handdator

Visa fullständig version : Kan jag få magsäcken till normal storlek?

emil123
2008-09-07, 23:29
Hojj.

Jag är en 17 årig kille som undrar om man kan få sin magsäck till sin "normala" storlek.

Det är såhär att jag älskar mat, jag äter allvarligt mer än vad en kossa äter, farligt mycket. Jag kan t.ex. äta en hel 1000g limpa, men smör och ost på 10 minuter, efter det kan jag trycka i mig flera tallrikar flingor och mycket annat. Jag måste få stopp på det här och få min magsäck till "normal" storlek.

Jag vill alltså ha min magsäck till den vanliga storleken och jag undrar hur jag ska äta för att hålla den så?

Skjaves
2008-09-08, 00:00
Ät mindre.

themanwhosoldtheworl
2008-09-08, 00:09
Hojj.

Jag är en 17 årig kille som undrar om man kan få sin magsäck till sin "normala" storlek.

Det är såhär att jag älskar mat, jag äter allvarligt mer än vad en kossa äter, farligt mycket. Jag kan t.ex. äta en hel 1000g limpa, men smör och ost på 10 minuter, efter det kan jag trycka i mig flera tallrikar flingor och mycket annat. Jag måste få stopp på det här och få min magsäck till "normal" storlek.

Jag vill alltså ha min magsäck till den vanliga storleken och jag undrar hur jag ska äta för att hålla den så?

Som sagt ät mindre så blir magsäcken mindre.

Poxeman
2008-09-08, 04:18
Jag har under min diet markt att jag blir matt mkt snabbare...
Det tog mig 2-3 veckor av "eftertanksamt atande" innan jag insag att jag faktiskt blir matt utan att ta en gang till.

Sa mitt rad ar att ata mindre, skriv upp hur mkt du ater varje gang och stoppa efter forsta portionen! (Jag har aven borjat anvanda mindre tallrikar... det ar lojligt men det funkar!)

Ellis Wyatt
2008-09-08, 05:36
Hojj.

Sluta skyll på din magsäck, den har absolut ingenting med att du hetsäter att göra. Min gissning är att du har någon form av bulemi eller dylikt där du svälter dig själv, eller i alla fall drar ner på maten eftersom du "åt så mycket limpa", vilket självklart leder till att du hetsäter igen. Bantar du, alltså genomför någon slags kontrollerad svält, så får du nog se över dina rutiner och kanske äta mer då låga energiintag brukar vara en ganska säker väg till hetsätningar. Hur ofta sker detta förresten?

Tolkia
2008-09-08, 06:47
Det låter lite udda, även om jag inte skall etikettera dig mednågon form av hetsätningsstörning ännu. Oavsett, börja äta långsammare och tugga maten; det är vad du har tänder till. Äter du alltid på 10 min. så tacka fan för att du inte hinner börja känna dig mätt innan du ätit för mycket.

Alfred Nobel
2008-09-08, 07:09
Du kan börja med att göra måltiderna mindre. Samma gäller när du lägger maten på tallriken. Undvik bergmetoden och lassa på till tallriken är överfylld, ta istället lite och tugga ordentligt, lägg ifrån dig kniv och gallen medan du äter.

När du ska äta dina smörgåsar, gör iordning 2-3 st, lägg tillbaka bröd, smör, pålägg, etc. i skafferiet/kylskåpet och försvinn från köket. Ät någon annanstans, ät långsamt och låt mättnaden hinna ikapp. Blir du inte mätt, vänta några minuter och/ eller drick ett glas vatten. Tids nog vänjer sig magen.

Jag blir lätt hungrig om jag sitter still på dagarna. De låter ologiskt, eftersom jag inte förbrukar någon energi. Men så fungerar min kropp. Är jag aktiv; rör på mig och hittar på saker får jag inga hungerkänslor.

Du behöver helt enkelt vänja/anpassa magen till lite mat. Det är segt i början men släpper efter ett tag. Du får pina dig helt enkelt.

Grubben
2008-09-08, 10:43
Ett beroende som mycket annat. För lite av annat triggar mat-tankarna.

Jag har mina Kcal dagar när jag har den absoluta vilo-dagen. Nästa dag tar jag livet av mig på gymmet, och ack vad vild man är, snarare sjövild.
Jag själv verkligen älskar mat. Men i den formen jag besitter just nu ska det mycket till för jag ska dra i mig tusental Kcal i överskott varje dag :)

Jag röker. När jag är i situation där jag ''typ'' får sitta och stirra in i väggen börjar jag kedjeröka, och varje cigg efter den första smakar riktig jävla skit.
När jag sitter där och drar in 1 efter 1 av ''äckliga''(Den första är självklart god, för mig) cigg funderar jag på vad fan är det jag pysslar med, haha och ändå tänder man på en ny.

Ditt ''problem'' sitter inte i magen, det sitter i huvudet.

Rodge
2008-09-08, 11:04
Du kan börja med att göra måltiderna mindre. Samma gäller när du lägger maten på tallriken. Undvik bergmetoden och lassa på till tallriken är överfylld, ta istället lite och tugga ordentligt, lägg ifrån dig kniv och gallen medan du äter.

När du ska äta dina smörgåsar, gör iordning 2-3 st, lägg tillbaka bröd, smör, pålägg, etc. i skafferiet/kylskåpet och försvinn från köket. Ät någon annanstans, ät långsamt och låt mättnaden hinna ikapp. Blir du inte mätt, vänta några minuter och/ eller drick ett glas vatten. Tids nog vänjer sig magen.

Jag blir lätt hungrig om jag sitter still på dagarna. De låter ologiskt, eftersom jag inte förbrukar någon energi. Men så fungerar min kropp. Är jag aktiv; rör på mig och hittar på saker får jag inga hungerkänslor.

Du behöver helt enkelt vänja/anpassa magen till lite mat. Det är segt i början men släpper efter ett tag. Du får pina dig helt enkelt.

Håller med helt! För mig är det likadant med hungern, om jag är mindre aktiv så hamnar fokus på nästa mål mat, och då är det lätt att äta för mycket och för ofta.

cosmic_dancer
2008-09-08, 12:48
Somsagt så har dina problem inte med din magsäck att göra. Du hetsäter helt enkelt och det kan vara något att söka hjälp för. Så att du kan förstå och få hjälp med dina problem.

Lycka till

Scratch89
2008-09-08, 13:06
Var bor du? De allra flesta kommuner har BUP (Barn- och ungdomspsykiatriska) etablerat hos den lokala vårdcentralen. Även fast det inte är en ätstörning finns det alltid någon att prata med. Om du fortfarande går i skolan så finns det kuratorer och skolsystrar att prata med.

Dan S
2008-09-08, 13:27
500-700g kolhydrater låter jävligt nice på 10 minuter.*kissass*

shut teh face
2008-09-08, 13:33
Limpa smör och ost är ju enligt mig en typisk smörgås som är extremt lätt att trycka i sig. Kör fullkornsbröd, keso skinka och tomat så ska du se att de inte går lika fort att äta, och du hinner bli mätt. ;)

zowie
2008-09-08, 16:19
Sluta skyll på din magsäck, den har absolut ingenting med att du hetsäter att göra. Min gissning är att du har någon form av bulemi eller dylikt där du svälter dig själv, eller i alla fall drar ner på maten eftersom du "åt så mycket limpa", vilket självklart leder till att du hetsäter igen. Bantar du, alltså genomför någon slags kontrollerad svält, så får du nog se över dina rutiner och kanske äta mer då låga energiintag brukar vara en ganska säker väg till hetsätningar. Hur ofta sker detta förresten?

hur vet du att han svälter sig själv eller bantar?. dessutom är det en skilland mellan bulimi och hetsätning. det finns många som 'bara' hetsäter utan att varken svälter sig eller hänger över toan efteråt.
det blir ofta här på kollo att nån får en ätstörningsetikett på nåt sätt, det stör mig lite...

Tolkia
2008-09-08, 16:26
Det blir ofta här på kollo att nån får en ätstörningsetikett på nåt sätt, det stör mig lite...
Det har i och för sig förmodligen en del att göra med att det finns väldigt många här som inte har ett helt sunt förhållande till mat och träning. Utan att därmed insinuera att trådskaparen skulle ha det.

Ellis Wyatt
2008-09-08, 16:28
hur vet du att han svälter sig själv eller bantar?. dessutom är det en skilland mellan bulimi och hetsätning. det finns många som 'bara' hetsäter utan att varken svälter sig eller hänger över toan efteråt.
det blir ofta här på kollo att nån får en ätstörningsetikett på nåt sätt, det stör mig lite...

Hetsäter man utan någon form av svält tenderar man att bli grisfet. Och det ganska snabbt, något som trådskaparen i alla fall inte var för några månader sedan. Hur som helst så skrev jag min gissning vilket torde antyda att jag inte vet, som du skriver.