handdator

Visa fullständig version : Energianvändning när man sover, spelar datorspel, tränar osv

Heggi
2008-09-09, 22:07
Hejsan. :smash:

Jag har under några månad använt pulsmetare då jag tränat, spelat datorspel och t.o.m. sovit... för att testa vilken puls å hur många kJ/kcal som används.

Jag testade under 7 timmars sömn med mätaren och jag hade lite över 600kcal och pulsen var mellan 45 och 205 ^^.
Jag blev ganska förvånad över 205 slag/minuten. Det måste ju ha berott på att hjärtat hoppat något konstigt så länge jag sovit. Jag kan ju inte ha haft 205 lag/min under någon längre tid för då skulle ju jätte mycket energi gott åt.

Jag brukar iofs gå i sömnen osv ibland men vad jag vet så gjorde jag inte det denhär natten.

Är det någon annan som testat dethär? :)

Max kalorier på ett timmes stillasittande datorspel var när jag faktiskt gav allt vad jag hade i unreal tournament, det tog 314kcal.

En timmes löpning: nästan 900kcal

Undrar hur mycket simning tar? man vill kanske inte stoppa pulsklockan i vattnet. Jag simmade 4,4km bröstsim förra veckan. Skulle vara roligt att veta...

Eddie Vedder
2008-09-09, 22:11
Pulsen som enskild faktor är en värdelös indikator på energiförbrukning. Vad din klocka visar enbart via pulsen under ett dygn är inga siffror att lita på.

För att mäta energiförbrukning krävs att värmeavgivning mäts alternativt någon metod där konsumtionen av syrgas i förhållande till produktionen av koldioxid analyseras.

Dubbelmärkt vatten är "golden standard" som mätmetod inom forskningen men det lär gå på flera tusen för en dag.:D

Heggi
2008-09-10, 19:35
Självklart ger det bara en uppskattning men även en uppskattning kan ju inte vara helt värdelös.
Kroppen måste ju ha energi annars skulle den ju stanna.
Så någon sorts uppskattning måste ju en pulsklocka ge. Varför skulle de annars tillverkas. Bara ännu ett sätt att ta pengar av folk?

Och eftersom jag aldrig ens kommit i närheten av 205 slag/min när jag tränat som hårdast. Och jag användt klockan lite nu som då de senaste månaderna så börjar man ju undra vad som har gått fel när jag har fått 205 slag när jag sov.

Mäter den under korta perioder och på så sätt så ifall hjärtat hoppat lite konstigt en gång verkat som om hjärtat slog jättesnabbt eller?
Ingen annan som hittat samma bug? :P

Kanske jag går i sömnen och tränar jättehårt :)
...är det där som kallas att man kallsvettas lol.

Eddie Vedder
2008-09-10, 19:40
Varför skulle de annars tillverkas. Bara ännu ett sätt att ta pengar av folk?

För att mäta pulsen givetvis. Pulsstatitstik är just statistik för puls under aktivitet och har man bra koll på pulsutvecklingen säger det en del om sin konditionsutveckling.

Men pulsen är som sagt ett värdelöst mått på energiförbrukning. Det blir inte rätt med bara puls som mätinstrument helt enkelt.

WizKid
2008-09-11, 15:01
Med risk för att hijacka tråden, nä, det är nog relevant. Alltså. Kan jag på något sätt, med något verktyg veta hur mycket jag energi jag spenderar under t ex ett spinning-pass eller måste jag gissa?

Cohen
2008-09-11, 20:23
Med risk för att hijacka tråden, nä, det är nog relevant. Alltså. Kan jag på något sätt, med något verktyg veta hur mycket jag energi jag spenderar under t ex ett spinning-pass eller måste jag gissa?

Om jag var du skulle jag använda någon av de många energiberäknare som finns på internet. Caloriesperhour.com är bra och anses ofta vara ganska pålitlig. Det värde du får kommer inte att vara exakt men bore vara någolunda korrekt.

birra_peroni
2008-09-12, 08:28
Max kalorier på ett timmes stillasittande datorspel var när jag faktiskt gav allt vad jag hade i unreal tournament, det tog 314kcal.

:laugh: