handdator

Visa fullständig version : Viktproblem

chrille87
2008-09-07, 19:01
Har i hela mitt liv alltid haft svårt för att gå upp i vikt, har senast 4-5 åren legat på mellan 70-72kg vare sig jag har tränat eller inte. En helt vanlig vardag ser ut såhär:

Börjar jobba 7.00
Frukost på första fikarasten 8.45 Rostade mackor och yoghurt
Lunch 11.00 Ibland äter ute, ex hamburgare, kebabpasta och ibland mat från gårdagens middag.
Middag 16.30-17.00 Oftast vanlig husmankost, pasta, potatis, kyckling, köttfärsås, köttbullar osv.
Kvällsmål Mackor, fil,
Övrigt Chips, cola 3-4 dagar per vecka, kreatin, whey 80

http://img237.imageshack.us/my.php?image=1sep015ow0.jpg

Ser ut så här nu, 72kg och 181cm.

Så vad ska jag göra för att få upp vikten? Arbetar som snickare och spelar fotboll 3 gånger i veckan så jag vet att jag förbränner mycket.

sascha
2008-09-07, 19:04
Om du behöver 20 liter bensin för att ta din bil till Stockholm och fortfarande ha kvar två liter, så fattar du väl att det inte räcker med att bara fylla tanken med 15 liter. Svårare är det inte.

Morrris
2008-09-07, 19:09
Gröt på morgonen, drick mjölk ist för cola ;)

Black Star Abyss
2008-09-07, 19:14
Räkna kalorier.... jag har själv extremt svårt för att gå upp i vikt. Jag vet, jag KAN bevisligen gå upp i vikt, men det är inte så enkelt som det låter i teorin med kcal in/kcal ut. Jag misstänker att kroppen försöker kompensera och hitta balans så långt det är möjligt, därför måste jag själv fläska i mig så det blir rejält överskott för att gå upp i vikt, och jag misstänker att du har samma genetik som jag. För 4-5 år sedan vägde jag 58kg på 182 cm. Idag väger jag 70kg, och jag har som mest vägt 77kg. Det går, men du måste planera maten så du verkligen har överskott hela tiden, och träna stenhårt. Lycka till. :)

Slartibartfast
2008-09-07, 19:47

Varför ger folk detta råd? Gröt är mättande och tämligen energisnålt.

Brooklyn
2008-09-07, 19:48
drick 1dl rapsolja 2ggr om dagen....

Slartibartfast
2008-09-07, 19:49

Har du prövat det själv?

Brooklyn
2008-09-07, 19:52
Har du prövat det själv?

tvingar på min "adept" det och han har liksom chrille svårt att gå upp i vikt,
han började på 70pannor, och efter lite kostråd från mig innehållandes 1dl shot om dagen så gick han sakta men säkert upp till 80kg.

:thumbup:

fast kan hålla med om att 2dl kanske är att ta i....

Slartibartfast
2008-09-07, 19:56
Tar jag mer än ca 20 ml olja på en gång så blir jag ordentligt illamående.

chrille87
2008-09-07, 19:59
Om du behöver 20 liter bensin för att ta din bil till Stockholm och fortfarande ha kvar två liter, så fattar du väl att det inte räcker med att bara fylla tanken med 15 liter. Svårare är det inte.

Intressant jämförelse:)

Dricker ju mjölk till whey80 + oftast middag. Cola är ju till "efterrätt":)

Räkna kalorier.... jag har själv extremt svårt för att gå upp i vikt. Jag vet, jag KAN bevisligen gå upp i vikt, men det är inte så enkelt som det låter i teorin med kcal in/kcal ut. Jag misstänker att kroppen försöker kompensera och hitta balans så långt det är möjligt, därför måste jag själv fläska i mig så det blir rejält överskott för att gå upp i vikt, och jag misstänker att du har samma genetik som jag. För 4-5 år sedan vägde jag 58kg på 182 cm. Idag väger jag 70kg, och jag har som mest vägt 77kg. Det går, men du måste planera maten så du verkligen har överskott hela tiden, och träna stenhårt. Lycka till. :)

Vad räknas som ett normalt kaloriintag för mig?

Rapsolja, låter inte så vettigt. Hälsosamt?

Scratch89
2008-09-07, 19:59
Varför ska man plåga i sig äcklig rapsolja? Välj lite godare mat, ät rostat bröd med marmelad, ha lite grädde i köttfärssåsen (som består av bland/fläskfärs), välj bort fullkornsprodukter och ät godis på helgerna.

Brooklyn
2008-09-07, 20:01
Varför ska man plåga i sig äcklig rapsolja? Välj lite godare mat, ät rostat bröd med marmelad, ha lite grädde i köttfärssåsen (som består av bland/fläskfärs), välj bort fullkornsprodukter och ät godis på helgerna.

1dl rapsolja är ju cirka 1000kcal, har man extremt svårt att gå upp i vikt så brukar det underlätta, + att man ska fläska på i övrigt också så som du skriver här ovan.

Barca
2008-09-07, 20:09
Till trådskaparen

Prova göra smoothies!
Det är jävligt gott och det går att trycka in en hel del kalorier i en sådan.

Ta 2-3dl röd mjölk
1 banan
100 gram frysta jordgubbar
en näve mandlar/cashew/nötter
en dl havregryn

Ner med allt i en blender och mixa i 2 minuter. Du får en iskall och framförallt god smoothie som är lättdrucken. Ett mkt godare, roligare och mer näringsrikt alternativ än att häva i sig rapsolja i alla fall. PROVA!

z_bumbi
2008-09-07, 20:14
chrille87: Lägg till lite mer mat till varje mål och försök äta något till frukost. Sen gäller det att vara konsekvent om man har problem att få i sig mer mat dvs det räcker inte att göra det vissa dagar utan en ökning varje dag är troligen den bästa vägen att gå.

1dl rapsolja är ju cirka 1000kcal, har man extremt svårt att gå upp i vikt så brukar det underlätta, + att man ska fläska på i övrigt också så som du skriver här ovan.

Så du tycker att trådskaparen behöver 2 Mcal extra per dag?

Scratch89
2008-09-07, 20:23
Har du druckit rapsolja någon gång? Var det gott? Tror du att det är hållbart i längden? Om du fick välja mellan isokalorisk mängd rostat bröd och kladdkaka eller rapsolja, vad skulle du då välja?

Till trådskaparen

Prova göra smoothies!
Det är jävligt gott och det går att trycka in en hel del kalorier i en sådan.

Ta 2-3dl röd mjölk
1 banan
100 gram frysta jordgubbar
en näve mandlar/cashew/nötter
en dl havregryn

Ner med allt i en blender och mixa i 2 minuter. Du får en iskall och framförallt god smoothie som är lättdrucken. Ett mkt godare, roligare och mer näringsrikt alternativ än att häva i sig rapsolja i alla fall. PROVA!
Smoothies är guds gåva till människan! Byta ut mjölken till glass är ännu bättre! *drool*

chrille87
2008-09-07, 20:23
http://vikt.hojvall.se/

72kg
181cm
21år
aktivitet: 1.6, jobbar som snickare, styrketränar efter jobbet

ditt enerigibehov: 2911

För att gå upp i vikt lägg till 500

jag bör alltså ligga på cirka 3400 per dag, låter det vettigt?

Scratch89
2008-09-07, 20:29
Ja, det låter vettigt, om inte mer. 1,6 i aktivitetsnivå är nog lite i underkant om du jobbar hårt och dessutom tränar ordentligt. Däremot finns det ingen anledning att äta alldeles för mycket. Du märker väl om du går upp eller ner i vikt.

nickodemus
2008-09-07, 21:35
Har du druckit rapsolja någon gång? Var det gott? Tror du att det är hållbart i längden? Om du fick välja mellan isokalorisk mängd rostat bröd och kladdkaka eller rapsolja, vad skulle du då välja?

Faktiskt så skulle jag välja rapsoljan.
Det gäller bara att lära sig att dricka den i rätt mängd och skölja ner den med någon smakstark dricka direkt efter.

Linfröolja dock, där väljer jag nog hellre kladdkaka : )

Rapsolja går så sjukt snabbt att dricka, och ger extremt mycket energi.

Cohen
2008-09-07, 22:25
Om jag var TS skulle jag inte ge mig in på att räkna kalorier eller annat drastiskt som att dricka decilitervis med olja.

Se ditt viktproblem som en möjlighet - tänk på all god mat du nu kan äta i viktökningssyfte. Som sagt; efterrätter, kladdkaka, mackor, godis på helgen, grädde i såsen osv. Har du en valbalanserad bas i kosten kan du utan problem bygga vidare med sådant som vanligtvis klassas som "onyttigt". Att tvinga i sig ett glas med rapsolja när man istället kunde njuta av livets goda ter sig bara märkligt.

Brooklyn
2008-09-07, 22:35

fine, men de flesta som har svårt att gå upp i vikt brukar också äta väldigt lite också, så jag tror att det är lättare då att köra 1dl olja än att köra mackor för 1000kcal, men det är mina 5cents. personligen så hade jag aldrig i livet kört olja, men jag har heller inga problem att äta mycket heller.

Tom Warrior
2008-09-07, 22:53
Proteinpulver, mjölk och rapsolja. Blanda, skaka och sluka. Ultralätt. Hyfsat vettig näring oxo, istället för att trycka i dig massa kladdkaka och rostbröd, ex.

hoikka poika
2008-09-07, 23:14
Käka som vanligt, lägg till en påse chips eller choklad eller smågodis eller glass eller .... något gott med massor med energi.

grunt_grunt
2008-09-08, 01:53
fine, men de flesta som har svårt att gå upp i vikt brukar också äta väldigt lite också, så jag tror att det är lättare då att köra 1dl olja än att köra mackor för 1000kcal, men det är mina 5cents. personligen så hade jag aldrig i livet kört olja, men jag har heller inga problem att äta mycket heller.

Sant. De människor jag har träffat som klagar att de inte kan öka i vikt verkar helt enkelt inte gilla mat. Om man nu av någon skum psykologisk orsak har problem med att vältra i kakor och godis (totalt främmande tanke för de flesta av oss), så drick rapsolja för fan!

chrille87
2008-09-08, 15:32
Sant. De människor jag har träffat som klagar att de inte kan öka i vikt verkar helt enkelt inte gilla mat. Om man nu av någon skum psykologisk orsak har problem med att vältra i kakor och godis (totalt främmande tanke för de flesta av oss), så drick rapsolja för fan!

I botten handlar det säkert om att jag äter för lite mat, men bara för det så betyder det inte att jag äter lite. Däremot har jag en väldigt hög ämnesomsättning som gör att jag kan i stort sett kan äta vad som hellst. Jag jobbar 7-16 varje vardag (enligt stegmätare går jag 7-8km per dag), gymmar 5 gånger i veckan, tränar fotboll (läs springer) 3 gånger i veckan så jag förbränner även en hel del. Äter skrov cirka 3 gånger i veckan, chips och cola 3-4 gånger i veckan men antagligen förbränner jag i stort sett lika mycket som jag tar in. Men tro inte att jag inte njuter av att jag inte bryr mig om vad jag äter, det är precis tvärtom. Tar gärna en bit till för att jag gärna vill gå upp... Däremot tror jag inte att jag blir så "desperat" att jag klunkar i mig rapsolja. Satsar nog hellre på att försöka äta mer...