tycker rå broccoli smakar bättre till vissa rätter, så jag varierar:)
groddddaan
2008-09-16, 13:42
Blir broccolins näringsämnen skadad om man tar den direkt ur frysen och kastar ner i en mix och gör drink av?
Blir broccolins näringsämnen skadad om man tar den direkt ur frysen och kastar ner i en mix och gör drink av?
Varför skulle den det?
Det handlade om att frysa in färsk broccoli.
Inte att använda fryst broccoli.
groddddaan
2008-09-16, 14:42
Inte vet jag. Därför jag fråga. visst lite offtopic men tänkte ifall fryst broccoli måste tinas upp eller nå sånt eller om jag kunde ta direkt ur frysen och mixa de i en smoothie.
Säkert en kuggfråga detta :)
Men tror inte att broccolin får nån extra näring ifrån vattnet som du kokar den i t.ex.
groddddaan
2008-09-16, 14:49
Säkert en kuggfråga detta :)
Men tror inte att broccolin får nån extra näring ifrån vattnet som du kokar den i t.ex.
Ne inte jag heller ser inte heller att jag har frågat de.
Haha jag som läste 2 trådar samtidigt. Fick inte riktigt ihop det själv.
Sorry me :)
Enda jag vet är att du kan tappa lite näring när du tillagar det.
Som när man kokar eller värmer det i micro.
groddddaan
2008-09-16, 15:07
Haha jag som läste 2 trådar samtidigt. Fick inte riktigt ihop det själv.
Sorry me :)
Enda jag vet är att du kan tappa lite näring när du tillagar det.
Som när man kokar eller värmer det i micro.
Okej tack för hjälpen!
Eddie Vedder
2008-09-16, 19:09
Inte vet jag. Därför jag fråga. visst lite offtopic men tänkte ifall fryst broccoli måste tinas upp eller nå sånt eller om jag kunde ta direkt ur frysen och mixa de i en smoothie.
Både tillagning och finfördelning innebär näringsförluster. Värmehållning där näringsförluster är dosrelaterade sett till temperatur och hur lång tid det pågår, näringsförluster via vattenurlakning där mer vatten innebär mer förluster samt att finfördelningen minskar en del av näringen den med.
Men du kommer fortfarande få i dig mycket nyttigheter från en broccolibaserad smoothiedrink, bara du inte misshandlar den helt med typ 20 minuters kokning och sedan låter den stå mixad och varm under lång tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.