handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av bildöverföring till tvn?

Xealswe
2008-09-09, 22:08
Hej!

Har sökt en del på andra forum och även här men kan ej hitta svaret på min fråga.

Jag har tänkt att skänka min gamla scart-->composit kabel till en annan person och byta upp mig till vad jag vill ha för kabel mellan min hd ready tv och datorn

Från datorn har jag möjlighet mellan VGA och DVI, tvn har möjlighet mellan VGA och HDMI.
Eftersom jag bara vill få bilden mellan datorn och tvn spelar det ingen roll om jag kör HDMI eller DVI, däremot funderar jag på hur stor skillnad jag kan få mellan VGA och DVI?

hahavaffan
2008-09-09, 22:10
Du ska ha en DVI till HDMI-sladd.

Backe
2008-09-09, 22:21
Du ska ha en DVI till HDMI-sladd.

Jag körde DVI=>HDMI första gången jag kopplade datorn till tv:n men bilden blev väldigt förminskad och täckte inte hela skärmen.. hade någonting med upplösningar mm att göra så efter en massa läsande på forum slutade det med att DVI=>VGA var lösningen för mig om jag ville ha bild på hela tv:n... fick ställa in upplösningen till den upplösning tv:n hade som standard...

Finns kanske andra lösningar men kan vara värt att kolla upp innan du (Xealswe) köper kabel!

Xealswe
2008-09-09, 22:41
Mjo jag ringde en försäljare på inet här i gbg och han frågade ju då vilket grafikkort jag hade samt även vilken tv. Har man en Full HD ska det tydligen vara bra med en HDMI-DVI kabel, har man en hd ready tv kommer skillnaden knappt märkas. Jag är ju lite pedant av mig men vill ju ändå ej köpa grisen i säcken. Har frågat runt men ingen annan jag känner har ju dessa två kabeltyper tillgängliga jag kan pröva med, åtminstone inte 5m :/