Visa fullständig version : Aminosyran L-tyrosin
är det någon som har tagit kostillskott med L-tyrosin som kan uttala sig? :) Funkar det? Finns det belägg för att det kan fungera eller är det mest hokus pokus?
Anders The Peak
2008-09-09, 16:12
är det någon som har tagit kostillskott med L-tyrosin som kan uttala sig? :) Funkar det? Finns det belägg för att det kan fungera eller är det mest hokus pokus?
Hur menar du med att fungera?
Då det är en ingrediens för kroppen att skapa hormonen tyroxin, som i sin tur reglerar kroppens ämnesomsättning, samt dopamin, melanin och noradrenalin. De påstådda effekter är minskad fysisk och mentaltrötthet, känslan av välmående och bättre mental skärpa. Det finns också redan i många kostillskott som säljs idag, mest under fettförbränningspreparat. Med argument som hårda dieter kan leda till tyrosinbrist som i sin tur reglera ner lipolysen.
Jag har provat L-tyrosin, skulle ge mig lycklighetskänslor sas det, jag märkte ingeting.
Jag käkar tyrosin på morgonen innan frukost eftersom man ska ta det på tom mage och jag har märkt att jag mår bättre av det. Brukar köra tyrosin, rosenrot och restorin om varandra och jag känner av alla 3 eller rättare sagt känner jag av om jag inte tar det.
Anders The Peak
2008-09-10, 08:14
Tyrosine shortens the life
of young rats. Within 40 days, 17% of the rats which received an addition of
1% tyrosine to the basal diet died after an average life of 36 days.
Tja inte vet jag om det har något med människor att göra...
Jag käkar tyrosin på morgonen innan frukost eftersom man ska ta det på tom mage och jag har märkt att jag mår bättre av det. Brukar köra tyrosin, rosenrot och restorin om varandra och jag känner av alla 3 eller rättare sagt känner jag av om jag inte tar det.
Vads är det för effekt du får av dessa kosttillskott?
Anders The Peak
2008-09-10, 20:44
Jag tror att det är rosenroten som du känner av. I råttförsök med L-tyrosin så hämmar det tillväxten för råttorna så jag antar att man får i sig tillräckligt med kosten/proteinpulvret.
Jag tror att det är rosenroten som du känner av. I råttförsök med L-tyrosin så hämmar det tillväxten för råttorna så jag antar att man får i sig tillräckligt med kosten/proteinpulvret.
Jag äter aldrig dessa samtidigt utan jag äter en burk rosenrot för att sedan äta en burk med tyrosin och effekten jag får är att jag mår bättre och är piggare. Ganska liknande effekt av både ämnena.
Ska prova det nu under en månad och se ifall jag känner av några positiva effekter. Blir 1500mg -2000mg uppdelad i 3-4 portioner per dag. Anledning är jag känner mig lite sliten att kombinera gym, deff och kampsport. Speciellt när deff håller på nå slutstadiet. Återkommer med resultat.
Jo jag har sett lite varstans på internet (amerikanska forum) att doser på 3g dagligen skulle ge viss uppiggande effekt. Det och 3g fenylalanin, typ.
Ska prova det nu under en månad och se ifall jag känner av några positiva effekter. Blir 1500mg -2000mg uppdelad i 3-4 portioner per dag. Anledning är jag känner mig lite sliten att kombinera gym, deff och kampsport. Speciellt när deff håller på nå slutstadiet. Återkommer med resultat.
Ta 3000 mg per dag. Jag tar allt på morgonen eftersom det är enda gången under dagen jag har tom mage vilket du ska ha när du tar detta så tänk på att aldrig äta i samband med intag.
Ta 3000 mg per dag. Jag tar allt på morgonen eftersom det är enda gången under dagen jag har tom mage vilket du ska ha när du tar detta så tänk på att aldrig äta i samband med intag.
Tack, ska göra det.
Hur lång tid väntar du innan du äter frukost?
Hur lång tid väntar du innan du äter frukost?
Det dröjer ganska länge ca 1,5 h eftersom jag går till jobbet och städar sedan 1 h innan jag äter. Det ska räcka att vänta ca 20 min dock innan man äter.
Det dröjer ganska länge ca 1,5 h eftersom jag går till jobbet och städar sedan 1 h innan jag äter. Det ska räcka att vänta ca 20 min dock innan man äter.
Hur länge sitter effekten i? Hela dagen?
Hur länge sitter effekten i? Hela dagen?
Det är inget jag känner direkt av utan när jag äter det eller rosenrot eller restorin så känner jag mig mer pigg i längden och mår psykiskt bättre. Blir oftast mer deprimerad när jag slutar äta dessa och på så sätt har jag märkt att jag mår bättre av dem.
Fungerade tyrosin?
Tyrosin är en vanliga aminosyra. Om du inte låter ditt proteinintag bestå av enbart gelatin och kollagen förstår jag verkligen inte hur man kan få brist på någon av aminosyrorna.
Tyrosin sätts ihop med syre och jod och bildar tetrajodtyronin. Har du brist på tyrosin får du för lite hormon i kroppen, men jag förstår inte varför hypofysen skulle signalera att extra T4/T3 skall skapas bara för att extra tyrosin finns att tillgå? Om något skulle det snarare vara tvärtom eftersom det är en negativ återkoppling...
Tyrosin är ju dessutom icke-essentiellt? Borde inte ökat dietärt intag bara hämma den kroppsegna produktionen (negativ återkoppling)? Fast 3g kanske är mer än vad kroppen klarar att syntetisera på ett dygn...
Tyrosin har med sköldkörteln att göra, trodde bara det gav effekt om man hade underproduktion innan?
exevision
2012-02-27, 17:50
Tyrosine shortens the life
of young rats. Within 40 days, 17% of the rats which received an addition of1% tyrosine to the basal diet died after an average life of 36 days.
Tja inte vet jag om det har något med människor att göra...
Ingen är väll så dum att de ökar sitt intag av tyrosin med 1% av sin totala kost?
Ingen är väll så dum att de ökar sitt intag av tyrosin med 1% av sin totala kost?
Frågan är vad de menar med 1%
1% av kaloriintaget?
På en 3000 kcal diet (för människa nu alltså :P) blir det 30 kcal eller ca 7-8g extra. En rekommenderad dos av tyrosin om man använder det är 3g. Det är inte så långt ifrån 1%
Kan tänka mig att det finns en hel del av de som använder tyrosin som tar det dubbla. Det är rätt vanligt att folk som blir förtjusta i vissa kosttillskott, efter ett tag dubblerar dosen.
exevision
2012-02-29, 09:58
Finns det då något som tyder på att det skulla vara dåligt för hälsan med ett intag på 2gram 3 dagar i veckan för människor?
exevision
2012-05-23, 20:03
Finns det då något som tyder på att det skulla vara dåligt för hälsan med ett intag på 2gram 3 dagar i veckan för människor?
Bump
Helt ofarligt, det är en vanlig aminosyra. För att du ska producera kroppseget dopamin förbrukas tyrosin. Har du otillräcklig tillgång till tyrosin när dopamin ska syntetiseras, då hjälper tillskottet.
Imo, 1g L-tyrosin och 200mg koffein (alt. annat stimulant). Det borde vara ett kul experiment :)
Nej. Det är en vanlig aminosyra. 100g kvarg, exempelvis, innehåller 600 mg tyrosin.
http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/15/2
Sheogorath
2012-05-24, 17:51
Helt ofarligt, det är en vanlig aminosyra. För att du ska producera kroppseget dopamin förbrukas tyrosin. Har du otillräcklig tillgång till tyrosin när dopamin ska syntetiseras, då hjälper tillskottet.
Imo, 1g L-tyrosin och 200mg koffein (alt. annat stimulant). Det borde vara ett kul experiment :)
L-Tyrosin som oralt tillskott är relativt verkningslöst eftersom bryts ner till dopamin i blodet (från tyrosin till DOPA av tyrosinhydroxylas och från DOPA till dopamin av dopadekarboxylas). Dopamin i blodet kan inte passera in i hjärnan. Det är därför Parkinson-läkemedel innehåller en inhibitor av dopadekarboxylas (så att DOPA kan passera in i hjärnan innan det hinner brytas ner till dopamin i blodet). Väl inne i hjärnan metaboliseras DOPA vidare till dopamin och kan utöva sin verkan.
Inge Enveten
2012-05-24, 18:01
Någon som vet varför vissa koffeinpiller innehåller l-tyrosin?
Sheogorath
2012-05-24, 18:02
Någon som vet varför vissa koffeinpiller innehåller l-tyrosin?
För att tillverkaren bedömer att det säljer? :)
Inge Enveten
2012-05-24, 18:12
För att tillverkaren bedömer att det säljer? :)
Ja förutsatt att ditt resonemang stämmer verkar det vara den enda rimliga förklaringen. Så är det väl i "branschen" I guess. :P
L-Tyrosin som oralt tillskott är relativt verkningslöst eftersom bryts ner till dopamin i blodet (från tyrosin till DOPA av tyrosinhydroxylas och från DOPA till dopamin av dopadekarboxylas). Dopamin i blodet kan inte passera in i hjärnan. Det är därför Parkinson-läkemedel innehåller en inhibitor av dopadekarboxylas (så att DOPA kan passera in i hjärnan innan det hinner brytas ner till dopamin i blodet). Väl inne i hjärnan metaboliseras DOPA vidare till dopamin och kan utöva sin verkan.
Wut? Påstår du att jag är drabbad av placebo! Det här är typ det enda tillskottet jag någonsin känt av en ordentlig effekt på. Nåväl, känner ju inte alltid av det så det kan ju faktiskt vara en serie av slumper som spelat mig ett spratt.
TjeckRacer
2012-05-25, 02:07
Jag märker av det. Mörkare kroppsfärg, piggare och färger upplevs intensivare. Måste tas ensamt och på helt tom mage dock.
exevision
2012-05-25, 09:42
Varför verkar råttor få en kortare livslängd av det då? Tänker på studien som Anders The Peak visade tidigare i tråden.
Sheogorath
2012-05-25, 10:22
Varför verkar råttor få en kortare livslängd av det då? Tänker på studien som Anders The Peak visade tidigare i tråden.
Hmm? Huruvida höga intag kan vara skadligt har jag väl inte över huvud taget berört? Jag förklarade varför man inte ger tyrosin eller DOPA som läkemedel utan att tillsätta en enzymhämmare: man får inte dopamin till rätt plats i kroppen utan. Och dessa hämmare är läkemedelsklassade och är inget man "kan" (missförstå mig rätt) skaffa på egen hand.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.