handdator

Visa fullständig version : Student

liQ
2008-09-09, 14:45
Jag har en flickvän som flyttade upp till sthlm i Juni efter hon tog studenten.
För tillfället jobbar hon deltid och letar efter ett till deltid jobb eller ett heltids jobb.
Hur som helst hon vill börja plugga socionom så fort som möjligt.
Hon har i snitt 16.4 och snitten på socionom linje ligger på 18> tror jag? (fick blackout). Så hon ska försöka sig på högskoleprovet så fort det dyker upp. Innan hon flyttade upp till sthlm så sökte hon upp studievägledare i sin hemstad, men tyckte att det gav så mycket.
Kort sagt hon har inte så jätte bra koll och jag har definitiv inte bra koll.

Finns det några bra studievägledare som hon kan fråga i sthlm?
Hon tror att enda sättet för henna att komma in på hennes linje är via högskoleprovet dvs hon får bra resultat. Kanske är det så? Men har hört talas om reserv och dylik.

Som sagt har inte så bra koll på det här så om ni har tips vore det nice.

PS: hon har inga IG i sina ämnen så hon kan inte plugga upp de via Komvux av det har sagt när hon har ringt och frågat.

Prankie
2008-09-09, 14:52
Hon kan ju fortfarande göra prövningar. Dvs plugga själv och tenta av de mot en liten summa.

liQ
2008-09-09, 14:56
Hon kan ju fortfarande göra prövningar. Dvs plugga själv och tenta av de mot en liten summa.

Via komvux? Hur mycket kan det kosta ungefär? typ?

Exdiaq
2008-09-09, 14:59
Via komvux? Hur mycket kan det kosta ungefär? typ?

Beror väl på ämne, var hon gör det o.s.v. Ring Komvux.

Gnusram
2008-09-09, 15:00
Enklast måste väl ändå vara att ta kontakt med den aktuella högskolan och fråga där? De har ju studievägledare och kan allt om de krav de själva ställer.

JärnJane
2008-09-09, 15:01
kostade 500 kr per prövning när jag kollade upp det med min kommun 2006. Vet dock inte om det varierar mellan kommuner eller om det kanske har ändrats

Hallberg
2008-09-09, 15:16
Så hon ska försöka sig på högskoleprovet så fort det dyker upp.

Sista anmälningsdag är på måndag (15/9) så se till att hon anmäler sig i så fall.

ManuelIT
2008-09-09, 16:04
För att kapa tråden, hur tar man reda på snitten som behövs för att komma in på utbildningar?

tobbo
2008-09-09, 16:05
www.skolverket.se

Angel
2008-09-09, 16:08
Är det så högt att komma in på socionom i sthlm? här kommer vilket miffo som helst in..

Mental
2008-09-09, 16:11
Måste hon plugga i stockholm då? Det finns universitet med lägre betygssnitt umeå ligger runt 15, tror även kalmar och örebro ligger därikring.

med 16.4 kommer hon in på socionomprogrammet på ett par ställen

egge
2008-09-09, 16:12
För att kapa tråden, hur tar man reda på snitten som behövs för att komma in på utbildningar?
http://vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442

Mental
2008-09-09, 16:13
Är det så högt att komma in på socionom i sthlm? här kommer vilket miffo som helst in..

I jönköping är det 16.72 som lägsta jämförelsetal på socionom, sen om betygen säger något om de som går där är en annan sak...

NiXPhoenix
2008-09-09, 17:21
Sista anmälningsdag är på måndag (15/9) så se till att hon anmäler sig i så fall.

Säg åt henne att hon anmäler sig, högskoleprovet är ett "måste" om man inte har betygen. Tenta upp går ju det med, men tar tid och är lika bra att testa alla möjligheter man har.

Sen kan man träna upp sig en del på det också, även om det inte är något hon hinner göra till höstens prov.

stevebc
2008-09-09, 17:34
Högskoleprovet är i allmänhet betydligt lägre än genomsnittsbetyget och en unik chans som i det här fallet givetvis borde utnyttjas. Provet är väl någon gång i oktober så jag antar att man måste anmäla sig snart.

edit: läste att HP-kravet för höstterminen 2008 på Stockholms Universitet låg på 1.3. Jag tror medianen för alla som skriver provet ligger på 1.2-1.3 så det borde inte vara några problem för henne att fixa det.

Mental
2008-09-09, 18:02
Högskoleprovet är i allmänhet betydligt lägre än genomsnittsbetyget och en unik chans som i det här fallet givetvis borde utnyttjas. Provet är väl någon gång i oktober så jag antar att man måste anmäla sig snart.

edit: läste att HP-kravet för höstterminen 2008 på Stockholms Universitet låg på 1.3. Jag tror medianen för alla som skriver provet ligger på 1.2-1.3 så det borde inte vara några problem för henne att fixa det.

Provet är viktat så att medelresultatet ska hamna på 0.9 varje tillfälle, dvs 50% får 0.9 eller lägre.

stevebc
2008-09-09, 18:57
Provet är viktat så att medelresultatet ska hamna på 0.9 varje tillfälle, dvs 50% får 0.9 eller lägre.Jaha okej. Måste ha läst fel då.