Visa fullständig version : WIPs sista kilon fett, Tips och råd.
Halloj.
Jag är en 23årig f.d student som lyckades gå upp i kvantitetsvikt under sin studentperiod och kämpar nu för att få bort det samt få den fysiken jag alltid velat haft.
Jag har tränat styrketräning till och från sedan jag var 14 men har aldrig lyckats få några imponerande resultat p.g.a dålig disciplin, kost och okunskap.
Under de senaste 10 månaderna har jag haft god koll på mitt dagliga intag av energi men har inte fått så värst imponerande resultat då jag vägde 87 kilo vid start och väger nu runt 75 kilo.
Jag har stannat i vikt och skulle vilja få lite tips på hur jag skall få igång min viktminkning igen då jag uppskattningsvis har 7-9 kilo kvar att bränna bort innan jag får en fullt synlig magmuskulatur(vilket är det jag strävar efter...såklart; ).
Jag är extremt oaktiverad om dagarna, är arbetslös så jag sitter mestadels framför datorn och studerar/jobbar och blir enbart aktiverad när jag går till gymmet. helst av allt fortsätter jag med min nuvarande livsstil tills jag får jobb men ändrar på mig om det behövs någon promenad varje dag eller liknande.
Morgon 12.00
Fibergryn x2
wasa sport x2
Birkaskinka 50g
Totalt 402Kcal 24,9/59,6/7
Mellanmål 15.00
Lingongrova 2 skivor
Birkaskinka 50g
Totalt 222Kcal 22,7/30,4/3,4
Lunch 17.00
Parboiled ris 80g
kassler 200g
Totalt 510Kcal 49,8/63,4/3,4
Efterträningen 21:30 - 22.00
Whey-80 0,75 DL
Banan
Totalt 263Kcal 23,9/35/2,75
Middag 23.00
Broccoli 200g
Alaska pollock 200g
Rapsolja 1 msk
1 kokt ägg
Totalt 433Kcal 48,4/6,9/23,6
Kväll 01.00
kesella 125g
Totalt 91Kcal 16,25/4,4/1,3
---------------
Totalt 1921 185,95 199,7 41,45
Total Energi% 96,05% 38,72% 41,58% 19,42%
Frukosten/mellanmålet ser likadant ut förutom typ av bröd och pålägg (willys 400g paket med rökt kalkon oftast)
Lunchen varieras med ris/pasta och kassler/kycklingfilér/Alaska pollock/kött
Efter träningen ser exakt lika dant ut, kanske varierar kolhydrats källan någon gång ibland.
Middagen varieras med lax/mager fisk/skaldjur + olja/fett charkvara/ägg/nötter och broccoli/annan fryst grönsak.
Kvällsmålet är detsamma med variation på olika light-produkter.
Träning:
Jag tränar 5 ggr i veckan varav alla dagarna består utav uppvärmning på 10 minuter (cykla/löpband/hopprep i 5 minuter + boxning på säck i 5 minuter) samt styrketräning(enligt MAX-OT med en medel och en hög reps vecka var 5:te vecka)
Jag börjar mina träningspass runt 19.30.
Daglig aktivitet: Låg/obefintlig
Träning: 5ggr/vecka, 10 minuter uppvärmning + ~1 timmes styrketräning
Delerious
2008-09-08, 05:54
Ända tipset är att äta lite mindre eller träna mer kondition, eller både och. Jag brukar springa 15 min efter varje gympass det gör susen tycker jag.
Jag är nästan exakt som dig i mått och vikt. Är 182cm och väger i skrivandets stund 72kg exakt. Och mina rutor börja komma fram nu. Jag tror på 2-3kg till så har jag kammat hem det.
Men börja med att springa i 15min på bandet efter varje pass, och om du vill 15 min på en sådan där stående cyke.l det gjorde susen för mig i början.
Scratch89
2008-09-08, 08:22
Försök att vara mer aktiv på dagarna. När man söker jobb kan man göra det i i fysisk person också.
Ända tipset är att äta lite mindre eller träna mer kondition, eller både och. Jag brukar springa 15 min efter varje gympass det gör susen tycker jag.
Jag är nästan exakt som dig i mått och vikt. Är 182cm och väger i skrivandets stund 72kg exakt. Och mina rutor börja komma fram nu. Jag tror på 2-3kg till så har jag kammat hem det.
Men börja med att springa i 15min på bandet efter varje pass, och om du vill 15 min på en sådan där stående cyke.l det gjorde susen för mig i början.
Jag funderade på det då jag har lyckats få igång löpbandet igen. Men 15 minuter bränner väll inte mer än 80-100 kalorier (enligt löpbandets inbyggda funktion).
Scratch89:
Om man uteslutande söker jobb 90 mil från hemmet så kan det bli lite problem att ta dig till den potentiella arbetsgivaren :) men tanken är god och jag funderar på att börja gå och handla lite oftare.
Promenader är riktigt kungligt.
En morgonpromenad slår aldrig fel, man går ut och det är nästan folktomt och man kan bara drömma sig bort en liten stund :)
Kosten ser bra ut tycker jag och träningen behöver du verkligen inte öka, inte styrketräningen iaf. Det är bara dra in några konditions-pass om du känner för det, det skadar aldrig en deff.
Scratch89
2008-09-08, 12:59
Ah, då förstår jag situationen. :)
Som sagt, försök att hitta på något på dagarna. Det finns alltid något att göra, eller något att städa upp. Att gå morgon- och kvällspromenader för att vakna till och kunna somna skönt på kvällen är helt underbart. Om du nu är ledig hela dagarna kan man inte skylla på tidsbrist. För mig är det även en chans att se sig omkring; jag är relativt nyinflyttad där jag bor.
Jag håller på att bli smått galen. Jag vet inte om det är jag som har missat något vitalt eller om det bara är fel på mig. ;)
Vågen har stått stilla i över en vecka och till råga på det så gick jag upp drygt ett kilo i förr-förra helg och jag vet inte hur det är möjligt då jag inte gick off-diet förutom för 3 öl på lördagskvällen (hej då- fest för en kompis, kul att vara nyktrast för en gångs skull: )
Jag har inte ändrat någonting i min diet sedan jag skrev senast och jag har börjat gå ut och handla på morgonen och lite oftare än förut samt att jag lagt till 15-20 minuters löpning efter styrkepasset. I min hjärna så borde jag gå stadigt neråt då jag ligger en bra bit under de värden för BMR som jag fått ut på olika kalkylatorer.
Jag ligger i dagsläget på 2000kcal, betyder det att jag skall ligga på 1500kcal för att gå ner ett halvt kilo i veckan? är inte det under miniminivå?
Jag går omkring trött och hungrig största delen av dagen efter lunchen och jag vill inte ens tänka på hur det kommer bli om jag får i mig mindre energi.
Skall jag ändra något i min kost?
Just nu känns det som att det är only pain, no gain *gah!*
Scratch89
2008-09-28, 08:48
Du kan börja räkna om och se så att du verkligen bara äter 2000 kcal. Öka på konditionsträningen lite; om du äter frukost vid 12 så hinner du kanske med en lite längre, rask promenad eller liknande innan.
Vad väger du nu, på vilken längd?
Räkna om? Jag räknar varje dag.
Just nu väger jag 77,6 kg. Jag väger mig dock direkt efter träningen så det är väll inte lika pålitligt som att väga sig på morgonen.
Räcker det med att gå en 30-45 minuter?
väg dig på morgonen, innan frukost och efter du besökt toaletten. Annars har du ju vätska i kroppen (har du ju ändå men för att minimera.)
Jag kan bara tipsa om HIIT pass, vilket ger mig en riktigt bra effekt. 20-30 min intervaller 3 ggr i veckan, intervallerna kan variera genom att köra en min och vila en min eller köra en minut och vila två (beroende på vilken puls du har under den aktiva minuten.) Detta är bra av flera anledningar; hungerkänslan dämpas av denna träning, vilket är riktigt bra om du går hungrig. Efterförbränningen är i princip lika hög som vid styrketräning (rätta mig om jag har fel).
Jag tror att HIIT förbättrar dina träningsresultat i gymet, eftersom du får bättrekondition kan du köra mer intensivt.
Borde du inte äta lite mer fett? Så du kommer upp i 1 gram / kroppskilo.
Eddie Vedder
2008-09-29, 04:21
Efterförbränningen är i princip lika hög som vid styrketräning (rätta mig om jag har fel).
Högintensiv konditionsträning innebär högre EPOC än styrketräning. I båda fallen är det minimala ökningar i energiförbrukningen, några fåtal kcal extra jämfört med en isokalorisk aktivitet som förbrukat lika mycket energi under aktivitetens gång.
EPOC är väldigt väldigt överskattat.
creperiet
2008-09-29, 08:59
Högintensiv konditionsträning innebär högre EPOC än styrketräning. I båda fallen är det minimala ökningar i energiförbrukningen, några fåtal kcal extra jämfört med en isokalorisk aktivitet som förbrukat lika mycket energi under aktivitetens gång.
EPOC är väldigt väldigt överskattat.
På tal om det, jag har använt pulsklockan vid ett antal tillfällen när jag kört HIIT. Passen är runt 20-25min med en snittpuls av 80% av max. De följande två timmarna har jag en tydligt förhöjd puls i vilande läge (sittande i soffan, halvliggandes), runt 80slag/min mot normala 40-45. Efter två timmar börjar den gå ner.
Är inte det en rätt stor skillnad för att kalla det väldigt överskattat? Eller har hjärtslagen föga betydelse när man ändå inte rör sig undertiden?
grondahl
2008-09-29, 09:13
Är inte 80% i snitt ganska lågt för att vara HIIT? Jag hamnar lätt i 80% (80% och uppåt) både under mina vanliga löppass/mountainbikerundor.
Scratch89
2008-09-29, 09:37
80% i genomsnitt är bra nivåer, även under intervallträning. Om det är i snitt, kan det ju vara 95% av max under den tunga intervallen, och 60% av max under vilointervallen.
creperiet
2008-09-29, 11:12
Är inte 80% i snitt ganska lågt för att vara HIIT? Jag hamnar lätt i 80% (80% och uppåt) både under mina vanliga löppass/mountainbikerundor.
Det beror på hur hög intensitet du klarar att hålla som högst, vilken mjölksyratolerans du har, hur länge du arbetar/vilar, etc.
Men det var inte det frågan gällde.
Tack Eddie, men att EPOC är överskattat är väl att ta i? Jag menar efterförbränningen för styrketräningen gör ju ändå att man förbrukar 100-150 kcal mer under dagen (förutom den mängd man förbrukat under träning), läste det i en artikel med Bartoll tror jag.
Eddie Vedder
2008-09-29, 15:02
Tack Eddie, men att EPOC är överskattat är väl att ta i?
Nej jag skulle tveklöst kalla den effekten överskattad.
The term ‘‘excess post-exercise oxygen consumption’’ was
coined by Gaesser and Brooks (1984) to free the
elevated post-exercise metabolism from the limitations
of Hill and Lupton’s (1923) original label of oxygen
debt. The latter was hypothesized to result from the
removal of*80% of the lactate, which was generated as a consequence of the oxygen deficit, via glyconeogenesis
during recovery. Margaria, Edwards and Dill
(1933) later modified the oxygen debt hypothesis to
incorporate phosphagen resynthesis. The aforementioned
oxygen debt nomenclature therefore erroneously
shackled post-exercise _V O2 to the oxygen
deficit. By using the term excess post-exercise oxygen
consumption we appropriately remove this causal link
and hence become more receptive to evidence
indicating the EPOC is the result of a general
metabolic perturbation of which the repayment of the
oxygen deficit may only contribute partially. Bahr
(1992) reported that phosphagen restoration and
lactate metabolism together with elevated body
temperature account for only about 30 – 50% of the 1 h EPOC following submaximal and supramaximal
work. Prolongation of the EPOC beyond 1 h appears
to be primarily associated with triacylglycerol/fatty
acid cycling (Bahr, Hansson,&Sejersted, 1990; Trost,
Wilcox, & Gillis, 1997; Wolfe, Klein, Carraro, &
Weber, 1990), which is partially stimulated by
increased catecholamine concentrations (Bahr, 1992;
Wolfe, Herndon, Jahoor, Miyoshi,&Wolfe, 1987) and
possibly an exercise-induced increase in lipolytic
responsiveness of adipocytes to catecholamines
(Wahrenberg, Engfeldt, Bolinder, & Arner, 1987).
Further clarification of the contribution of various
factors to the EPOC is reliant upon the validation of
assumptions such as those associated with lactate
metabolism and the impact of muscle and body
temperature on metabolism.
Effects of exercise intensity and duration on the excess
post-exercise oxygen consumption. Journal of Sports Sciences, December 2006; 24(12): 1247 – 1264
The impact of an exercise bout on energy balance consists of the calories expended during the bout as well as the Excess Post-exercise Oxygen Consumption (EPOC). Previous research has examined various factors (exercise intensity, duration, etc.) for their potential effect on EPOC, but subject age has not been considered.
PURPOSE: The current study examined whether EPOC in response to resistance exercise is affected by differences in subject age.
METHODS: Twenty-one males (age 24-74) participated in a 2-day measurement session. The first day consisted of a pre-exercise resting metabolic measurement, followed by a resistance exercise bout consisting of three sets of 10 repetitions for seven exercises. The exercise session was followed immediately by repeated EPOC measurements over the subsequent two hours. The second day consisted of an additional metabolic measurement to determine whether there was an ultra-slow recovery effect on metabolic rate. Heart rate and oral temperature were collected concurrent with the metabolic measurements. Data were analyzed by repeated measures analysis of variance (p=0.05).
RESULTS: Younger subjects (≤43 years) had a significantly higher oxygen consumption following exercise than older subjects (≥52 years) (p=0.001), but when normalized to the pre-exercise levels, values only approached significance (p=0.078). Metabolic rate remained elevated above baseline for both age groups throughout the first two-hour period following exercise, 14.2% (36.5 ml/min) and 11.7% (26.5 ml/min) for younger and older subjects, respectively, averaged over the two-hour period. Values were not significantly elevated 24 hours post-exercise. There were no significant differences between groups for respiratory exchange ratio (RER), heart rate, or oral temperature, though the values for RER (p=0.071) and the interaction between heart rate and time (p=0.071) approached significance.
CONCLUSION: Younger subjects had a higher metabolic rate than older subjects following exercise, though if only the elevation above baseline is considered, a significant difference was approached but not achieved.
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/fulltext.00005768-200805001-02074.htm;jsessionid=LgpJS7J2ymHHblP2mG49dJvW5CkMN 1DdvvLcySPBZdTfyr1LYntw!-1052912739!181195629!8091!-1
The Impact of Resistance Exercise and Age on Excess Post- Exercise Oxygen Consumption: 1897: Board #61 May 29 2:00 PM - 3:30 PM. Medicine & Science in Sports & Exercise. 40(5) Supplement 1May 2008p S327
Att EPOC's påverkan är ytterst liten har varit känt sedan länge och blev dessutom yterligare bekräftad ganska nyligen:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113343&highlight=EPOC
Christoferj
2008-09-29, 16:21
Du är 180cm lång vägde 75 kilo och vill gå ner 7-9 kilo till ?
Hur funkar detta egentligen, Borde det inte vara sundare och lättare att gå in en period av hårda styrkepass och äta upp sig för att sedan deffa bort det?
Eventuellt om du deffar bort det direkt men det känns som att du inte kan ha så mycket att ta av, därför kroppen vägrar visa resultat?
Bara en fundering. Jag är inte så kunnig så någon annan får rätta mig =)
Christoferj
2008-09-29, 16:25
Förresten är du kille eller tjej?
Hur funkar detta egentligen, Borde det inte vara sundare och lättare att gå in en period av hårda styrkepass och äta upp sig för att sedan deffa bort det?
Eventuellt om du deffar bort det direkt men det känns som att du inte kan ha så mycket att ta av, därför kroppen vägrar visa resultat?
Jag är MAN och väger 77,5ish kilo nu.
Jag har fortfarande en hel del att ta av. Jag har en kompis som är relativt lik mig i längd, styrka och muskelmassa och han lyckades deffa ner sig till 71 kg och börjar få den kropp som jag vill ha.
Jag funderade på att höja mitt fettingag till 1g/kg kroppsvikt men det försvann när jag gick på semester och glömde det mesta med diet och träning p.g.a massa flytt och grejer.
Är det vettigt att ändra mitt intag till: Protein - 150g, kolhydrater - 168g och fett 75g? Kommer inte det göra mig orkeslös under träningen?
Jag är som sagt var inte så aktiv på dagarna, kan en högre andel fett vara gynnande då?
Skall man köra HIIT istället för styreketräningen eller löpningen?
Eddie Vedder
2008-09-30, 04:45
Är det vettigt att ändra mitt intag till: Protein - 150g, kolhydrater - 168g och fett 75g?
Det låter som ett bra intag tycker jag.:)
Hur det kommer påverka din träning är svårt att svara på förstås, särskilt med tanke på att du överhuvudtaget ligger på ett kaloriunderskott då det är svårt att utvärdera för hur energiunderskottet som sådant eller det lägre kolhydratintaget avgör.
Men testa och se.:)
puttezippo
2008-09-30, 16:20
Exakt vad jag också tänkte skriva....kommer du ju se ut som en pinne(överdriver) om du vill väga 68 kg ...en pinne med magmuskler.
Inte bättre och förska ligga på den vikt du har nu och "träna" fram musklerna utan och gå ner i vikt?
Förstås om du vill ha snabbare resultat och få fram musklerna så är väl en viktminskning det bästa kortsiktigt men inte långsiktigt.....bara en tanke.
Det nya intaget låter bra, ganska likt mitt schema :) men jag har ett högre kaloriintag och högre träningsfrekvens.
Menar du att du orkar mycket med den energi du får i dig nu? Det mesta får ju gå på vilja under diet.
Förresten tack för det svaret Eddie, läser nog när ögonen vill :)
Exakt vad jag också tänkte skriva....kommer du ju se ut som en pinne(överdriver) om du vill väga 68 kg ...en pinne med magmuskler.
Inte bättre och förska ligga på den vikt du har nu och "träna" fram musklerna utan och gå ner i vikt?
Förstås om du vill ha snabbare resultat och få fram musklerna så är väl en viktminskning det bästa kortsiktigt men inte långsiktigt.....bara en tanke.
Jag vill ha en väldeffad grund att börja bygga på. Jag har lagt på mig allderles för mycket "flabb" under mina studieår och jag vill ha bort dem.. även om det kommer sluta med att jag kommer se ut som ett popsnöre.
lysell:
Jao, jag orkar träna ordentligt men livet i övrigt är relativt orkestlöst.
Jag tänkte jag skulle lägga om dieten under nästa vecka men då jag skall flytta om 2 veckor så blir det inte mycket testande.
Okej, Går det att lägga in Excel dokument här? Isf kan jag lägga upp mitt koschema som jag hade de 5 första veckorna under dieten.
Okej, Går det att lägga in Excel dokument här? Isf kan jag lägga upp mitt koschema som jag hade de 5 första veckorna under dieten.
Jag tror inte att det finns någon sådan funktion direkt på kolozzeum.
Skiljer sig dagarna mycket åt eller kan du posta några exempel?
Sådaer. nu har jag egenhändigt komponerat en mer balanserad diet och lagt in lite mer kondition till min träning.
Jag har försökt att behålla så mycket ur min diet som möjligt och bara lägga in lite extra fett och dra bort kolhydrater och protein.
Jag har dock inte så lång tid att utvärdera på då jag flyttar om 1½ vecka.
Min första dag har varit snäppet bättre än tidigare, dock är det måndag och jag är utvilad samt att koffeinet slog som en spark i skrevet(pga tom mage?)
__________________________________________________ ______________
Data:
Man
23 år
180cm
77kg
Mina dagar kommer se ut som följande:
12.00
Morgonpromenad 30-60 minuter.
12.30
0,75dl(28g) Whey-80
80g fibergröt
Kcal 377 P33,6 K43,1 F7,8
15.00
50g cashew/valnötter
½ only one! multivitamineral
Kcal 305 P9,5 K11 F24,5
16.00
1 kopp kaffe (est. 300mg koffein)
17.30
80g parboiled ris
200g kyckling filé
Kcal 488 P47,2 K63,4 F4,8
~19.30
Träning
~22.00
0,75dl (28g) Whey-80
~30g kolhydrater från färsk eller torkad frukt.
Kcal 263 P23,9 K35 F2,8
23.00
250g broccoli/broccoli mix
125g makrill på burk
1 tsk rapsolja
½ Only One! Multivitamineral
Kcal 425 P23,3 K7,6 F33,3
01.00
125g(½ förp) Kessella med fun light.
Kcal 91 P16,3 K4,4 F1,3
Totalt cirka:
2000kcal P155 K160 F75
Aktiviteter under träningstiden:
14 minuter uppvärmning:
7 minuter cykel/löpband/hoprep/stepupmaskin + 7 minuter boxning på lätt (20kg tror jag) säck.
ca 60 minuter styrketräning (4-6 reps i 10+ set):
Mån - rygg + biceps
Tis - ben + vader
ons - bröst + mage
tors - axlar + traps
Fre - Triceps + underarmar + mage.
20 minuters löpning i 10,5 km/h
__________________________________________________ ______________
Någon som har en kommentar/tips?
Scratch89
2008-10-07, 07:02
Jag tycker det ser bra ut. Jag personligen skulle inte ätit nötter under diet, då de mättar alldeles för dåligt samt är rätt feta och salta. Hellre lite mer frukt, eller typ ägg och grönsaker.
Ytterligare ett tips är att kombinera ditt intag av frukt och grönt med de stora måltiderna, så att näringsupptaget blir bättre. Av samma anledning är det bäst att dricka kaffe mellan måltiderna, precis som du gör. Om det nu blir stor skillnad vet jag inte, men det är alltid bra att vara på den säkra sidan när man ligger så pass lågt i energiintag.
Sedan undrar jag varför du går upp så sent. Jobbar du natt eller så?
Blir inte frukt väldigt dyrt i längden? jag har en ganska begränsad plånbok just nu.
Är det inte nyttigare fetter i nötter än ägg? jag äter bara orostade och osaltade nötter.
Skall jag äta frukt TILL de stora måltiderna eller mellan?
Jag är arbetslös just nu och har halkat in i en dålig dygnsrytm där jag somnar vid 05.00 varje natt(oberoende av när jag går och lägger mig) och därför har jag valt att gå upp lite senare än "vanligt" folk.
Eddie Vedder
2008-10-07, 15:35
Är det inte nyttigare fetter i nötter än ägg?
Olika nötter har olika fettsammansättning och att det generellt sett skulle vara bättre än fettsammansättningen i ägg kan jag inte se varför. Även ägss fettsammansättning kan sannolikt variera en hel del beroende på vilka ägg du köper (d.v.s. hur hönsen utfordrats).
Skall jag äta frukt TILL de stora måltiderna eller mellan?
Helt oväsentligt, gör som du vill.
Scratch89
2008-10-07, 20:45
Jag skulle vilja påstå att ägg har en av de bästa fettsammansättningarna du kan få tag på naturligt. Ägg är, förutom bristen på C-vitamin, ett av de mest kompletta livsmedel som finns.
Angående sömnproblemen så låter det som något du får ta tag i. Ställ klockan och planera dagen med aktiviteter, så att du vänder tillbaka jetlagen.
Jag skulle vilja påstå att ägg har en av de bästa fettsammansättningarna du kan få tag på naturligt. Ägg är, förutom bristen på C-vitamin, ett av de mest kompletta livsmedel som finns.
Angående sömnproblemen så låter det som något du får ta tag i. Ställ klockan och planera dagen med aktiviteter, så att du vänder tillbaka jetlagen.
Ok. jag vet faktiskt inte varför jag gjorde det antagandet då jag läst om äggets positiva egenskaper i ett flertal artiklar, det är väll gammal fettskräck som sitter kvar.
Jag skall ta tag i det innan jag flyttar men jag tror inte att jag kommer klara det innan jag flyttar och får sova i min egen säng igen. Jag blir som piggast på natten och så länge som jag inte har några tider att passa så ser jag inga problem i att somna/vakna så sent.
Finns det några negativa aspekter av att äta sent på dygnet?
Finns det några negativa aspekter av att äta sent på dygnet?
Kroppen bör vänja sig efter Din dygnsrytm. Att klockan är mycket när du äter kan jag inte se hur det skulle påverka.
Något som däremot kan påverka är sömnen. Jag har läst en studie som sa att om du sover mörkt i ca 7-8 timmar så minskar grehlin utsöndringen och alltså aptiten. Det påverkar ju inte fettförbränningen i sig, men det blir lättare och trevligare att deffa om man inte är hungrig.
Jag har också läst någon studie som sa att ca 70% av dina anabola hormoner utsöndras under natten om du sover 8 timmar.
Om vi räknar lite på det:
8 timmar sömn = 70%, 16 vakna timmar = 30%
8.75 % per timme sömn
2.3 % per vaken timme
6 timmar sömn och 18 vakna timmar ger isf: 94%.
Jag vet inte om det fungerar så, men det kanske kan göra det?
Någon bildad som vet???
Studien beskrev iaf att mindre sömn = mindre anabola hormoner = mindre muskeltillväxt och mindre fettförbränning.
Eddie Vedder
2008-10-09, 20:57
Nattätande och omvänd dygnsrytm är konstaterat negativt i mängder av studier. Det är väldigt välundersökt, t.ex. kvinnor inom vården, skiftarbetare, muslimer under ramadan, personer har problem med NES (Night eating syndrome) etc.
Det finns många trådar på Kolo om det där både jag och King Grub postat en del studier.
Den här studien som berör ämnet fick jag i mailen så sent som igår för övrigt:
Background: Nighttime food intake has rarely been studied in inpatient settings and only one study observed a relation between self-reported nighttime eating and weight gain.
Objective: We investigated the prevalence of nighttime eating and its effect on weight change.
Design: Healthy nondiabetic Pima Indians (n = 117; 67 M, 50 F) and whites (n = 43; 29 M, 13 F) were admitted to a clinical research unit. After consuming a standardized diet for 3 d, participants ate ad libitum from a computer-operated vending machine that recorded the time of food selection. Energy intake was calculated as mean kcal/d. Follow-up weight was available for 94 volunteers.
Results: Fifty-five subjects (36%) were nighttime eaters (NEs; persons who ate between 2300 and 0500 on 1 of the 3 d). Prevalence was similar among whites and Pima Indians (37% and 35%, respectively). There were no significant differences in body mass index or percentage body fat between NEs and non-NEs. NEs consumed more calories per day (4758) than did non-NEs (4244; P = 0.02), but the percentage of calories from macronutrients did not differ. NEs consumed 15% (690 kcal) of their daily energy during nighttime episodes. After control for baseline weight and follow-up time ( ± SD: 3.4 ± 1.8 y), NEs (n = 29) gained more weight (6.2 kg) than did non-NEs (n = 65; 1.7 kg; P = 0.03).
Conclusions: Nighttime eating was common, and it predicted weight gain. It remains to be determined whether this behavior indicates abnormal sleep patterns leading to nighttime wakefulness and food intake in those prone to weight gain.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/88/4/900
Nighttime eating: commonly observed and related to weight gain in an inpatient food intake study. Am J Clin Nutr 2008;88 900-905
Det är ju en sak att äta på natten och en annan sak att avbryta sin sömn, äta och sedan fortsätta sova. Ifall jag varje dygn går och lägger mig klockan 06:00 och vaknar 14:00. Är det då inte lika "okej" att äta kl 03:00 som det är att äta kl 19:00 för någon som går och lägger sig 22:00?
Förutsatt då att man har bra sov-vanor trots att man sover vid ovanliga tider. Jag har själv jobbat som bartender och när man arbetar till kl 04-05 på nätterna förändras ju dygnsrytmen en aning. Min deff gick utmärkt när jag jobbade natt. Viktigt att se till att sova som en stock i 7 timmar efter jobbet, men i övrigt var det ju närmast lättare att deffa när man sprang omkring som en tok och blanda drinkar i 8 timmar 4-5 dagar i veckan.
Eddie Vedder
2008-10-10, 05:50
Det är ju en sak att äta på natten och en annan sak att avbryta sin sömn, äta och sedan fortsätta sova. Ifall jag varje dygn går och lägger mig klockan 06:00 och vaknar 14:00. Är det då inte lika "okej" att äta kl 03:00 som det är att äta kl 19:00 för någon som går och lägger sig 22:00?
Det kan ju ingen svara på.
Men det mesta tyder som sagt på att nattätande är sämre. Kroppen har en cirkadisk dygnsrymt och hanterar mat olika vid olika tidpunkter. Glukostolerans o.s.v. är försämrad under nattetid då kroppen inte är inställd på aktivitet utan på sömn.
Man kan ju aldrig uttala sig om en individs reaktion unde en viss tid men det är ett faktum att kroppens metabolism inte är densamma under natten som under dagen.
Förutsatt då att man har bra sov-vanor trots att man sover vid ovanliga tider. Jag har själv jobbat som bartender och när man arbetar till kl 04-05 på nätterna förändras ju dygnsrytmen en aning. Min deff gick utmärkt när jag jobbade natt.
Det är inte ett bevis på någonting. Det bevisar att DU kunde uppnå något DU blev nöjd med. Det säger ingenting om huruvida din kropp främst tog stryk eller ej jämfört med om du inte hade levt på det sättet och det motsäger ju knappast all den evidens som finns för hur negativt regelbundet nattätande är.
Sådär. veckan är avklarad och jag måste säga att jag känner ingen skillnad i energinivå gentemot innan jag började med morgonpromenader, mer fett i kosten och löpband. Jag måste säga att jag är mer än nöjd med förändringarna jag gjort då jag har lättare att hålla mig till min diet eftersom att jag får lite goda nötter som mellanmål och slipper sitta i 40 minuter för att få i mig frukosten.
Jag tror att jag saknade konditionen sedan tidigare då jag känner mig mer uthållig under styrketräningen, lättare på fötterna och det är hur skönt som helst att gå! jag gick ut och gick i en timme i lördags utan anledning och det kändes riktigt bra att bara slappna av från vardagen.
Jag gick ner 0,2kg/dag under veckan men gissar att det var en hel del vatten från löpningen då jag knappast förbrukat så mycket under morgonpromenader och löpning.
Problemet är bara att jag säkert kommer gå upp nu när jag kommer få leva gym-lös tills jag har slagit mig till ro efter flytten. skall jag bara nedreglera mitt energintag eller skall jag ge mig ut och gå mer och behålla mitt nuvarande intag?
BTW tack för tipset om sömn och matvanor, skall definitivt tänka på det i framtiden.
kul att läsa, skulle lika väl kunna vara jag som skriver. Nästan samma längd, vikt, ålder, "problem". Läskigt ;) Lycka till med rutorna!
Hejsan!
Här läst hela tråden nu, fastna direkt när jag såg att du också ville få fram rutorna och undrade hur du skulle göra. Sen såg jag att du träna ungefär lika mycket som jag och inte nån kondition alls :P
Tänkte bara fråga ni som har bra koll, kanske svårt att svara på om ni inte vet hur jag ser ut osv men den ungefärliga rimmligheten, är det möjligt att åstakomma magrutor på 9 månaders tid genom, syrketräning på gym 3ggr/veckan och löpning 5km (i skogsspår uppförsbackar osv.) 3ggr/veckan och sen håller jag en rätt så lika diet som den här killen. Jag har kört styrketräning 1 år nu exakt i november men under den tiden har jag bara gjort morgonpromenader till skolan, under den tiden gick jag ner från 80kg till 74 som jag väger nu genom bara styrketräningen och promenaden, (Jag är 178cm lång). Jag är för övrigt 19år och skiftarbetare, med förmiddag/eftermiddag varannan vecka. Så nu senaste månaden har jag börjat med löpningen 3ggr i veckan för att nå målet som är "6packen" :)
Så: Håller bra diet, fortsätter i samma spår, styrka 3gg/v, löpning 3gg/v...håller det för att kirra magrutorna till Beach 09 :P ?
Tack på förhand!
//Eesti
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.