Logga in

Visa fullständig version : Vad krävs för att få studenten?

Ostbågen
2008-09-11, 16:15
Har ett par lärare som menar att om man inte har godkänt i samtliga kärnämnen får man inte ta studenten.
Har en kompis som ligger risigt till i idrott och drama. Dessa kurser är snart avslutade och det kommer bli ett jävla krångel att försöka läsa upp dessa betyg efteråt eftersom att de kräver medverkande på lektioner. Inte direkt så att man kan lämna in ett arbete och fixa betyget.

Betyder det att han inte kommer kunna ta studenten utan dessa betyg?

jonteman
2008-09-11, 16:19
Man får väl ta studenten, men saknar fullständigt slutbetyg. Man får istället ett samlat betygsdokument som kanske inte räcker till om man vill studera vidare.

hultman
2008-09-11, 16:19
G i alla "kärnämnen" och max 250 poäng IG.

Larsson85
2008-09-11, 16:22
Studenten har varit avskaffad sedan 1968
http://sv.wikipedia.org/wiki/Studenten

Genesis
2008-09-11, 16:56
"Kompis". Haha!

Prankie
2008-09-11, 17:13
Idrott och drama är väl inte kärnämner. Sist jag gick ur gymnasiet var det bara svenska, matematik och engelska.

Jens.Andersson
2008-09-11, 18:34
religion och projektarbete är också kärnämnen. Tror historia skulle införas framöver också.

grondahl
2008-09-11, 18:36
I Finland och vissa andra nordiska länder har de väl kvar studentexamen? Bara flytta..

coxie
2008-09-11, 18:38
Drama=estetisk verksamhet eller är det en programspecefik kurs?

För Estetisk verksamhet är ett grundämne och får din "kompis" IG i det så får han inget slutbetyg utan som nämnt ett samlat betygsdokument som han sedan får fixa till på komvux om han vill söka vidare studier.

Sebbe_H
2008-09-11, 18:58
religion och projektarbete är också kärnämnen.

Nej.

flowster
2008-09-11, 18:59
G i alla "kärnämnen" och max 250 poäng IG.
Skitsnack.

Vet många som haft IG i tillräckligt många ämnen (mer än 250p) och även IG i vissa kärnämnen men fortfarande tagit studenten.

Alltså, dina betyg är inte direkt avgörande för om du får ta studenten. Men om du inte får betyg i ett ämne (alltså avsaknad av betyg - värre än IG), och därmed inte fått betyg i 2500p, får du inget slutbetyg.
Det är skillnad.

hultman
2008-09-11, 19:09
Skitsnack.

Vet många som haft IG i tillräckligt många ämnen (mer än 250p) och även IG i vissa kärnämnen men fortfarande tagit studenten.

Alltså, dina betyg är inte direkt avgörande för om du får ta studenten. Men om du inte får betyg i ett ämne (alltså avsaknad av betyg - värre än IG), och därmed inte fått betyg i 2500p, får du inget slutbetyg.
Det är skillnad.

Ehm. Du får ett samlat betygsdokument om du har färre än 2250 gymnasiepoäng, och erhåller alltså inte något avgångsbetyg från program. Att folk "tar studenten" trots att de inte har en enda poäng är totalt irrelevant.

Själv hade jag precis 250 poäng IG.

flowster
2008-09-11, 19:18
Ehm. Du får ett samlat betygsdokument om du har färre än 2250 gymnasiepoäng, och erhåller alltså inte något avgångsbetyg från program. Att folk "tar studenten" trots att de inte har en enda poäng är totalt irrelevant.

Själv hade jag precis 250 poäng IG.
Vad jag kan se löd frågan "vad krävs för att att få studenten"? Att få ta studenten handlar inte om att inte få IG i kärnämnen eller få max 250poängs IG:n. Att få ett slutbetyg från program och ta studenten är inte samma sak. Har du inte betyg i kurser som sammanlagt ger 2500p får du inget slutbetyg (kan variera lite tror jag beroende på vad man går på för typ av skola , men 2500p gäller generellt sätt).