Visa fullständig version : Pauluns näringfysiologer?
Funderar på att ta en liten rådgivning hos pnc och tänkte kolla med er här först om ni har några åsikter om dem? eller egna erfarenheter? är det värt sina pengar?
Scratch89
2008-09-08, 18:38
Nu blir jag nyfiken. Vad är det du ska fråga? Du har ju ändå en hel del kompetens här.
MasterChief
2008-09-08, 18:40
Alla blir ju motiverade på olika sätt. Känner du att det skulle vara en kick och få en "Personlig Dietist" så varför inte?
Personligen föredrar jag att sköta det själv.
Eddie Vedder
2008-09-08, 19:24
Man pungar ut 15 000 och sedan får man ett diplom. Aldrig att jag skulle gå till någon som är "licensierad kostrådgivare" och förvänta mig det minsta.
Därmed inte sagt att de alla är okunniga men den kunskapen kan man ju få gratis på Kolozzeum också. Skaffa dig en riktig utbildning om du vill ha en kostutbildning.
Man blir knappast näringsfysiolog bara för att man går en kortare kurs som drivs av en näringsfysiolog.
MasterChief
2008-09-08, 19:35
Man pungar ut 15 000 och sedan får man ett diplom. Aldrig att jag skulle gå till någon som är "licensierad kostrådgivare" och förvänta mig det minsta.
Därmed inte sagt att de alla är okunniga men den kunskapen kan man ju få gratis på Kolozzeum också. Skaffa dig en riktig utbildning om du vill ha en kostutbildning.
Man blir knappast näringsfysiolog bara för att man går en kortare kurs som drivs av en näringsfysiolog.
Är du säker på att hon syftar på kursen när hon skriver rådgivning?
Jag brukar presentera mig som näringsfysiolog ibland när jag inte vill säga att jag jobbar på sjukhus. Tycker ändå att jag har en rätt gedigen utbildning att luta mig tillbaka på inom området. Och börjar dom fråga något jag inte kan svara på så har jag Grubs mobilnummer på speeddial...faktiskt.
Eddie Vedder
2008-09-08, 20:14
Är du säker på att hon syftar på kursen när hon skriver rådgivning?
Nej jag missuppfattade nog där. Men faktum kvarstår att det inte är något jag skulle ta på särskilt stort allvar, aldrig lägga pengar på samt att de som gått den givetvis inte är några näringsfysiologer.
Man blir ju inte läkare för att man gått på en kvällskurs i anatomi hos en läkare. ;)
Nej jag missuppfattade nog där. Men faktum kvarstår att det inte är något jag skulle ta på särskilt stort allvar, aldrig lägga pengar på samt att de som gått den givetvis inte är några näringsfysiologer.
Man blir ju inte läkare för att man gått på en kvällskurs i anatomi hos en läkare. ;)
Nej, men näringsfysiolog kan man bli på en kvällskurs, det är skillnad det :D
MasterChief
2008-09-08, 20:23
Det är sant. Men dessa kostrådgivare (jag råkar känna en) jobbar inte enbart med att sprida info, utan (precis som med träning) kan vara den person som ger den där extra kicken att få en person att ta tag i saker och ting. Motivation brukar ofta kommuniceras bättre från en levande person än trådinlägg på kolo.
Hey men nu ska vi inte blanda ihop sker och ting här: näringsfysiolog=nutritionist dvs massa högskolepoäng
kostrådgivare=lite vad som helst (behöver inte vara dåligt för det)
näringsfysiolog får väl den som vill kalla sig?
På Pauluns näringscenter jobbar inga kostrådgivare utan det är högskoleutbildade nutritionister (näringsfysiologer) och alla som jobbar där är duktiga. Det var dessa som Ronja syftade på tror jag.
machine gun
2008-09-10, 22:05
Varken nutritionist eller näringsfysiolog är skyddade yrkestitlar, dvs egentligen kan vemsomhelst kalla sig det. Av någon anledning brukar många nutritionister kalla sig för näringsfysiologer.
Studenter som går programmet blir nutritionister (ej skyddad yrkestitel)
http://www.livsmedelssverige.org/Pressrum/Seminariedokumentation-060629.pdf
Sant, det är ingen skyddad yrkestitel. Men det finns en utbildning som heter Nutritionslinjen och tar man examen därifrån så blir man nutritionist (eller näringsfysiolog; tidigare stod det i utbildningsinfon att nutritionister som väljer att satsa på forskning brukar kalla sig näringsfysiolog).
De som jobbar på Pauluns är väl högskoleutbildade nutritionister allihopa, men man blir inte nutritionist när man gått en utbildning där. Visserligen får man kalla sig nutritionist vad man än är, just för att det inte är en skyddad yrkestitel. Men det kan vara bra att känna till att vissa nutritionister har en 160 poäng högskoleutbildning medan andra "nutritionister" har gått en kortare kurs i kostrådgivning. Men som sagt, inte för att det är nåt fel på att gå en utbildning på Pauluns, fast det är säkert inte samma sak som att gå högskoleutbildningen.
Eddie Vedder
2008-09-11, 09:03
Varken nutritionist eller näringsfysiolog är skyddade yrkestitlar, dvs egentligen kan vemsomhelst kalla sig det.
Får man verkligen det? Jag hade ingen koll på att allt som inte är skyddat automatiskt blir fritt att använda. Någon form av krav hade jag faktiskt fått för mig att det var på att man inte får ange sitt yrke som något man inte utbildat sig inom.
Fast du kanske menar att man kan bli anställd som något utan att ha en skyddad licens? D.v.s. att en arbetsgivare som söker en nutritionist MÅSTE inte anställa en person med nutritionsutbildning (även fast man förstås gör det). Alla kostekonomer har ju t.ex. inte min utbildning, långt därifrån. Men ändå är man ju kostekonom eftersom man blivit anställde som det. Man kan vara kock utan kockutbildnig o.s.v.:)
Du kan ju kalla dig dietist även om du vore arbetslös i och med din licens, men kan man kalla sig t.ex. kock eller kostekonom eller nutritionist "bara sådär" även om man inte jobbar som det.
Ungefär som en person jag känner som har angett "festfixare" som yrke i telefonkatalogen trots att han jobbar på järnverket i Degerfors:D
Bytet från näringsfysiolog till nutritionist var nog inte så lyckat för nutritionist är vad nästan varje person som jobbar med kost kallar sig internationellt. Näringsfysiologer är inte lika vanligt att man läser om och där kan man kanske med visst fog tycka att de använder en felaktig titel om de inte har läst utbildningen.
z_bumbi - PT, instruktör, kostrådgivare, nutritionist, mental rådgivare, livstilscoach etc
Hur kunskapsnivån och bemötandet är hos Paulun vet jag däremot inte något om vilket tråden handlar om.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.